به گزارش میمتالز، خیراله خادمی طی سفر به استان گیلان و بازدید از مراحل اجرایی دو پروژه مهم راهسازی کشور در این استان گفت: آزادراه منجیل رودبار و راه آهن رشت انزلی با پیشرفتهای فیزیکی بالای ۸۰ درصد در مراحل پایانی اجرا قرار دارند و تکمیل شدن آنها علاوه بر توسعه همه جانبه در استان، موجب افزایش ظرفیتهای ترانزیتی کشور در کریدور شمال-جنوب است.
خیراله خادمی در بازدید از آخرین مراحل اجرایی آزادراه منجیل-رودبار اظهار داشت: تکمیل و بهره برداری از بخش باقیمانده آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸ کیلومتر از اولویتهای اجرایی وزارت راه و شهرسازی در سالجاری محسوب میشود که مصوبه سفر استانی رییس جمهور نیز دارد و با پیشرفت فیزیک ۸۵ درصد در حال انجام است.
وی با تاکید بر پیچیدگیهای اجرای این آزادراه اظهار داشت: ۳.۵ کیلومتر از مسیر این آزادراه شامل تونل و پلهای بزرگ و خاص است که عملیات اجرایی کل پلها به اتمام رسیده است و تنها لاینینگ ۸۰۰ متر از تونلها باقی مانده است که با شتاب و کیفیت مناسب در حال اجرا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار هزینه شده در این آزادراه را ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به منظور تکمیل بخشهای باقیمانده و بهره برداری از این پروژه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که در بازدید امروز در خصوص برنامه زمان بندی اجرا و تامین مالی پروژه تصمیماتی اتخاذ شد.
خادمی در این سفر راه آهن رشت-انزلی را یکی از چهار طرح ریلی اولویت دار کشور نامید و اظهار داشت: راه آهن رشت-انزلی به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال جنوب با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۵ درصد با رعایت کیفیت و سرعت مناسبی در حال اجرا است.
وی پیشرفت فیزیکی زیرسازی طرح را ۹۱ درصد اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر زیرسازی این محور ریلی مهم ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۲۱ کیلومتر آن نیز با استفاده از ریل ملی و توان و تخصصی مهندسان ایرانی ریلگذاری شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه از برنامه زمان بندی اجرا و تامین مالی پروژه در این سفر خبر داد و گفت: به منظور اتمام بخشهای باقیمانده این مسیر ریلی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این پروژه در سالجاری آماده بهره برداری شود.
خادمی همچنین اظهار داشت: با وجود مشکلات تامین مصالح خاکریزی در استان، بیش از ۵/۲ میلیون متر مکعب خاکریزی انجام شده است و ۲۱۰ دستگاه از پلهای بزرگ و کوچک مسیر نیز تکمیل شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حدود ۲۵ کیلومتر از مسیر راه آهن رشت- انزلی کیلومتر با راه آهن رشت-کاسپین مشترک است و مطالعات و طراحی بخشهای باقیمانده نیز با هماهنگی سازمان محیط زیست کشور در حال انجام است که عملیات اجرایی آن پس از اتمام فاز اول در قالب فاز دوم قابل اجرا خواهد بود.