تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۰۵۷۴۷
سرویس خبر : صنایع کوچک
با حضور سرپرست وزارت صمت؛

بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور به بهره برداری رسید

‌می‌متالز - صبح امروز ۱۳ خرداد ماه بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقامات کشوری و استانی در مشهد به بهره برداری رسید.

به گزارش می‌متالز، سید مهدی نیازی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت صبح امروز ۱۳ خرداد ماه در آیین بهره برداری از بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور (شهرک صنعتی رضوی) که با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز بسیار خرسندیم که بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور به بهره برداری رسیده است؛ در اجرای این پروژه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.

وی افزود: در این ۲ سال وزارت صمت تاکید ویژه‌ای بر تامین زیرساخت‌های بخش صنعت داشته و این تاکیدات خوشبختانه با تلاش وزارتخانه و استانداری به بار نشسته و امروز شاهد بهره برداری از این شهرک هستیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تأمین زیرساخت چنین شهرک عظیمی کار مشکلی است، اما خوشبختانه بخش قابل ملاحظه‌ای از این فضا فراهم شده است؛ ضمن اینکه به همین میزان در حوزه آب و برق زیرساخت‌ها تامین شده است. از طرفی ضرورت دارد تا مناسب با تامین زیرساخت‌ها واگذاری آن نیز صورت گیرد تا فعالان اقتصادی برای زیرساخت دچار مشکل نشوند.

نیازی با اشاره به انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور بیان کرد: طی چند هفته پیش با حضور رییس جمهور انتقال آب به محور شرق با انجام لوله گذاری آغاز شد که امیدواریم تا پایان سال آینده انتقال آب به مشهد مقدس عملیاتی شود و مسئله آب با این تدبیر حل شود.

وی افزود: یکی از مهمترین رویکرد‌های کشور اولویت در بخش تولید است. مقام معظم رهبری حداقل ۱۰ سال است بر این موضوع تاکید ویژه دارند و بر همین اساس شعار سال بر محور تولید بوده و این نشان می‌دهد همه اتفاقات و برنامه‌ها باید حول محور تولید باشد و الزامات بخش تولید باید در دستور کار حاکمیت قرار گیرد. البته شاید برخی الزامات به تنهایی از عهده دولت بر نیاید بر این اساس ضرورت دارد هم قوه قضاییه و هم قوه مقننه در حوزه تولید تمرکز کنند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: از الزامات اساسی تولید تامین زیرساخت‌ها است و این موضوع حمایت نمایندگان، قوه قضاییه، مقامات محلی و استانی را می‌طلبد. سیاست ما در وزارت صنعت معدن و تجارت این است که واحد‌های صنعتی در شهرک‌ها مستقر شوند، زیرا محدودیت تامین زمین و زیرساخت در شهر وجود دارد، بنابراین باید در حوزه شهرک سازی و تامین زیرساخت‌ها به صورت جدی وارد شویم.

وی کفت: طی دو سال گذشته در حوزه تامین آب و برق اقدامات خوبی در کشور رقم خورده و توانسته‌ایم ۲۰۰۰ لیتر پساب برای صنایع خریداری و تامین کنیم. همچنین ۱۵۵۰ لیتر آب، ۱۵۰۰ مگاوات برق و ۱۳ هزار هکتار زمین به شهرک‌های صنعتی در این مدت افزوده شده است.

نیازی افزود: در کنار این موضوع به دنبال ایجاد مشوق‌ها برای همکاری بخش خصوصی هستیم. در همین راستا و بر اساس مصوبه دولت اگر بخش خصوصی برای شهرک سازی اقدام کند از پرداخت هزینه‌های تغییر کاربری زمین معاف خواهد شد.

نیازی ادامه داد: در برنامه هفتم چند رکن مهم و بنیادی برای فعالیت شهرک‌ها پیشنهاد شده است. یکی از حلقه‌های مفقوده ما و صنایع کوچک مربوط به واحد‌های صنفی و واحد‌های حاشیه شهر است. در برنامه هفتم به سازمان صنایع کوچک اجازه داده شده تا در این خصوص اقدام کرده و به کمک واحد‌های کوچک بپردازد که به مفهوم سلب اختیار از اصناف و حوزه خدمات نیست.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: نکته دیگر در برنامه هفتم این است که زمین‌ها سلب مالکیت شده در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و ظرفیت شهرک‌های صنعتی را به نفع تولید فعال کنیم. علاوه بر این تأمین زیرساخت برای اقتصاد دانش بنیان مد نظر است. در این خصوص و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری ۴۰ شهرک مصوب شده است که ۲۰ شهرک جانمایی شده و۲۰ شهرک در حال مطالعه است؛ تعدادی از این شهرک‌ها در خراسان رضوی قرار دارد.

نیازی تصریح کرد: ساماندهی لکه‌های صنعتی از دیگر رویکرد‌های ما در شهر‌های بزرگ است تا بدین وسیله واحد‌های پراکنده یا بدون مجوز شناسنامه دار و از خدمات بهره‌مند شوند که این امر کمک شایانی به شهرک‌سازی می‌کند.

وی افزود: البته ما به جای شهرک سازی باید به دنبال ساخت شهر صنعتی باشیم، زیرا اندازه اقتصاد در دنیا در حال رشد بوده و باید قیمت تمام شده تولید کاهش یابد. اگر شهرک صنعتی کوچک باشد از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. ما در شهرک‌ها فرآیند اختصاص زمین و سایر فرآیند‌ها را الکترونیکی دنبال می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)


مطالب مرتبط
عناوین برگزیده