تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۴۲۳۳۷
سرویس خبر : صنایع کوچک

باید ایران را صنعتی کنیم

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صنعت برای بهبود ریل‌گذاری‌ها و آمادگی زیرساخت‌ها تلاش کردیم و شاه‌بیت حرکت این است که ما باید ایران را صنعتی کنیم و لازمه صنعتی کردن، ایجاد بازار و توسعه آن با صادرات به خارج از کشور است.

به گزارش می‌متالز، عباس علی‌آبادی در مراسم افتتاح خط تولید دو واحد صنعتی تولیدی که صبح امروز در شهرک صنعتی توس مشهد انجام شد، ضمن گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور شهید ایران، اظهار کرد: آقای دکتر رئیسی چند ویژگی داشتند. نخست آن‌که ایشان خیلی خوب صحبت می‌کردند. بخش مهمی از جلسات دولت، صحبت‌های آقای رئیسی بود که حتما یک موضوع معرفتی را مطرح می‌کردند و واقعا به‌ عنوان یک دانشجو بسیار از فضایل و توانایی‌های رهبری ایشان بهره می‌بردم.

وی بیان کرد: دومین ویژگی او رفتار انسانی بود. کسی از او رفتار بد ندید. در مدت مختصری که توفیق حضور در خدمت آقای رئیسی را داشتم، شهادت می‌دهم که رفتار یک انسان والا مقام را داشت. ویژگی سوم اخلاق ایشان بود. او الگوی تمام عیار اخلاق اسلامی بود. بسیار متخلق به اخلاق و مهربان بودند، به افراد گوش می‌کردند و وقت می‌گذاشتند. احدی را پیدا نمی‌کنید که از ایشان بی‌احترامی دیده باشد.

علی‌آبادی افزود: آقای دکتر رئیسی در مسیر کسب کمال و معرفت بود. این چهار ویژگی از نظر یکی از حکمای بزرگ قرن هفتم ویژگی‌های یک انسان کامل است و به نظرم شهید رئیسی در مسیر انسان کامل بود.

نیروی انسانی آموزش‌دیده و تحصیل‌کرده؛ مهم‌ترین ظرفیت صنعت استان

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت‌های خراسان رضوی در بخش صنعت اظهار کرد: استان خراسان پتانسیل بسیار بالایی دارد. مهم‌ترین آن نیروی انسانی آموزش‌دیده و تحصیل‌کرده با وجود دانشگاه‌های بسیار معتبر است. باید از این ظرفیت اول و شاخص استان حداکثر بهره را گرفت، البته با توجه به مرزی بودن این استان و پتانسیل‌های خاصی آن با نقاط ضعفی همچون کمبود آب دست به گریبان است.

وی بیان کرد: پتانسیل بزرگ‌تر این استان، وجود مرقد مطهر حضرت رضا (ع) است که ثروت عظیمی را در اختیار خراسان رضوی گذاشته است. اینجا مورد توجه همه عالم اسلام و کعبه آمال بسیاری از مسلمین جهان است. از این فرصت باید به نحو احسنت استفاده کرد و کار‌های بزرگی را انجام داد.

علی‌آبادی با اشاره به تولید ۲۰ درصد یخچال فریزر کشور در واحد تولیدی مورد بازدید، آن را ظرفیت بسیار خوبی در صنعت لوازم خانگی کشور توصیف کرد و گفت: لوازم خانگی از جمله محور‌هایی است که در صنعت بدان توجه داشتیم و می‌تواند در آینده بسیار پیش‌رونده باشد.

وی ادامه داد: آنچه مهم است اینکه چه جهت‌گیری‌هایی را دنبال می‌کنیم. ما در صنعت برای بهبود ریل‌گذاری‌ها و آمادگی زیرساخت‌ها تلاش کردیم تا این حرکت را شکل دهیم و شاه‌بیت حرکت این است که ما باید ایران را صنعتی کنیم. لازمه صنعتی کردن، ایجاد بازار و توسعه آن است. برای توسعه بازار، باید به خارج از کشور فکر کنیم. وسعت دید ما نه تنها بازار‌های کشور، بلکه بازار‌های دنیاست.

علی‌آبادی با بیان اینکه ما به دنبال دست‌یابی به بازار‌های جهانی هستیم، تصریح کرد: برای رفتن به بازار‌های جهانی باید یک‌سری ویژگی‌ها را کسب کرد. نخست آنکه به لحاظ کیفی ارتقا یابیم و لازمه ارتقای کیفیت، تقویت مهندسی است. اینکه بتوانیم مثلا یخچال‌هایی به مانند نمونه‌های دیگر کشور‌ها بسازیم، بسیار خوب است، اما افتخارآمیز نیست؛ بلکه وقتی افتخار آمیز است که از همه دنیا بهتر باشیم و بتوانیم بگوییم ما بهترین یخچال فریزر دنیا را تولید می‌کنیم.

باید قیمت تمام‌شده کالا‌ها را با مهندسی هزینه‌ها پایین آورد

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید تعریف از ساخت داخل را تغییر دهیم. تعریف ما از ساخت داخل این نیست که ما همه چیز را می‌سازیم، تعریف ما از ساخت داخل به این معنا که مهندسی ساخت از آن ماست و اجزای کلیدی آن را ما می‌سازیم؛ لذا انتظار داریم در بازدید‌های آتی تمامی گلوگاه‌های تولید این محصول رفع شده باشد.

وی ادامه داد: ما باید تمامی تجهیزات اصلی که حداکثر ارزش افزوده را ایجاد می‌کند، بسازیم و بقیه موارد به خلق ارزش‌هایی همچون ایجاد اشتغال یا کاهش هزینه تمام شده منجر شود. امروز ساخت کالا‌هایی که در مصرف انرژی رتبه دارند، مورد توجه هستند. همچنین حرکت به سوی لوازم خانگی هوشمند است؛ بنابراین باید ترازی از هوش مصنوعی را در تولید این کالا‌ها جای داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: آنچه اهمیت دارد، قیمت تمام‌شده پایین است. مسئله پایین بودن قیمت فروش نیست، بلکه باید قیمت تمام‌شده را با مهندسی هزینه‌ها پایین آورد. استفاده از بهترین متخصصان و خلق بهترین محصولات قابل رقابت با بهترین محصولات در دنیا را مد نظر قرار دهید، زیرا ما باید مدیریت دانش داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد