تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۲۹۵۳۳۸
سرویس خبر : صنایع کوچک
معاون وزیر صمت عنوان کرد:

ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با کشور‌های آفریقایی برای ارتقای مراودات اقتصادی/ ارتباط کسب و کار‌های ایرانی با همتایان آفریقایی زمینه‌ساز گسترش مناسبات تجاری

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با کشور‌های آفریقایی یکی از راهکار‌های ارتقای مراودات تجاری و صنعتی است.

به گزارش می‌متالز، همایش بین‌المللی همکاری‌های اقتصادی تجاری ایران و کشور‌های غرب آفریقا روز دوشنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با حضور «علی رسولیان» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وزارت صمت در کنار فعالان اقتصادی ایران و آفریقا در این اجلاسیه حضور داشتند.

معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل ایدرو، ایمیدرو، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران در پنل تخصصی صنعت و معدن در روز اول همایش بین المللی همکاری‌های اقتصادی تجاری ایران و کشور‌های غرب آفریقا، به بیان مهمترین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعتی کشورمان برای ارتقای مراودات تجاری و صنعتی با کشور‌های غرب آفریقا پرداختند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این پنل، اظهار کرد: حمایت از SME‌ها کسب و کار‌های کوچک و متوسط در راستای توسعه و اشتغال‌زایی در کشور‌های توسعه یافته دنیا به‌عنوان یکی از اولویت‌ها دنبال می‌شود.

رسولیان، افزود: سازمان‌های بین‌المللی مدل‌هایی را برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) دارند و ما نیز بر همین اساس مدل‌هایی را طراحی کرده‌ایم و با کشور‌هایی از جمله چین، ترکیه، آلمان و سایر کشور‌ها همکاری داریم.

وی، به دو وظیفه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اشاره کرد و ادامه داد: تامین زیرساخت‌های لازم برای استقرار صنایع از جمله زمین، آب، برق و گاز یکی از وظایف سازمان می‌باشد تا زمینه حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فراهم شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اضافه کرد: ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی فعال و به بهره برداری رسیده داریم که بیش از ۵۰ هزار واحد صنعتی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال است و برای نزدیک به یک میلیون نفر شغل به وجود آورده اند.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد از واحد‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کوچک و متوسط هستند، تصریح کرد: حمایت از صنایع کوچک به عنوان یکی دیگر از وظایف سازمان ما محسوب می‌شود که در این راستا ۸۵ سرفصل مختلف حمایتی داریم.

رسولیان خاطر نشان کرد: کمک به توسعه فناوری، آموزش فعالان، حمایت از برند سازی، حمایت از حضور در نمایشگاه‌های خارجی، حمایت از برپایی نمایشگاه‌های داخلی، ایجاد مراکز نوآوری، حمایت از صادرات و تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات در این راستا انجام می‌شود.

وی در ادامه پیشنهادات خود را در خصوص ارتقاء مراودات تجاری و صنعتی با کشور‌های غرب آفریقا مطرح کرد و گفت: ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با کشور‌های آفریقایی یکی از پیشنهادات می‌باشد که در این راستا طراحی، مطالعه و اجرا را میتوانیم در دستور کار قرار دهیم و در برخی کشور‌ها نیز مناطقی برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک به ما پیشنهاد شده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تبادل فناوری و ارتباط فعالان اقتصادی و کسب و کار‌های ایران با کشور‌های آفریقایی را به عنوان یکی دیگر از پیشنهادات خود مطرح کرد و افزود: در حوزه مدل‌های حمایتی مانند خوشه‌های صنعتی، کنسرسیوم‌های صادراتی و بحث آموزش و فناوری نیز میتوانیم همکاری داشته باشیم.

وی، سرمایه گذاری مشترک را از دیگر محور‌های ارتقاء همکاری‌های ایران با کشور‌های آفریقا دانست و تصریح کرد: بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین صنعتی با زیرساخت‌های لازم برای همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک داریم.

گفتنی است در پنل دوم روز اول این همایش و اجلاسیه، مسائل مرتبط با انرژی و زیرساخت با حضور وزرای مرتبط و همتایان آفریقایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین در اختتامیه روز اول همایش که با سخنرانی «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور همراه بود، ۲۰ سند همکاری، توافقنامه و یادداشت تفاهم همکاری در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری به امضا رسید که پنج قرارداد به صورت نمادین میان طرفین مبادله شد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده