به گزارش میمتالز، اولین قطار باری از ایران به افغانستان قبلا در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی در زمان دولت پیشین افغانستان وارد هرات شده بود و قرار بود علاوه بر کالا، مسافران را نیز میان دو کشور جابهجا کند و به گفته مسوولان وقت اداره راهآهن هرات «تاسیسات موقتی از قبیل گمرک و مواد نفت در ایستگاه روزنک در نظر گرفته شده است، اما ایستگاه نهایی و اصلی در شهرک صنعتی هرات خواهد بود.»
اداره راهآهن طالبان در اطلاعیه خود گفته که «ورود این قطار آزمایشی بوده و بعد از چند روز قطار دیگری نیز به ایستگاه روزنک خواهد رسید.» در این اطلاعیه آمده که روند عادی انتقالات اموال تجارتی پس از آن از این طریق جریان خواهد داشت. این اتفاق «مژده بزرگ برای افغان ها» خوانده شده است و اطلاعیه افزوده که ادامه این روند در کنار ایجاد فرصتهای شغلی باعث اتصال افغانستان با ترکیه و اروپا از طریق خط آهن ایران و با هند از طریق بندر چابهار خواهد شد. پروژه خط آهن خواف-هرات در چهار قطعه اجرا شده که ۷۷ کیلومتر آن در قالب دو قطعه در خاک ایران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنک افغانستان به طول ۶۶ کیلومتر در خاک افغانستان قرار دارد. قطعه چهارم به طول بیش از ۸۰ کیلومتر است که از روزنک تا شهرک صنعتی هرات ادامه دارد.
منبع: دنیای اقتصاد