تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۹۳۵۳۸
سرویس خبر : صنایع کوچک
مدیرکل صمت استان خراسان رضوی اعلام کرد؛

ایجاد زمینه راه‌اندازی شهرک تخصصی برق و الکترونیک/ خراسان رضوی استانی معدن‌خیز است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان خراسان رضوی اعلام کرد که زمینه راه‌اندازی شهرک تخصصی برق و الکترونیک در خراسان رضوی فراهم شده است.

به گزارش می‌متالز، «امیررضا رجبی» مدیرکل صمت استان خراسان رضوی، گفت: توسعه صنعت سیلیکون و تکمیل زنجیره آن یکی از طرح‌هایی که این استان از سال‌های گذشته پیگیر اجرای آن بود، چراکه ظرفیت‌های خوبی از مواد معدنی تا فرآوری آن در قالب مدار‌های الکترونیکی در خراسان رضوی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این راستا و برای تکمیل زنجیره سیلیکون، ایده راه اندازی شهرک تخصصی برق و الکترونیک در استان مطرح شد که با همکاری آستان قدس رضوی زمین مناسب در این خصوص جانمایی شد، ادامه داد: با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، استانداری و فعالان اقتصادی می‌توان نسبت به تغییر کاربری زمین اقدام و زمینه راه‌اندازی شهرک تخصصی برق و الکترونیک در خراسان رضوی را فراهم کرد.

افتتاح نخستین واحد تولیدکننده لامپ نسوز خودرو کشور در مشهد

مدیرکل صمت استان خراسان رضوی همچنین افزود: نخستین واحد تولیدکننده لامپ‌های نسوز خودرو کشور در محل شهرک ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر شهرستان مشهد به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه طرح هلدینگ واحد صنعتی «پارس سامان ایرانیان» در قالب واحد دانش بنیان توسعه راهبردی ساخت و تجهیز رسام برای نخستین بار در کشور اقدام به تولید لامپ نسوز خودرو کرده، تاکید کرد: این واحد کشور قابلیت تولید سالانه ۹ میلیون عدد لامپ نسوز خودرو را دارد که با انجام آن ۲.۵ میلیون دلار در سال صرفه جویی ارزی می‌شود و ۵۰ درصد از واردات خودرو نسوز به کشور را کاهش می‌دهد.

رجبی در ادامه بیان کرد: واحد مزبور دارای خط تمام اتومات تولید لامپ خودرو و ماشین آلات کره‌جنوبی است که نیاز ۲ خودرو ساز بزرگ کشور را تامین می‌کند و برای ۹۰ نفر در سه شیفت کاری اشتغال ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری این واحد صنعتی توسط بخش خصوصی به میزان ۴۰ میلیارد تومان به‌صورت ریالی و یک میلیون دلار به‌صورت ارزی بوده است، تاکید کرد: بهره‌برداری از ۱۵۰ معدن راکد خراسان رضوی به بخش خصوصی واگذار شده است. ضمن اینکه امسال طی برگزاری دو مزایده برای واگذاری مسئولیت معادن راکد یا نیمه فعال، مسئولیت ۱۵۰ معدن در استان به فعالان بخش خصوصی واگذار شد.

خراسان رضوی استانی معدن‌خیز است

مدیرکل صمت استان خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه خراسان رضوی استانی معدن‌خیز است و معادن جزو مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه به‌شمار می‌رود، یادآور شد: سنگ آهن با ۵۹ معدن، آهک و آلومنیوم آهکی با ۴۴ معدن، سنگ تزیینی و نما با ۲۴۳ معدن، کرومیت با ۷۱ معدن، مس با ۵۲ معدن، گچ با ۵۱ معدن، طلا با هشت معدن، منگنز با ۳۶ معدن و سیلیس با ۲۷ معدن جزء مهمترین معادن استان هستند که ذخیره قطعی برخی از آن‌ها به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد.

وی افزود: در راستای شفاف‌سازی واگذاری‌ها در حوزه معدن از طریق برگزاری مزایده، امسال ۲ مرحله مزایده معدنی برای واگذاری ۴۰۰ معدن خراسان رضوی برگزار شد که طی آن ۱۵۰ معدن به فعالان بخش خصوصی دارای صلاحیت فنی و مالی واگذار شد که یکی از مهمترین واگذاری‌ها در این زمینه مربوط به معدن سنگ آهن ققنوس در خواف بود.

رجبی ادامه داد: برگزاری مزایده معدنی در خراسان رضوی باعث می‌شود که بین معدنکاران رقابت ایجاد شود و از سوی دیگر از طریق برگزاری مزایده، منابع واریزی خراسان رضوی به خزانه دولت یا بیت‌المال هشت برابر شده است.

مدیرکل صمت استان خراسان رضوی در ادامه یادآور شد: امسال برنامه‌ریزی ویژه‌ای در خصوص اکتشافات معدنی در استان و افزایش حجم آن انجام شد که در این راستا میزان اکتشاف در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا ۷۷ درصد افزایش یافته و در این مدت حدود ۵۰ میلیون تُن ذخایر معدنی در استان کشف شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکتشاف باعث می‌شود که سرمایه‌های استان برای آینده حفظ، ذخیره‌سازی و به تدریج وارد مرحله بهره‌برداری شود و در این راستا کشفیات امسال در خراسان رضوی در حوزه مواد معدنی مانند طلا، مس، گرانیت و منگنز انجام گرفته و زمینه را برای توسعه فعالیت‌های معدنی فراهم کرده است.

رجبی با بیان اینکه افزایش بهره برداری از معادن به حوزه ماشین آلات وابسته است، تصریح کرد: خوشبختانه با اصلاح دستورالعملی که امسال به همت وزارت صنعت معدن و تجارت انجام و ابلاغ شد فرآیند‌ها ساده‌سازی و سفارش برای ماشین آلات معدنی افزایش یافت، به‌طوری‌که در نیمه دوم امسال ورود ماشین آلات بخش معدنی به استان چشمگیر بود و این فرآیند در مجموع باعث افزایش ۱۲ درصدی برداشت یا استخراج معادن در استان شد.

وی در ادامه افزود: یکی از توفیقات دیگر خراسان رضوی در حوزه معدن مربوط به کاهش خام فروشی مواد معدنی در استان و واگذاری آن به واحد‌های صنعتی و ایجاد ارزش افزوده در این بخش می‌شود.

مدیرکل صمت استان خراسان رضوی همچنین گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰ واحد صنعتی راکد در خراسان رضوی به چرخه تولید بازگشتند و با بررسی ۱۳۰ محصول صنعتی منتخب در استان، تولیدات در این بخش بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده