تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۰۷۱۹۷
در دیدار وزیر راه و و شهرسازی با معاون اول نخست وزیر روسیه صورت گرفت؛

تکمیل زنجیره کریدوری شمال-جنوب اولویت ترانزیتی دو کشور

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی در نشستی با معاون اول نخست وزیر، وزیر حمل‌ونقل و رییس راه‌آهن روسیه درمورد موضوعات ترانزیت و شقوق آن دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش می‌متالز، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی که شامگاه روز گذشته برای شرکت در بیست و ششمین مجمع اقتصادی سالانه در سن‌پترزبورگ به روسیه عزیمت کرد، در نشستی با معاون اول نخست وزیر، وزیر حمل‌ونقل و رییس راه‌آهن روسیه درمورد موضوعات ترانزیت و شقوق آن دیدار و گفتگو کرد.

بذرپاش با تاکید بر اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب برای کشور‌های عضو تاکید کرد: ایران تعهد تملک اراضی را دارد که این امر در حال انجام هست و اهتمام جدی بر اجرا این طرح وجود دارد.

وی افزود: رییس جمهور و معاون اول پیگیر این موضوع هستند و جمهوری اسلامی ایران به این کریدور به عنوان یک ابر پروژه توجه دارد.

معاون اول نخست وزیر روسیه با ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته برای تکمیل این کریدور گفت: روسیه درحال ترسیم نقشه راه و اجرای آن است که به ۱۵ میلیون تن ترانزیت از این کریدور برسد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت اجلاس برگزار شده یادآور شد: از بیست و ششمین دوره این اجلاس ۲۷ هزار نفر از کشور‌های مختلف بازدید کرده اند.

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست به پیشنهاد تاسیس شرکت مشترک کشتیرانی و هوایی ایران و روسیه می‌توان اشاره کرد.

در این نشست مقرر شد معاون حمل و نقل و رییس راه آهن روسیه به ایران سفر کنند.

بیست و ششمین مجمع اقتصادی سن پترزبورگ با حضور رئیس جمهور روسیه، رؤسای جمهور کشور‌های مشترک المنافع، نخست وزیران و وزرای اقتصادی بیش از ۱۲۰ کشور جهان برگزار می‌شود.

همچنین در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از تازه‌ترین دستاورد‌های صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان نیز برگزار می‌شود.

برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی با موضوع راه‌های تقویت همگرایی اقتصادی بین کشور‌های مستقل، بررسی راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها علیه کشور‌های مستقل، همکاری‌های بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارز‌های ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی، از محور‌های مهم بیست و ششمین مجمع اقتصادی سن پترزبورگ خواهد بود.

نشست اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ، پانزدهم تا هجدهم ژوئیه برگزار می‌شود.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

عناوین برگزیده