تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۳۰۱۹۲۷

افتتاح راه‌آهن تهران - کربلا تا ۲ سال آینده

‌می‌متالز - به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران، در صورت اجرای تعهدات کشور عراق در پروژه شلمچه- بصره، این خط ریلی تا ۱.۵ الی ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، خط ریلی شلمچه-بصره که می‌تواند ایران را با راه‌آهن مستقیم به کربلا متصل کند، از پروژه‌هایی است که با وجود اهمیت از نظر مسافران زیارتی و از بعد تجاری، در این سال‌ها نتیجه نگرفته، اما به‌تازگی جمهوری عراق وعده داده که بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند و به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ هم تاکید کرده است.

آغاز پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری

مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- به‌تازگی با رزاق محیبس السعداوی -وزیر حمل و نقل عراق- دیدار کرده و مقرر شده بود که حداکثر تا پایان ماه مبارک رمضان، نسبت به تحویل زمین مورد نظر جهت شروع عملیات اجرایی مین‌روبی به طرف ایرانی اقدام کند، که در نهایت امروز در جریان سفر و بازدید سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل و تیم فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- تفاهم‌نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره بین ایران و عراق به امضا رسید.

بهره‌برداری از راه‌آهن شلمچه- بصره تا ۲ سال آینده

در این راستا سید میعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن- در تلویزیون درباره حضور هیات عراقی در ایران و بازدید از پروژه ریلی شلمچه- بصره اظهار کرد: هیات فنی، سیاسی و نظامی ایرانی و عراقی و مسئولین راه‌آهن دو کشور با توجه به نقشه‌های مصوب و ارائه‌شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه‌شده از مرز تا اروندرود، زمین‌های دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیر سندباد) در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راه‌آهن بصره بازدید کردند.

وی افزود: این بازدید چهار ساعت به طول انجامید و پس از آن هم جلسه شش ساعته با هیات عراقی برگزار و طی آن نقشه‌های تفصیلی از سوی طرف عراقی ارائه شد. در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، ظرف ۱.۵ تا ۲ سال آینده پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: با توجه به اینکه این پل نیازمند یک دهانه بازشو برای فراهم شدن امکان تردد کشتی است، ساخت آن دانش ویژه‌ای می‌طلبد و توسط مهندسان ایرانی ساخته خواهد شد.

به گفته صالحی، بر اساس صورت جلسه شب گذشته که به امضای دو طرف ایرانی و عراقی رسیده، هم بحث تحویل گرفتن پایه‌های پل ذکر شده که در قسمت جنوب غربی این رود ظرف ۲ ماه تحویل داده خواهد شد.

وی در مورد مین‌روبی زمین‌ها نیز اظهار کرد: مقرر شده است طرف عراقی ۱۶ کیلومتر زمین را برای مین‌روبی ظرف یک هفته آینده تحویل دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده