به گزارش میمتالز، سال ۱۳۷۹ مهمترین پروژه ریلی شمال غرب از میانه به تبریز توسط وزیر راه دولت وقت کلنگ زنی شد، آن زمان کسی فکر نمیکرد که قرار است این پروژه چند رئیس جمهور و دولت مختلف را به خود ببیند و بعد از گذشت سالها تکمیل نشود.
این پروژه قرار بود تا نهایت بعد از چند سال تکمیل شود، آن سالها بسیاری از تبریزیهای ساکن در تهران و بسیاری از دانشجویان از کلنگ زنی این پروژه خوشحال بودند چراکه مسیر خسته کننده و ۱۲ ساعته تهران تا تبریز با قطار در ۷ ساعت طی میشد، ۸ وزیر راه و ۴ رئیس جمهوری در خصوص این پروژه وعده داده بودند، اما افتتاح این پروژه به عمر کاری آنها قد نداد.
۴ آذرماه سال ۱۳۹۸ بود که رئیس جمهور دولت گذشته در سفر به تبریز پروژه راهآهن میانه- تبریز را تا ایستگاه بستانآباد افتتاح کرد. افتتاحی که نتیجهای نداشت و نمیشد قطارها در مسیر تردد کنند چراکه محور ریلی بن بست بود.
اکنون ۲۲ سال از آن روزها گذشته است و طی هفتههای اخیر زمزمههایی از افتتاح این پروژه طی یکی دو ماه آینده به گوش میرسد؛ البته مردم تبریز تا زمانی که با چشم خود افتتاح آن را نبینند، به این وعدهها دل خوش نمیکنند.
افتتاح ابر پروژه ریلی «میانه- بستان آباد- تبریز» میتوانست انقلاب اقتصادی در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کند و تنها مزیت این پروژه کوتاهی مسیر تهران به تبریز نبود، با توجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان شرقی به جهت ارتباط ایران با اروپا این پروژه میتوانست زمینه ساز رشد اقتصادی شود و جهش قابل توجهی در جابجایی کالا در داخل کشور و همچنین محمولههای خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند.
این پروژه ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و با کم کردن ۱۳۰ کیلومتر از مسیر و دسترسی قبلی، زمان سفر از تبریز به تهران را که اکنون از ۱۰ تا گاهی حتی ۱۴ ساعت طول میکشد نیز حدود چهار تا پنج ساعت کاهش میدهد و با تسهیل دسترسی و ترانزیت ریلی به اروپا، سالانه موجب صرفهجویی ۱.۵ میلیارد لیتر در مصرف سوخت میشود.
پروژه راهآهن تبریز- میانه از ایستگاه میانه واقع در مسیر راهآهن تهران- تبریز شروع شده است و راهآهن ۲ خطه میانه- بستانآباد- تبریز با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل میشود.
پروژه خط آهن و ایستگاههای بستان آباد و خاوران در سفر استانی ۱۲ خرداد حجت الاسلام رئیسی به آذربایجان شرقی از اعتبار ۴۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژههای نیمه تمام این استان بدون بهره نماند و ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این سفر را به خود اختصاص و جذب این اعتبار، روند اجرای آن را تسریع داد.
اواخر فروردین ماه امسال بود که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در ارتباط تصویری با جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه دوربینهای نظارتی در محورهای ارتباطی استان از تأمین قیر مورد نیاز پروژههای راهسازی خبر داده و گفت: خط آهن بستانآباد- تبریز به زودی افتتاح میشود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام رضایت از روند اجرای پروژه مهم برای تبریز-بستان آباد- میانه در دولت سیزدهم و تلاشهای استاندار آذربایجان شرقی و معاونتهای مربوطه در پیگیری امور این پروژه، میگوید: در سفر ریاست جمهوری اعتبارات خوبی به این پروژه تخصیص یافت که شاهد پیشرفت آن بودیم.
محمدحسین فرهنگی ادامه میدهد: این پروژه در ایستگاه خاوران تقریباً تکمیل شده و امیدواریم هرچه زودتر با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح شود، اما علاوه بر افتتاح ایستگاه خاوران در ترمینال تبریز، تبادل بین ترمینال، مترو و راهآهن باید ایجاد شود که اعتباراتی برای احداث تبادل بین ترمینال مترو و راهآهن در پایانه مرکزی تبریز نیازمندیم.
او اضافه میکند: یکی از پروژههای نیمه تمام کشور بود که در سالهای اعتبارات خوبی تخصیص یافت و اکنون شاهد اتمام آن هستیم.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در خصوص این پروژه به خبرنگار مهر میگوید: کاهش ۱۱۴ کیلومتری طول مسیر، کاهش ۴ ساعت زمان سفر، افزایش سرعت جابهجایی و حمل و نقل بار و مسافر، کاهش آلودگی و توسعه اقتصادی و گردشگری و اتصال مناطق کمتر توسعه به راهآهن سراسری از اهداف مهم این طرح است.
عابدین خرّم ادامه میدهد: ابر پروژه راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز در ۱۰ قطعه با هدف اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
او میافزاید: این پروژه ۱۳ دستگاه پل بزرگ و ۱۵۶ دستگاه پل کوچک دارد و طول مجموع پلهای بزرگ این پروژه ۲ هزار و ۸۰ متر میرسد و طول کل پلهای کوچک نیز یک هزار و ۱۵۶ متر اعلام شده است.
او خاطرنشان میکند: راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز ۲ دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر دارد و تعداد تقاطعهای آن به ۲۲ دستگاه میرسد و برای این پروژه ریلی ۲ ایستگاه در نظر گرفته شده است.
حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز در حوزه مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و در حوزه باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. حداقل شعاع قوس افقی ۵۰۰ متر و عرض سطح تمام شده زیرسازی ۱۱.۷۰ متر است.
حجم عملیات خاکی راه آهن میانه- تبریز بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب بوده و به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.
همچنین برای ساخت این خط ریلی ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار به کار رفته است.
بخش اول این راه آهن ۲۰۳ کیلومتری، حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر از ایستگاه موجود میانه شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش به ایستگاه بستان آباد متصل میشود که این بخش در سال ۱۳۹۸ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
قطعه اول این پروژه ریلی ۱۰ قطعهای (ایستگاه میانه و ایستگاه زاویه) به طول ۲۸ کیلومتر، قطعه دوم (ایستگاه نقلان) به طول ۲۲ کیلومتر، قطعه سوم (ایستگاه ترکمانچای) به طول ۱۵ کیلومتر، قطعه چهارم به طول ۲۰ کیلومتر، قطعه پنجم (ایستگاه شهریار) به طول ۲۰ کیلومتر و قطعه ششم (ایستگاه تیکمه داش) به طول ۲۳ کیلومتر در دست بهرهبرداری قرار دارد.
بخش دوم نیز از ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران در شهر تبریز، ۴۴ کیلومتر طول دارد که هم اکنون اتمام یافته و در دست افتتاح است.
ایستگاه راهآهن خاوران به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع و با سبک معماری مدرن و توجه به هنر غنی شهر تبریز در این بخش قرار داشته و به عنوان نماد ابر پروژه راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز شناخته میشود.
مساحت ساختمان اصلی آن ۳ هزار و ۶۶۵ مترمربع و مساخت کل ساختمانهای این ایستگاه ۹ هزار و ۷۵ متر است.
بخش سوم راهآهن میانه- بستان آباد - تبریز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه فعلی راهآهن تبریز به طول ۲۷ کیلومتر که هدف ترانزیت به اروپا را محقق میکند در آینده نزدیک مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
این بخش شامل ایستگاههای ائلگلی، ترمینال و تبریز میشود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در مورد این پروژه میگوید: راهآهن میانه - بستان آباد بعد از ۲۲ سال، امسال به ایستگاه خاوران میرسد که فاز نخست این پروژه از میانه تا بستان آباد قابلیت بهرهبرداری دارد و اتصال آن به خاوران مسیر ریلی تهران به تبریز را حدود پنج ساعت کاهش میدهد.
جبارعلی ذاکری ادامه میدهد: بهره برداری از این مسیر ریلی ظرفیت جابهجایی مسافر با ناوگان موجود را به ۲ برابر افزایش میدهد و برای ادامه مسیر تا ایستگاه تبریز هم گزینه نهایی انتخاب شده و به شکل تهاتر اجرا میشود تا از نظر مالی دچار مشکل نشود.
پروژه راهآهن تبریز- بستان آباد- میانه اکنون به قدیمیترین پروژه نیمه تمام حمل و نقل ریلی کشور تبدیل شده که بیشتر از تزریق اعتبار، وعده وعید به خود دیده و مسوولان دولتهای مختلف قولهای متعددی برای افتتاح پروژه دادهاند، اما همچنان در ایستگاه انتظار سوت میکشد.
منبع: خبرگزاری مهر