تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۷
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۰۳۱۶۳
بخش اول؛

ایمن‌سازی مسیر ریل راه‌آهن اسلامشهر تا سه ماه آینده تکمیل می‌شود

‌می‌متالز - شهردار اسلامشهر و مدیرکل راه‌آهن استان تهران در گفتگوی تلفنی با برنامه تهران۲۰ به صحبت درباره حریم ریل راه‌آهن اسلامشهر و کمربندی شمالی این شهرستان پرداختند.

به گزارش می‌متالز، محسن حمیدی، شهردار اسلامشهر و علی کاظمی‌منش، مدیرکل راه‌آهن استان تهران در گفتگوی تلفنی با برنامه تهران۲۰ به صحبت درباره حریم ریل راه‌آهن اسلامشهر و کمربندی شمالی این شهرستان پرداختند.

شهردار اسلامشهر گفت: بخش اعظم مسیر ریل، ایمن سازی شده است. تنها یک کیلومتر به خاطر عدم پیگیری‌ها رها شده است. جرثقیل برای ایمن‌سازی همان یک کیلومتر در جهت مدیریت شهری حتما تهیه خواهد شد، اما نکته مهم این است که راه‌آهن شهر ما را از وسط تقسیم به دو کرده است. ۸ زیرگذر از زیر ریل عبور می‌کند که راه‌آهن متعهد شده است تا برای بهسازی این ۸ زیرگذر اقداماتی را انجام بدهند.

حمیدی خاطرنشان کرد: فردا جرثقیل را پای کار می‌آوریم تا مشکل حل بشود. در خصوص را‌ه‌آهن بحث اصلی ما کمربندی شمالی است. ما طی سال‌های گذشته توافقی با راه‌آهن داشتیم، چون مردم ما متقاضی جمع شدن راه‌آهن از شهر هستند.

وی با بیان اینکه ۹۰ سال پیش توسعه شهر طور دیگری بوده است، بیان کرد: توافق کردیم که کمربندی شمالی احداث بشود. این راه‌آهن شهر را به دو نیم تقسیم کرده و اوضاع زیر گذر‌ها بحرانی است. کمربندی دسترسی مناسبی در دل شمالی شهر ایجاد می‌کند. بخشی از آن انجام شد. با تغییر مدیریت را‌آهن دیدگاه‌های جدیدی ارائه شد. انتظار داریم که راه‌آهن زمین‌هایش را در اختیار ما بگذارد.

حمیدی عنوان کرد: در جلسه‌ای بین نمایندگان مجلس، وزیر راه و مدیرکل راه‌آهن که پیرامون کمربندی برگزار شد، باید یک طرفش به عنوان شهردار من باشم که حضور نداشتم. این پروژه مطالبه مردم اسلامشهر است نه شهرداری اسلامشهر.

علی کاظمی‌منش، مدیرکل راه‌آهن استان تهران نیز در مقابل گفت: خط راه‌آهن تهران به جنوب کشور که از اسلامشهر می‌گذر ۲ کیلومتر از بافت شهری می‌گذرد و در مجاورتش ما شاهد منازل مسکونی هستیم. طبق ماده ۱۳ قاتون راه‌آهن، از هر طرف خط راه‌آهن ۱۷ متر حریم داریم که تردد افراد و وسایل ممنوع است. حتی در ماده دیگری ۳۰ متر حریم تاسیساتی که ساخت و ساز در آن ممنوع است، مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توسعه شهرنشینی منازل در نزدیکی خط آهن ساخته شدند. در سالیان قبل دیوار حریمی در ضلع شمال کشیده شده و زیرگذر‌هایی برای عبور ایمن از زیر خط تعبیه شده است. حدود ۸ زیرگذر در این ۲ کیلومتر قرار دارد. با اینکه راه‌آهن وظیفه‌ای ندارد که در جا‌هایی که توسعه شهری است دیوار بکشد، اما در جریان رفته شهروندان، دیوار حریم در ضلع شمال کشیدیم و در ضلع جنوب هم تنها حدود یک کیلومتر دیوار ندارد.

کاظمی‌منش بیان کرد: اگر این زیرگذر‌ها نبود و مردم مجبور بودند که از روی خط عبور کنند نکته‌ای نداشت؛ اما وقتی کسی جانش را به خطر می‌اندازد قابل چشم‌پوشی نیست. در جهت مساعدت با مردم هفته پیش در استانداری تهران جلسه داشتیم و اعلام آمادگی کردیم علی رغم عدم وجود منابع حریم یک کیلومتر را بکشیم. به محض اینکه جرثقیل آماده باشد ما آمادگی برای احداث دیوار داریم. اگر جرثقیل تهیه بشود حداکثر ظرف یک الی سه ماه آینده کار تحویل مردم می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن استان تهران اظهار کرد: کمربندی شمال اسلامشهر در چهار مقطه با راه‌آهن تلاقی دارد که دو تلاقی خط راه‌آهن است و دو نقطه خط آهن نیست. زمین‌های راه‌آهن به حریم ایستگاه نیاز دارد. یکی از زمین‌های مورد نیاز که ۳۰ هزار متر مکعب است در اختیار شهرداری قرار گرفت و زمین دیگر هم، توافق صورت نگرفت؛ و نهایتا ۸ اسفند جلسه‌ای برگزار شد. در این جلسه صورت جلسه‌ای تنظیم شد و قرار شد که هم موضوع راه‌آهن هم کمربندی شمال اسلامشهر حل بشود.

وی بیان کرد: ما منتظر هستیم که شهردار این را امضا کند. شهرداری اسلامشهر باید نقشه‌هایی که از زیر راه بگذرد را به ما بدهد و دو ماه گذشته هنوز به ما نداده است. اگر قرار باشد این خواسته محقق بشود شهرداری باید همکاری کند. ما صورت جلسه را خدمت شهردار اسلامشهر فرستادیم تا در صورت تایید بعد از طی کردن مراحل از سمت ما تایید بشود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

عناوین برگزیده