تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۰۵۰۸۷

فقط ۵ محور ریلی توجیه اقتصادی دارند+ نام مسیر‌های ریلی اقتصادی

‌می‌متالز - در حالی که آمار‌های رسمی حکایت از رشد ۱۶.۲ درصدی تلفات تصادفات رانندگی کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد، کارشناسان حمل و نقل معتقدند یک راهکار کاهش خسارات حوادث رانندگی که معادل ۶ درصد تولید ناخالص داخلی و تقریبا برابر کل درآمد زیر بخش جاده‌ای و ریلی است، تغییر حمل و نقل مسافری و باری از جاده به راه آهن است.

به گزارش می‌متالز، محمد اسماعیل علیخانی کارشناس حمل و نقل در جمع متخصصان این شبکه خبری گفت: یکی از راهکار‌های کاهش قابل ملاحظه کشته‌های حوادث رانندگی، انحراف حمل مسافر و حتی بار از جاده به راه آهن است.

وی افزود: از جمله راه‌های دسترسی به این هدف، ایجاد جاذبه روزآمد برای هدایت بار از جاده به راه آهن و همچنین افزایش سرعت قطار به میزانی است که مسافر جاده‌ای از سفر با خودروی شخصی پراید، پژو و یا شاسی بلند خود، حتی هواپیما صرفنظر کرده و جذب راه آهن شود.

او عنوان کرد: همه محور‌ها ریلی نیستند و بعضی محور‌های شریانی و شریانی خاص با تقاضای انبوه، مستعد احداث قطار تندرو تا حدود ۲۵۰ کیلومتر در ساعت با هزینه مناسب هستند.

علیخانی ادامه داد: این محور‌ها جایگزین پروژه‌هایی خواهد شد که بار و مسافر درحد راه آهن ندارند، اما با فشار‌های مختلف و با توهم بار ترانزیت و یا رقابت‌های استانی و غیر آن ساخته می‌شوند و پس از احداث آه می‌برند و ناله بر می‌گردانند.

او گفت: به جز راه آهن‌های بافق بندرعباس، مشهد بافق، تهران قم، مشهد سرخس و میانه تبریز به جرات راه آهن موجه دیگری احداث نشده و یا در دست احداث نداریم (البته بیشتر محور‌ها باری و کمتر مسافری).

این کارشناس افزود: راه آهنی که اثرگذار باشد و تقاضای مسافر درخشان داشته باشد نیز نداشته ایم یا نساخته ایم و در دست احداث هم نداریم.

علیخانی عنوان کرد: در بهسازی ها، دوخطه کردن راه آهن تهران مشهد فراتر از هزینه اندک خود اثرگذار بوده و همانطور که بیان شد بیشتر پروژه‌های اجرا شده با اهداف باری کمتر مسافری احداث شده و در خصوص انحراف حمل مسافر از جاده به راه آهن موثر نبوده است.

منبع: تین نیوز

عناوین برگزیده