تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۳
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۲۹۶۳۷۰
سرویس خبر : صنایع کوچک
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد

ایران و عراق ۳ شهرک صنعتی مشترک تأسیس می‌کنند

‌می‌متالز - وزیر امور اقتصادی و دارایی از تأسیس و راه‌اندازی ۳ شهرک صنعتی مشترک میان ایران و عراق در مرز‌های مجاور استان‌های میسان، بصره و واسط عراق خبر داد.

به گزارش می‌متالز، وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از بازگشت از سفر سه روزه خود به کشور عراق اعلام کرد: ازجمله توافقات به عمل آمده با مقامات عراقی، با توجه به توانایی بالای شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی کشور، به‌طور مشخص می‌توان از اجرای پروژه‌های تولید مشترک محصولات با ارزش افزوده بالا، در سه نقطه مرزی ایران و عراق در استان‌های میسان، بصره و واسط سخن گفت که در هر سه نقطه بتوانیم شهرک صنعتی مشترک تأسیس کنیم.

به گزارش وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه فکتورینگ قرارداد‌های خصوصی در محل این وزارتخانه، گفت: در سفر اخیر به عراق، شاهد تحقق اراده جدی دو کشور برای اجرایی ساختن پروژه‌هایی بودیم که سال‌ها از اجرا و یا تکمیل آن‌ها سخن گفته می‌شد.

او ادامه داد: ازجمله این پروژه‌ها تکمیل خط آهن شلمچه - بصره بود که وزارت راه و شهرسازی ایران در این خصوص ابراز آمادگی کرد و دولت عراق هم اعلام کرد که رسماً عددی را به‌منظور تأمین مالی این پروژه در بودجه ۲۰۲۳ خود گنجانده است.

خاندوزی افزود: البته اجرای این پروژه نیازمند برخی اصلاحات در جزئیات جغرافیایی ایستگاه‌های مرزی و نیز بخشی هم نیازمند اجرای عملیات مین‌روبی بود که نماینده ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران وعده داد، بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز، عملیات اجرایی آن را شروع کند.

خاندوزی با اشاره به عهده‌دار بودن مسوولیت ریاست طرف ایرانی کمیسیون اقتصادی دو کشور ایران و عراق، بحث‌های اقتصادی و صنعتی مطرح شده در جلسات برگزار شده این کمیسیون در سفر خود به عراق را شامل مباحثی ازجمله تولید برق خواند و گفت: در این مورد، شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی توانایی بسیار بالا و البته برخی محدودیت‌های مالی را دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی حوزه خدمات فنی و مهندسی را ازجمله دیگر مباحث مطروحه در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور خواند و گفت: در مدت حضور در عراق، به‌طور مستقل، یک جلسه با فعالان ایرانی حوزه خدمات فنی مهندسی گذاشتم و در جریان مشکلات آن‌ها با طرف عراقی قرار گرفتم که موارد را به وزیر صمت عراق منتقل کردم.

او افزود: آن‌ها همچنین، یکی دو مشکل در حوزه گمرک و مالیات با طرف ایرانی داشتند که با توجه اینکه مربوط به حوزه اختیارات خود ما می‌شد، همان‌جا تصمیم گرفته شد آن موانع برطرف شود.

خاندوزی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی حجم تجارت بین ایران و عراق در ۱۱ ماهه گذشته اظهار داشت: دستاورد‌ها و توافقات کاملاً عملیاتی به دست آمده در عراق، این امید را زنده می‌کند که برای سال ۱۴۰۲ بتوانیم رکورد افزایش تجارت با این کشور را بزنیم.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده