تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۱۰۳۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به همت کمیسیون گمرک، حمل و نقل و لجستیک اتاق تبریز صورت گرفت؛

بررسی مشکلات مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی و کارگزاران گمرکی آذربایجان شرقی

‌می‌متالز - کمیسیون گمرک، حمل و نقل و لجستیک با حضور رئیس اتاق تبریز، رئیس کمیسیون گمرک، حمل و نقل و لجستیک، نمایندگانی از اداره کل امور مالیاتی استان، مدیران شرکت‌های حمل و نقل بین المللی و اعضاء انجمن کارگزاران گمرک با هدف بررسی مسائل و چالش‌های مالیاتی حوزه حمل و نقل و گمرک برگزار شد و در این نشست بر ضرورت توافق و تسامح برای حل مسائل مالیاتی اعضاء تاکید شد.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق تبریز در این جلسه با اشاره به مشکلات متعدد مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی در آذربایجان شرقی، خواستار انعطاف بیشتری از اداره کل امور مالیاتی استان با فعالان این صنف شد.

یونس ژائله گفت: باید وضعیت حمل ونقل بین المللی در آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان‌ها را ارزیابی کرده و دلایل عدم رشد شرکت‌های حمل و نقل استان را به صورت ریشه‌ای بررسی کنیم، چرا که با تداوم این شرایط، شرکت‌های بومی ما نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید تمام تلاش خود را در بالا بردن سطح توانمندی شرکت‌ها بکار ببریم، افزود: مدیران بخش دولتی استان می‌بایست در توانمندسازی فعالان این صنعت سهم ویژه‌ای داشته باشند.

در ادامه این نشست، فتاح زاده؛ رئیس کمیسیون گمرک، حمل و نقل و لجستیک گفت: فعالان این صنف با مسائل مختلفی از قبیل صف انتظار در مبادی ورودی و خروجی، خواب بار و ماشین در گمرک‌ها و… مواجه هستند که همین امر استرس زیادی به آن‌ها وارد می‌کند، در این شرایط مباحث مالیاتی نیز به دغدغه‌ای برای این قشر تبدیل شده است و هدف از برگزاری این جلسه، بیان چالش‌ها از زبان شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و ارائه راهکار متناسب برای رفع مشکلات است.

در ادامه این نشست، نمایندگان حاضر از شرکت‌های حمل و نقل، به بیان مشکلات اساسی خود در رابطه با مباحث مالیات پرداختند که از آن جمله می‌توان به دریافت حق کمیسیون نامتعارف از شرکت‌های حمل و نقل، اخذ مالیات ۲۸ درصدی از شرکت‌هایی که مسئولیت حمل بار ارگان‌ها و کارخانجات دولتی را برعهده می‌گیرند، هزینه‌های سنگین دفاتر مالیاتی، کرایه‌های بالای حمل و نقل، اخذ مبالغ جداگانه بابت کارنه تیر و cmr و… اشاره کرد.

بحث تعدد سامانه‌های مالیاتی، مشکل قطع سامانه مؤدیان مالیاتی و اخذ جرائم بابت عدم تاخیر در ثبت ناشی از اختلال در سیستم از شرکت ها، عدم اعمال نرخ واقعی حاشیه سود، اخذ مبالغ از بابت تخلیه بار، خودرو‌ها و انبار از شرکت‌های حمل و نقل (در حالی که هیچ یک از این سه مورد متعلق به شرکت‌ها نیست) از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

در خاتمه این جلسه مقرر گردید، شرکت‌های حمل و نقل، مستندات مربوط به فآایند امور را به اداره کل امور مالیاتی ارائه دهند تا بر اساس معیار‌های واقعی، میزان سود آن‌ها محاسبه شده و برمبنای آن مالیات اخذ شود.

منبع: شهر بورس

عناوین برگزیده