تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۳۶۵۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل در شهر سائوپائولو گشایش یافت

می متالز - برای نخستین بار در مناسبات تجاری ایران و برزیل، تشکل مشترک بخش خصوصی دو کشور در سائوپائولو بزرگترین و مهمترین شهر آمریکای جنوبی آغاز به کار کرد.

به گزارش می‌متالز، حسین قریبی سفیر ایران در برزیل در این مراسم ضمن قدردانی از حمایت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در بهبود روابط دو جانبه، از تاسیس نخستین نهاد برای نمایندگان بخش خصوصی ایران در برزیل در شرایط پساکرونا ابراز خرسندی کرد.

وی با اشاره به حجم بیش از چند میلیارد دلاری مراودات تجاری بین دو کشور خواستار حفظ، گسترش، پایداری و متنوع‌سازی روابط دو طرف گردید.

سفیر کشورمان در برزیل با اشاره به نقش و جایگاه ایران و برزیل در منطقه خود و همچنین پتانسیل‌ها و هم‌پوشانی اقتصاد‌های دو کشور، اظهار داشت: ظرفیت تجاری فی‌مابین بسیار بالاتر از فروش چند قلم کالای اساسی کشاورزی بوده و می‌تواند علاوه بر حفظ و توسعه وضع کنونی به تعاملات متنوع بازرگانی با حضور شرکت‌های متوسط و کوچک دو طرف گسترش یابد.

قریبی یادآور شد: رفع موانع از جمله فراهم شدن بستر بانکی، خط مستقیم کشتیرانی و خط مستقیم هوایی تسهیل‌گر این اهداف خواهند بود.

سفیر کشورمان در برزیل افزود: برزیل عضو موثر مرکوسور است و ایران بازار بزرگی در منطقه‌ای در مجاورت آسیا، اورآسیا و خاورمیانه دارد که می‌تواند تسهیل گر فعالیت بین دو حوزه مرکوسور و اورآسیا باشد. شرکای اصلی تجاری ایران شامل چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی که به همراه برزیل اعضای گروه بریکس هستند، شرکای مهم برای برزیل هم هستند و این نشانگر ظرفیت‌های خوبی در این زمینه است.

فخرالدین عامریان رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل هم هدف اصلی از گشایش دفتر این اتاق در برزیل را پس از فعالیت پنچ ساله در ایران، تسهیل تجارت برای تجار و بازرگانان در راستای ایجاد چشم اندازی مطلوب برای پایداری و توسعه تجارت بین دو کشور عنوان کرد.

رفع موانع قانونی، تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای موجود به منظور بهبود در تراز تجاری دو کشور بعنوان درخواست اصلی از مقامات ذیربط برزیلی برای رونق تجارت بین طرفین مطرح گردید.

در این مراسم نزدیک به دویست نفر از میهمانان ویژه ایرانی و برزیلی حضور داشتند و نمایندگان مجلس از دو طرف از جمله روسای کمیسیون‌های کشاورزی و نیز روسای گروه دوستی پارلمانی دو طرف و معاون وزیر جهاد کشاورزی کشورمان سخنان مهمی در راستای تقویت روابط تجاری دو طرف بیان کردند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده