به گزارش میمتالز، محمد پردل نژاد، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان گفت: از مسیر ریلی ۳۵ کیلومتری رشت - کاسپین تاکنون ۹۰ درصد عملیات زیرسازی و ۱۸ کیلومتر روسازی (ریل گذاری) انجام شده است.
او با اشاره به اینکه اعتبار سفر رئیس جمهور برای این پروژه از ۶۵۰ به ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، افزود: از میزان ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای این پروژه تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
به گفته مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان، برای تکمیل فاز نخست پروژه ریلی رشت - کاسپین ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
پردل نژاد تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه در زمان وعده داده شده، باید اعتبارات متناسب و به صورت مستمر و بر اساس زمانبندی اعلام شده تخصیص یابد.
او همچنین از آغاز آغاز تملک زمینهای پروژه ریلی رشت – آستارا خبر داد و گفت: ملک و خرید زمین این پروژه هم شروع شده است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در ۲ نقطه از سمت آستارا و صومعه سرا تجهیز کارگاه کرده است که تاکنون نزدیک به ۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
پردل نژاد یادآور شد: مناقصه ۱۴۰ کیلومتر باقی مانده مسیر ریلی رشت - آستارا در قالب ترک تشریفات انجام و به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) واگذار شد.
پروژه راهآهن آستارا - رشت به طول ۱۶۰ کیلومتر در ادامه مسیر ریلی رشت - قزوین است که از ایستگاه رشت ۲ شاخه شده یکی به بندر انزلی متصل میشود و دیگری به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان میرسد و علاوه بر برخورداری از مزیت اتصال به راهآهن قزوین - رشت، پس از بهرهبرداری زمینهساز اتصال خط راهآهن جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آسیای میانه میشود.
پروژه ریلی رشت - کاسپین هم به طول ۳۵ کیلومتر است به عنوان بخشی از مسیر ریلی قزوین - رشت - انزلی و قسمتی از آخرین پازل کریدور جنوب به شمال محسوب میشود که میتواند در تجارت کشور، منطقه غرب آسیا، آسیانه میانه و اوراسیا تحولی ایجاد کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان