تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۲
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۹۴۹۴۰
سرویس خبر : صنایع کوچک
رسولیان در نشست با اعضای انجمن ساتکا عنوان کرد:

شناسایی ۹۲ شهرک صنعتی مستعد تولید انرژی‌های خورشیدی به وسعت ۵۳۰۰ هکتار/ دعوت از بخش خصوصی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از شناسایی ۹۲ شهرک صنعتی مستعد تولید انرژی‌های خورشیدی به وسعت ۵۳۰۰ هکتار خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «علی رسولیان» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در نشست با اعضای انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) راهکار‌های تامین برق پایدار صنعت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور را با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مورد پیگیری قرار داد و به بیان مهمترین حمایت‌ها و مشوق‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق بخش صنعت پرداخت.

وی در این نشست با اشاره به برنامه‌های آتی و اقدامات انجام شده در حوزه تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی، افزود: ساخت ۹۵ پست برق را با وزارت نیرو تفاهم کردیم که در این راستا ۳۷۴۹ مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تامین می‌شود.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی داریم که برق مورد نیاز آن‌ها ۱۹۹۲۱ مگاوات و برق تامین شده ۱۰۸۸۸ مگاوات است، در این حوزه تأمین برق با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و خورشیدی به عنوان یک راهکار و اولویت با اهتمام ویژه‌ای دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: با رایزنی‌های انجام شده با وزارت نیرو خاموشی‌های تابستان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منظم، به‌صورت یک روز در هفته، با اعلام قبلی و کاملاً مدیریت شده، بوده است تا بخش صنعت متضرر نشود.

رسولیان، همچنین به تفاهم‌نامه منعقد شده با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اشاره و تصریح کرد: در این راستا ۵۰۰۰ مگاوات برق مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی از طریق انرژی خورشید تامین می‌شود، هزار مگاوات به صورت خرید تضمینی، هزار مگاوات خود تامین صنایع و سه هزار مگاوات دیگر خرید ماده ۱۲ خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا ۹۲ شهرک صنعتی دارای ظرفیت به وسعت ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار به ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) معرفی شده است که اتصال به پست و بستر‌ها فراهم گردیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به برخی حمایت‌ها از احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اشاره کرد و یادآور شد: مصوبه مجمع (سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) در خصوص ایجاد و توسعه ۵ شهرک و ناحیه صنعتی انرژی خورشیدی در هر استان تصویب شده است، همچنین دستورالعمل نحوه واگذاری حق بهره برداری زمین به متقاضیان ایجاد نیروگاه خورشیدی تدوین شده است.

وی اظهار کرد: ارائه پروانه احداث از ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) و واگذاری حق بهره‌برداری به‌صورت ۲۰ درصد نقد و مابقی در اقساط ۱۰ ساله، ممنوعیت تغییر کاربری، استقرار در زون برق و الکترونیک و سطح خدمات قابل ارائه در سطح ۶ خدمات از مهمترین محور‌هایی است که در راستای حمایت از احداث نیروگاه‌های خورشیدی تصویب شده است.

رسولیان در ادامه افزود: با صندوق توسعه محیط زیست برای ارائه تسهیلات در این حوزه نیز تفاهم نامه منعقد کرده‌ایم، همچنین مجوز واردات CHP‌های کوچک مقیاس دست دوم برای واحد‌های تولیدی بسیار راهگشا بوده است.

وی اضافه کرد: نیروگاه خورشیدی در زمین واحد‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به عنوان سطح اشغال در نظر گرفته شده است، همچنین عدم دریافت هزینه ترانزیت از سرمایه گذاران توسط ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) از موضوعات و حمایت‌های مورد پیگیری بوده است.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تصریح کرد: احداث نیروگاه خورشیدی با کمک بخش خصوصی توانمند برای تامین انرژی برق به عنوان یک اولویت دنبال می‌شود که با اجرایی شدن قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، به صرفه و اقتصادی است.

وی، همچنین خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های شهرک‌های صنعتی مرزی را اعلام و مدل‌های سرمایه گذاری خارجی در انرژی خورشیدی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی را دریافت می‌کنیم.

در این جلسه همچنین "کتایون نعمت‌پور» مدیرکل دفتر محیط کار و محیط زیست وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیان مهمترین دیدگاه‌های خود در خصوص تامین برق پایدار به خصوص در فصل تابستان برای بخش صنعت پرداخت.

نعمت‌پور اظهار کرد: فاز بندی بر اساس میزان برق مورد نیاز باید به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار بگیرد، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی در جایی باشد که با توجه به پراکندگی جغرافیایی بهترین استفاده را برای بخش صنعت داشته باشد.

همچنین اعضای انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) به بیان مهمترین راهکار‌های مهار خاموشی در بخش صنعت با استفاده از احداث نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی پرداختند و مهمترین مسائل، دغدغه‌ها و مشکلات خود را بیان کردند.

در این جلسه همچنین «آرمان خالقی» قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت و «آرش نجفی» رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند که به‌صورت تخصصی موضوعات مرتبط با احداث نیروگاه خورشیدی را مورد بررسی قرار دادند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۱۰ شهرک و ۳۴۱ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره برداری، ۸۶ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶شهرک فناوری، ۴۰مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۱۰۰‌هزار و ۵۸قرارداد منعقده و بهره برداری از ۴۹هزار و ۸۸۲واحد صنعتی و سه‌هزار و ۲۷۰واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸هزار و ۵۹۵نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده