تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۱۲
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۳۰۲۷۵۵

عزم مشترک تهران و مسکو برای تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب

‌می‌متالز - تهران منتظر امضای توافقنامه‌ای با روسیه برای تکمیل راه آهن رشت - آستارا در آینده نزدیک است.

به گزارش می‌متالز، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۳ اردیبهشت) در نمایشگاه سرمایه گذاری قفقاز گفت: تهران منتظر امضای توافقنامه‌ای با روسیه برای تکمیل راه آهن رشت - آستارا در آینده نزدیک است.

قطعه رشت - آستارا آخرین حلقه از راه آهن کریدور شمال - جنوب در ایران است که مسیر بین بنادر ایران در سواحل خزر و بنادر خلیج فارس را به هم متصل می‌کند و تکمیل آن امکان بهره برداری کامل از خط ریلی در کریدور شمال-جنوب را فراهم می‌سازد.

جلالی گفت: باید این خبر خوب را اعلام کنم که در آینده بسیار نزدیک تفاهم نامه‌ای با روسیه برای تکمیل راه آهن رشت - آستارا امضا خواهد شد و ظرف سه یا چهار ماه آینده، حداکثر در ماه اکتبر، فاز اجرایی آن در قالب پروژه کریدور شمال - جنوب آغاز شود.

سرگئی پاولوف، معاون اول راه آهن روسیه نیز در ماه مارس ۲۰۲۳ گفته بود که راه آهن روسیه در انتظار امضای قرارداد بین تهران و مسکو برای تکمیل خط ریلی رشت - آستارا در سال جاری است.

وزارت حمل و نقل روسیه در حال آماده سازی قرارداد‌های دو جانبه بین ایران-روسیه و سه جانبه بین جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران است.

پاولوف در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت این قطعه چقدر برآورد می‌شود، گفت "محاسبه تقریبی در حال حاضر ۱.۶ میلیارد دلار آمریکا است. وی تاکید کرد: مذاکراتی در بالاترین سطح صورت گرفته و تصمیم بر این شده که در بخشی از خط رشت - آستارا به شکل ترکیبی هر دو نوع ریل ۱،۴۳۵ میلی متری، استاندارد فعلی ایران، و ۱،۵۲۰ میلی متری، استاندارد روسیه را نصب کنند، اما برای استفاده از زیرساخت‌های موجود و حرکت هر چه سریع تر، ریل‌های ۱۴۳۵ میلی متری نصب خواهد شد.

کریدور حمل ونقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) هند و جنوب آسیا را از طریق ایران به آسیای میانه، قفقاز و یا ترکیه، به اروپا و روسیه متصل می‌کند و می‌تواند یک جایگزین سریعتر و ارزانتر برای کانال سوئز باشد.

منبع: شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل (تین نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده