تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۱۳۱۹۷
وزارت حمل‌ونقل عراق:

برای پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره زمینی واگذار نکرده‌ایم

‌می‌متالز - وزارت حمل و نقل عراق با رد برخی فضاسازی‌ها و شیطنت‌های رسانه‌ای برای ضربه زدن به روابط دوستانه بین بغداد - تهران و تکذیب ادعای واگذاری زمین‌های خاک عراق به ایران برای راه اندازی پروژه راه آهن شلمچه - بصره گفت که برای این پروژه، زمینی واگذار نشده‌است.

به گزارش می‌متالز، وزارت حمل و نقل عراق در بیانیه‌ای با تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر واگذاری زمین‌های عراق به جمهوری اسلامی ایران برای راه‌اندازی خط راه‌آهن شلمچه - بصره اعلام کرد: عراق هیچ زمینی از خاک خود را به طرف ایرانی به منظور گسترش خط راه‌آهن یا ایجاد پل ناوبری بر روی شط العرب (اروند رود) واگذار نکرده است.

این وزارتخانه با بیان اینکه اطلاعات نادرست مطرح شده درباره این پروژه صرفاً (آشفتگی رسانه‌ای) و سخنان بی ارزش است و پشت این اخبار طرف‌هایی هستند که تلاش می‌کنند مانع تکمیل پروژه‌های راهبردی این وزارتخانه شوند که توسط شرکت راه آهن ملی عراق اجرا می‌شود و در بودجه سال ۲۰۲۳ دولت فدرال (مرکزی) گنجانده شده و برای آن بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وزارت حمل و نقل عراق در بیانیه خود با اشاره به اینکه آنچه در بند سوم یادداشت تفاهم بین وزارتخانه‌های حمل‌ونقل عراق و راه ایران آمده، روشن و بدون ابهام است، افزود: در توافقنامه مقرر شده که عراق مسئولیت ساخت خط راه آهن، سایت‌ها و ایستگاه‌ها را بر عهده دارد و طرف ایرانی ساخت پل ناوبری بر روی شط العرب (اروند رود) و مین زدایی به طول ۱۶ کیلومتر در محدوده پروژه را بر عهده می‌گیرد.

این بیانیه اضافه کرد: همانطور که بند چهارم به وضوح نشان می‌دهد در مورد تملک‌ها و سایر موارد، هیچ عبارتی در یادداشت تفاهم مبنی بر واگذاری یا واگذاری زمین‌های عراق به ایران ذکر نشده است.

وزارت حمل و نقل عراق با تاکید بر اینکه منافع عراق و عراقی‌ها در اولویت‌های این وزارتخانه قرار دارد، افزود: این وزارتخانه یک مرجع تخصصی در زمینه حمل‌ونقل است و اختیار واگذاری زمین‌های عراق به نفع کشور دیگری را ندارد.

این وزارتخانه تاکید کرد که نمی‌توان اشتیاق وافر و تعصب به عراق، مرز‌ها و آب‌های آن را از این وزارتخانه جدا کرد و نمی‌توان از وطن‌پرستی مدیران و کارکنانش پیشی گرفت.

پیشتر نیز مطالبی مبنی بر واگذاری بخشی از خاک عراق در بندر "ام قصر" به کویت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عراق منتشر و باعث حملات فراوان به دولت «محمد شیاع السودانی» شد. در همین وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای واگذاری بخشی از خاک عراق در بندر "ام قصر" به کویت را تکذیب کرد.

به اعتقاد ناظران سیاسی انتشار این اخبار در آستانه برگزاری انتخابات محلی و برای تشویش افکار عمومی عراقی‌ها نسبت به دولت محمد شیاع السودانی و احزاب و گروه‌های حامی آن انجام می‌شود.

وزارت حمل و نقل عراق نیز پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که با ایران بر سر احداث خط راه‌آهن بین شهر‌های بصره و شلمچه توافق امضا کرده که بخشی از آن بر سر از بین بردن مین‌های باقی‌مانده از جنگ هشت ساله ایران و عراق در مناطق مرزی و احداث پل متحرک روی اروند رود با طرف ایرانی است.

راه‌آهن شلمچه به بصره پروژه‌ای است که نزدیک به ۴۰ سال درباره آن بحث می‌شد و حتی به جنگ تحمیلی علیه ایران خورد، اما مذاکرات ساخت آن حتی بعد از جنگ هم به جایی نرسید و حالا در سایه افزایش تعاملات منطقه‌ای هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای پروژه هستند.

بر اساس اعلام مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل‌و نقلی، توافق ساخت این مسیر ریلی بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.

این دستاورد حمل‌و نقلی که ذیل سیاست ارتقای روابط با کشور‌های منطقه از ابتدای دولت سیزدهم، به دست آمده است شبکه ریلی ایران را به عراق متصل می‌کند و از عراق هم از منطقه «بوکمال» می‌تواند به خاک سوریه منتقل کند که اتفاق بزرگی در حوزه توزیع مسافر و بار بین سه کشور رقم می‌خورد.

شرکت راه آهن سال گذشته با راه‌اندازی قطار ترکیبی از تهران به کربلای معلی، مسافران را برای اربعین با ترکیبی از قطار و سفر با اتوبوس از مرز شلمچه به کربلای معلی رساند، به این ترتیب که مسافران با قطار از تهران تا شلمچه رفته و از آنجا یک مسیر ۳۰ کیلومتری را با اتوبوس تا بصره رفته و از بصره هم با قطار به کربلای معلی می‌روند؛ اما حالا که مذاکرات خارجی بر سر توسعه روابط اقتصادی از جمله روابط حمل و نقلی نتیجه داده است، امید است که تا سال ۱۴۰۴ مسافران کربلای معلی مستقیم از تهران تا کربلای معلی با شبکه ریلی خود را برای مراسم اربعین به عراق برسانند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده