تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۴۷۳۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس اتاق بازرگانی ایران:

بازار خوبی برای کشور در آمریکای جنوبی فراهم است

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: بازار خوبی برای ایران در آمریکای جنوبی فراهم است که البته ورود به آن مقدمات مهمی همچون حل مشکل حمل و نقل گران و ایجاد توازن تجاری از طریق دستیابی به توافقات در پایه تجاری کشور‌ها را می‌طلبد.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین شافعی عصر یکشنبه در جمع اعضای کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مشهد افزود: یکی از ظرفیت‌های اخیرا بررسی شده، فرصت‌های تجاری ایران با برزیل بود.

وی ادامه داد: برزیل از جمله کشور‌هایی است که محدودیت‌های کرونایی موجب کاهش تبادلات تجاری آن با ایران نشده و حتی آمار‌های مبادلات ۲ کشور رشد هم کرده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران واردات مستقیم سال گذشته میلادی از برزیل را به کشورمان افزون بر یک میلیارد دلار اعلام و بیان کرد: با این حال حجم صدور محصولات ایران به آن کشور آمریکای جنوبی تنها ۱۱۶ میلیون دلار بود. همچنین ظرف ۱۰ ماه از سال ۲۰۲۱ میلادی ایران، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات مستقیم از برزیل داشت پس می‌بایست در مجموع در مسیر ایجاد توازن در تراز تجاری دو کشور حرکت کرد.

شافعی مانع اصلی توسعه روابط اقتصادی ایران را با کشور‌هایی همچون برزیل در آمریکای جنوبی مشکل حمل و نقل ذکر و بیان کرد: خط کشتیرانی مستقیم از ایران به آن منطقه از جهان وجود ندارد لذا کالا‌های ما با شرایط دشواری منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی خطوط مستقیم کشتیرانی و هواپیمایی بین تهران و سائوپائولو مرکز کشور برزیل می‌تواند تا حد زیادی این مانع را برطرف کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین به تاسیس دفتر مشترک بازرگانی ایران و برزیل در شهر سائوپائولو اشاره و بیان کرد: اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و برزیل بانی ایجاد این ظرفیت بوده‌اند.

شافعی افزود: دفتر مشترک ایران و برزیل در شهر سائوپائولو نخستین اتاق مشترکی است که در کشور مقصد تأسیس شده است.

وی این رخداد اقتصادی را یک تحول مثبت و مفید برای هر دو کشور توصیف و بیان کرد: صاحبان سرمایه علاقه‌مند به سرمایه‌گذاران می‌توانند برای فعالیت در این زمینه به دفتر مشترک بازرگانی ایران و برزیل مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی (ایرنا)

عناوین برگزیده