تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۴۷
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۰۲۷۵۰

توافق ایران با کشور‌های دوست؛ از شلمچه - بصره تا رشت - آستارا

‌می‌متالز - خبر توافق ایران و عراق برای پروژه ریلی شلمچه- بصره و وعده وزیر راه برای امضای توافق راه‌آهن رشت - آستارا از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش می‌متالز، اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته‌ای که گذشت حاکی از اخبار خوب و امیدبخشی بود؛ از جمله اینکه در جریان سفر و بازدید سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل و تیم فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- تفاهم‌نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل و مسئولین ارشد راه‌آهن‌های ایران و عراق و همچنین مقامات سیاسی در کنسولگری ایران در بصره تشکیل شد، به امضای طرفین رسید.

توافق هفته: راه‌آهن شملچه - بصره

راه‌اندازی این خط ریلی از ۲۰ سال گذشته مطرح شده و در این سال‌ها همواره فرآیند فراز و نشیب‌هایی داشته و حال باید دید با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشور‌های خارجی که آمادگی همکاری را با کلیه طرف‌های خارجی دارد، طلسم چندین ساله این مسیر ریلی هم می‌شکند یا خیر.

صالحی هم اعلام کرد در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، ظرف ۱.۵ تا ۲ سال آینده پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره به بهره‌برداری می‌رسد تا پروژه خط مستقیم تهران - کربلا به سرانجام برسد.

همایش هفته: ICOPMAS

یکی دیگر از اخبار هفته‌ای که گذشت، برگزاری چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی ICOPMAS ۲۰۲۲ در روز‌های ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت بود؛ علی‌اکبر صفایی -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- در افتتاحیه این همایش به لزوم توسعه اقتصاد دریامحور تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با مرز‌های طولانی و سواحل طولانی در حوزه دریا، وجود بیش از ۲۳۴ بندر در سواحل کشور و ۸۴۶ سازه دریایی، ظرفیت بنادر ۴۰۰ میلیون تن و دارا بود ناوگان‌های بزرگ و در تراز بین‌المللی از حیث تناژ یکی از کشور‌های دریاپایه است.

مهرداد بذرپاش- وزیر راه و شهرسازی- نیز در این مراسم، به موقعیت جغرافیایی خاص ایران اشاره کرد و گفت: صد‌ها سال پیش از اینجا به عنوان راه ابریشم یاد می‌شد و اخیرا یکی از مسئولان کشور‌ها به من گفت گویا خداوند خواسته دوباره راه ابریشم از مسیر ایران احیا شود. اقتصاد دریا نه تنها به اندازه نفت بلکه بیش از نفت می‌تواند برای ما درآمدزایی کند.

وعده هفته: توافق رشت - آستارا

بذرپاش همچنین در حاشیه این مراسم خبر داد که هفته آینده توافق راه‌آهن رشت - آستارا امضا می‌شود و بخشی از سرمایه‌گذاری هم توسط روسیه انجام می‌شود.

او در عین حال تاکید کرد که با ظرفیت عظیم بنادرمان، در شرایطی نیستیم که کسی بخواهد با منت حضور پیدا کند؛ کما اینکه همین حالا هم تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران چه از سوی نهاد‌های مالی و فعالان بخش خصوصی داخلی و چه سرمایه‌گذار‌های خارجی زیاد است و امسال سال رونق سرمایه‌گذاری در این بخش خواهد بود.

یکی دیگر از وعده‌های داده‌شده از سوی مدیران مسئول حوزه حمل‌ونقل، تکمیل باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال بود که در این راستا خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور - ابراز امیدواری کرد که این بخش را تا پایان خرداد تحویل دهیم تا باند رفت به تعطیلات تابستان برسد.

ساماندهی هفته: بازار فروش بلیت هواپیما

در حوزه هوایی نیز به دنبال تخلف برخی از شرکت‌ها در فروش بلیت هواپیما و گران‌فروشی‌های صورت‌گرفته، محمد محمدی‌بخش- رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- در خصوص ساماندهی بازار فروش بلیت به سازمان تعزیرات حکومتی نامه‌ای ارسال کرد و در این نامه درخواست کرد با توجه به آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، بازرسی‌های لازم توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان انجام شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از افزایش پرواز‌های ایران-سوریه از ۱۵ خردادماه به‌دنبال حضور وزیر راه تحت عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و سوریه خبر داد و گفت: موضوعات و محور‌های حمل‌و نقل در حوزه هوایی، همکاری‌ها و افزایش پرواز‌های فی‌مابین در حوزه مسافر و بار به‌خصوص زائرین حرم حضرت رقیه (س) و حضرت زینب (س) بود که با انجام پرواز‌های منظم و برنامه‌ای، ان‌شاالله بتوانیم تردد ۵۰ هزار نفر در سال را محقق کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده