تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۳
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۳۰۱۶۸۰

تفاهمنامه ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره امضا شد

‌می‌متالز - در حالی وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی خط‌آهن شلمچه-بصره بعد از ماه رمضان خبر داده بود که مدیرعامل راه‌آهن گفت:‌تفاهمنامه ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره امضا شد.

به گزارش می‌متالز، ۱۷ فروردین امسال مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل‌ونقل عراق گفته بود: با توجه به اینکه این منطقه از شلمچه و از ابتدای خاک عراق در زمان جنگ مین‌گذاری شده بود، در توافق با وزیر حمل‌ونقل عراق مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان زمین تحویل دولت ایران شود تا با اولویت بعداز ماه مبارک رمضان عملیات مین‌روبی توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

وی افزود: در مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری که توسط عراق ساخته می‌شود، رود شط‌العَرب وجود دارد که مقرر شد ایران احداث پل متحرک را روی رود انجام دهد. ساخت این پل به‌شکل موازی همراه با احداث مسیر ریلی آغاز می‌شود. مقرر شد زمین‌های موردنیاز اطراف رودخانه شط‌العرب برای احداث پل در اختیار ایران قرار گیرد و طرف عراقی متعهد شد این امر هرچه سریعتر انجام شود.

بذرپاش از ساخت خط‌آهن شلمچه ـ بصره و پل متحرک طی ۱۸ ماه خبر داد و با بیان این‌که اگر در حین انجام کار قدری زمان طولانی‌تر شود توافق لازم بین دو کشور انجام خواهد شد، اضافه کرد: ایران و عراق همچنین توافق کردند نقشه جامع همکاری حمل‌ونقلی در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، دریایی تنظیم شود تا کار‌های مشترک بین دو کشور طبق نقشه جامع انجام شود.

یکماه پس از این اظهارات روابط عمممی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از امضای تفاهم نامه اقدامات عملیاتی خط‌آهن شلمچه- بصره خبر داده است. بر این اساس در جریان سفر و بازدید مدیر عامل و تیم فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره امضا شد.

همچنین ایران و عراق در خصوص مسیر دقیق عبور خط ریلی از شلمچه تا رودخانه اروند و از رودخانه تا ایستگاه قطار، زمانبندی گام به گام اقدامات اجرایی احداث مسیر ریلی شلمچه بصره از جمله زمانبندی انجام عملیات مین‌روبی، زمان‌بندی انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود، تحویل زمین جهت مطالعات پایه‌ها و سپس اجرای پل و ... به تفاهم رسیدند. همچنین نقشه احداث مسیر نیز به عنوان پیوست این تفاهم نامه به امضای معاونین فنی طرفین رسید.

اوایل تیرماه سال ۹۸ معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که سرمایه‌گذار و پیمانکار ساخت خط آهن شلمچه-بصره مشخص شده است، گفته بود: با توجه به این‌که منابع مالی پروژه را ایران تامین می‌کند از طرف عراقی می‌خواهیم زمین مورد نظر را برای آغاز پروژه تحویل شود.

خیرالله خادمی در نشست سه جانبه همکاری‌های حمل‌و نقل ایران-عراق-سوریه با اشاره به این‌که مسئولیت ساخت راه آهن شلمچه- بصره بر عهده شرکت ساخت است، افزود: برای پیشبرد این کار که مورد توافق دو کشور است بعد از سفر رئیس‌جمهوری به عراق، اقدامات خوبی برای شروع عملیات اجرایی انجام دادیم.

وی تصریح کرد: مسوولیت‌های دو کشور برای این خط آهن مشخص است؛ سرمایه‌گذار و پیمانکار این پروژه انتخاب شده که بنیاد مستضعفان است.

وی با اشاره به آماده شدن قرارداد ساخت خط آهن مذکور با سرمایه‌گذار، افزود: مشاور طراحی پروژه انتخاب شده و آماده ورود به منطقه برای طراحی مسیر هستیم.

وی با بیان این‌که آماده عملیات اجرایی در عراق هستیم و می‌خواهیم زمین را به ما تحویل بدهید تا تجهیز کارگاه را آغاز کنیم، گفت: برای اجرای پروژه دو فاز تعریف شده است؛ یک بخش از کار شروع مسیر برای خاکریزی است که حدود ۳۳ کیلومتر است. به محض این‌که زمین مورد نظر برای پروژه در اختیار ما قرار گیرد عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که طراحی اولیه پل بزرگ مسیر مذکور انجام شده و طرح و ساخت آن طی ۳ ماه آینده شروع می‌شود، اضافه کرد: برای طراحی پل مورد نظر تمام نقطه نظرات مسوولان عراق را در نظر کرده‌ایم تا کشتیرانی در آبراه اروند انجام شود؛ بنابراین با توجه به این‌که منابع مالی پروژه را ایران تامین از شما خواهش می‌کنیم زمین مورد نظر را برای آغاز پروژه تحویل شود.

وی بیان کرد: تمام مطالب عنوان شده از طریق نامه به وزیر راه و ترابری کشور عراق اعلام شده است. در پایان خواهش می‌کنم یک نماینده مشخص را به ما معرفی کنید تا موضوع زمین تعیین تکلیف شود، همچنین هیات ایرانی آماده است طی هفته آینده برای ایجاد هماهنگی به منطقه اعزام شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده