تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۰۹۴۶۰
سرویس خبر : صنایع کوچک
در عملیات اجرایی شهرک پروفیل کاران مطرح شد؛

تکمیل زنجیره‌های ارزش در هر منطقه با تصویب لایحه برنامه هفتم / تسهیل فرآیند‌ها برای ایجاد شهرک‌های صنعتی توسط بخش خصوصی

‌می‌متالز - عملیات اجرایی شهرک صنعتی-صنفی غیر دولتی پروفیل کاران در کیلومتر ۱۴ جاده کلات نزدیک به شهرک صنعتی مشهد با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس کمیسیون اصل نود مجلس، جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان روز جمعه در سفر به استان خراسان رضوی در کنار پژمانفر رییس کمیسیون اصل نود مجلس، جمعی از مسوولان و فعالان اقتصادی، عملیات اجرایی شهرک صنعتی-صنفی غیر دولتی پروفیل کاران را آغاز کرد.

شهرک صنعتی-صنفی پروفیل کاران با مساحت ۱۴ هکتار با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۵۰۰ نفر در کیلومتر ۱۴ جاده کلات نزدیک به شهرک صنعتی مشهد طی دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

این شهرک غیردولتی صنفی - صنعتی با ظرفیت ۳۵۰ کارگاه علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۵۰۰ نفر، برای پنج هزار و ۴۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند.

«علی رسولیان» رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مراسم آغاز عملیات اجرایی شهرک غیردولتی صنفی - صنعتی پروفیل کاران در مشهد، گفت: بروکراسی اداری شدید صدور مجوز برای راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی غیردولتی را بسیار مشکل کرده است.

وی افزود: در این چهارچوب حتی اصلاح آئین‌نامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی غیر دولتی اتمام کار نبود و نامه‌ای هم ضمیمه آن شد.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: بروکراسی به‌نحوی‌است که نامه‌ای که یک کارشناس تنظیم و ارسال می‌کند، مسیری را پیش پا می‌گذارد که تصمیم‌گیری را برای یک مدیر هم سخت می‌کند.

وی ادامه داد: بروکراسی اداری از سال‌ها قبل در کشور وجود داشته است، دولت‌های مختلف تلاش کردند این موضوع رفع شود، دولت سیزدهم هم خیلی تلاش کرده و طرح ساماندهی برای کسب و کار‌ها را در این زمینه تصویب کرده که در این راستا فرآیند‌های اداری در حال تسهیل است.

رسولیان، با اشاره به اهمیت کسب و کار‌های کوچک در اشتغال کشور تصریح کرد: ۴۰ درصد از اشتغال صنعتی کشور مربوط به واحد‌های زیر ۱۰۰ نفر اشتغال است، کسب و کار‌های کوچک اهمیت زیادی دارند و ایجاد شهرک‌های صنفی - صنعتی می‌تواند یکی از مسیر‌های توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط باشد، به همین منظور بنا داریم شهرک‌های صنفی - صنعتی را در کل کشور توسعه دهیم که این موضوع با همکاری مجلس شورای اسلامی نیز در لایحه برنامه هفتم توسعه قرار گرفته است.

وی، با بیان اینکه توسعه خوشه‌های صنعتی نیز در دستور کار گرفته است، خاطر نشان کرد: با تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه می‌توان زنجیره‌های ارزش را در هر منطقه از کشور تکمیل کرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، توسعه کسب و کار‌های کوچک به دلیل اشتغالزایی بالای آن را جزو برنامه‌های کشور و از منویات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر تامین رفاه و آسایش مردم با ایجاد اشتغال پایدار است، لذا باید همه همگرایی جدی برای حمایت از تولید داشته باشیم.

وی بیان کرد: برای توسعه تولید و اشتغال پایدار، هم به منابع انسانی توانمند و آماده به کار و خوشفکر نیاز است و هم باید زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت‌های صنفی و تولیدی ایجاد کرد، در این راستا یکی از ابزار‌های مهم تامین مالی است که بورس می‌تواند یکی از آن‌ها باشد، اما بنگاه‌های بزرگ می‌توانند از طریق بورس تامین مالی لازم را انجام دهند و این مهم برای بنگاه‌ها و کسب و کار‌های کوچک دشوار است، لذا ناگزیر به استفاده از منابع بانکی می‌شوند.

رسولیان، ایران زیست بوم را یکی از مولفه‌های دیگر برای توسعه تولید دانست و افزود: در برخی نقاط کشور صنایع از رشد خوبی برخوردار هستند، زیرا آن منطقه زیست بوم مورد نیاز را برای رشد تولید دارد، مشهد نیز تقریبا از زیست بوم مناسبی برای رشد تولید برخوردار است.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده است، ادامه داد: در دنیا مسیر زنجیره‌های ارزش با جدیت دنبال می‌شود، در این راستا باید ظرفیت‌های تولید در هر منطقه شناسایی شده و در قالب یک خوشه صنعتی مدیریت شده و همه اجزای مرتبط با آن نیز ایجاد شود، زمانی که همه زنجیره‌های مرتبط با یک رسته تولیدی شکل گیرد، تولید می‌تواند تقویت شود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه مشهد نیز در این زمینه از استعداد‌های خوبی در حوزه‌های سنگ‌های قیمتی، پوشاک، کیف و کفش و ... برخوردار است، اضافه کرد: راه اندازی شهرک صنعتی شماره پنج مشهد اقدام بزرگی در جهت تامین فضای مناسب برای بخش تولید بود، اما زمانی می‌توان در این شهرک اشتغال پایدار بوجود آورد که شهرک‌های صنفی در کنار آن قرار گرفته و زنجیره‌های ارزش تکمیل شود.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از سیاست‌های دولت نیز احیای واحد‌های تولیدی تعطیل از مسیر تقویت زنجیره‌های ارزش با محوریت بخش خصوصی است، به همین منظور تکمیل زنجیره‌های ارزش از طریق توسعه خوشه‌های صنعتی به جد دنبال می‌شود.

رسولیان، با اشاره به اینکه حجم زیادی از شهرک‌های صنعتی توسط دولت ایجاد و مدیریت شده است، گفت: باید اجازه دهیم که شهرک‌های صنعتی توسط بخش خصوصی ایجاد و مدیریت شوند که لازمه این کار تسهیل فرآیند‌ها است.

«هادی مخملی» رئیس اتاق اصناف مشهد نیز پیش از مراسم آغاز عملیات اجرایی شهرک صنعتی (صنعتی-صنفی) غیر دولتی پروفیل کاران، اظهار کرد: عملیات اجرایی این شهرک ثمره تلاش و پیگیری‌های فراوان است و امید است از شرایط بهبود محیط کسب و کار و ایجاد محیط استاندارد تولید به نفع اصناف استفاده کنیم.

وی افزود: سیاست گذاری جدید برای شهرک‌های صنفی بر اساس سیاست‌های توسعه کیفی است، یعنی شهرک‌های توسعه‌ای و کیفی که بتواند مشاغل مزاحم را ساماندهی کنند. باید با ایجاد شهرک‌های صنفی تولیدی، تجمیع مشاغل مزاحم و کاهش هزینه‌های تولید و بهبود محیط کسب و کار و همزمان با توسعه متوازن این شهرک‌ها را به صورت پایدار ایجاد کنیم.

رئیس اتاق اصناف مشهد اضافه کرد: اکنون با کشور‌های همجوار و کشور‌های دیگر دنیا مراوده داریم تا تولید صادارت محور انجام دهیم و بازار‌های هدف را برای صادارات پیدا کنیم ایجاد این شهرک‌ها و ایجاد فضایی برای تولید کنندگان به بالابردن سطح مراودات تولید کنندگان با فضای بین‌المللی کمک می‌کند.

وی با اشاره به توسعه کیفی شهرک‌ها در مشهد بیان کرد: در این زمینه بازدید‌هایی از شهرک‌های صنفی در کشور را در دستور کار قرار دادیم و مشاهده شد که نسبت به شهرک‌های صنفی موجود در کشور تنها یک چهارم فعال بود و نشان می‌داد ایجاد شهرک‌های صنفی مثل تجربه مجمتع‌های تجاری است، زیرا اکنون تمام مجتمع‌های تجاری در مشهد نمی‌توانند در زمینه اقتصادی فعال باشند.

مخملی درباره توسعه متوازن شهرک‌های صنفی تصریح کرد: همزمان با نوسازی در شهرک‌ها نوگرایی هم در نظر گرفته شده است. یعنی شهرک‌های صنفی در رابطه با مباحث بازاریابی، به حوزه دانش‌بنیان ورود کنند تا بتواند فعالیت شهرک‌های صنفی را ارتقا دهند. اکنون ساخت چندین شهرک صنفی دیگر در مشهد در دستور کار قرار دارد. در این زمینه تفاهم نامه‌ای برای ایجاد ۵ شهرک صنفی با فرمانداری در دستور کار است که یک شهرک امروز کلنگ زنی شده و عملیات اجرایی دو شهرک دیگر نیز به زودی نهایی و شاهد کلنگ زنی آن‌ها هستیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده