تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۹
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۰۳۲۱۳
سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ اعلام کرد؛

جابه‌جایی بیش از ۵ میلیون تن بار توسط راه‌آهن رشت_ کاسپین در سال اول بهره‌برداری

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ ظرفیت جابه‌جایی بار توسط راه‌آهن رشت_ کاسپین را در سال اول بهره‌برداری ۵.۱ میلیون تن و در سال بیستم بهره‌برداری ۷ میلیون تن اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، محمد منجمی سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲، راه‌آهن رشت- کاسپین را تکمیل کننده کریدور‌های بین‌المللی حمل ونقل ترکیبی ریلی دانست که از خلیج فنلاند شروع شده و به خلیج فارس و بندر عباس ایران ختم می‌شود.

وی میزان پیشرفت فیزیکی خط ریلی رشت- کاسپین را حدود ۷۴ درصد اعلام کرد و گفت: طول مسیر این پروژه حدود ۳۵ کیلومتر است و ۲۷ درصد این مسیر قابلیت ریل گذاری دارد.

منجمی ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- کاسپین در سال اول بهره‌برداری را ۵.۱ میلیون تن و ظرفیت این پروژه در سال بیستم بهره‌برداری را ۷ میلیون تن اعلام کرد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ خاطر نشان کرد: این پروژه ریلی قابلیت جابه‌جایی ۱.۴ میلیون نفر مسافر در سال اول بهره‌برداری و ۲.۷ میلیون نفر در سال بیستم دارد.

وی گفت: این پروژه ریلی بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی و با هدف تسهیل جابه‌جایی بار و مسافر در حال اجراست.

منجمی در خصوص نقش راه‌آهن رشت- کاسپین در اتصال بنادر شمال و جنوب کشور اظهار کرد: دو بندر فعال انزلی و کاسپین با فاصله ۱۴ کیلومتر از یکدیگر در استان گیلان وجود دارند و بنادر جنوبی مثل بندر امام خمینی (ره)، بندر شهید رجایی، بندر عباس و بندر چابهار به شبکه ریلی کشور وصل هستند، بنابراین ظرفیت حمل بار از بنادر شمالی و جنوبی و از طریق حمل و نقل ترکیبی فراهم است.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ خاطر نشان کرد: راه‌آهن رشت- کاسپین حلقه مفقوده کریدور ریلی ۱۳ هزار کیلومتری خلیج فنلاند تا خلیج فارس به طول ۳۵ کیلومتر است.

وی افزود: شاخه دیگر این راه‌آهن از رشت به سمت آستارا در حال انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم برای اجرا است.

منجمی گفت: این راه‌آهن همراه با راه‌آهن رشت_ آستارا تسهیل کننده مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر فنلاند، هامبورگ آلمان، گرجستان با بنادر جنوب کشور از جمله دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند است.

وی به جنبه گردشگری این پروژه نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به گنجایش راه‌های مواصلاتی استان‌های گیلان و مازندران ظرفیت جابه‌جایی گردشگران داخلی و خارجی نیز افزایش می‌یابد.

منجمی خاطر نشان کرد: در اجرای این مسیر به مسائل زیست محیطی به ویژه در بخش غربی استان گیلان نیز توجه شده و موجب جلوگیری از رشد بی رویه شهر‌ها در کرانه راه‌ها و همچنین کاهش سوانح و تصادفات خواهد شد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ به ارزآوری و درآمدزایی این پروژه ریلی نیز اشاره کرد و گفت: هر تن کیلومتر بار که وار کشور می‌شود ۱.۵ سنت ارزش افزوده ارزی برای کشور دارد و تکمیل راه‌آهن رشت_ کاسپین با افزایش ظرفیت حمل بار و جذب بار ترانزیتی نقش قابل توجهی را در این حوزه ایفا خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده