تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۰۵۷۴۳

اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران با ساخت راه آهن کاسپین

اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران با ساخت راه آهن کاسپین
‌می‌متالز - اتصال راه آهن سراسری به بندر کاسپین موجب اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران و نقش آفرینی موثر در ترانزیت تجاری و بین المللی و زمینه ساز فعال سازی کریدور‌های بین المللی عبوری از کشورمان می‌شود.

به گزارش می‌متالز، معاون امور بندری منطقه آزاد انزلی بیان این که شورای لجستیک مناطق آزاد می‌تواند الگویی برای تشکیل شورای عالی لجستیک باشد، گفت: بسیاری از مناطق آزاد موفق دنیا دریامحور و لجستیک محور هستند.

امین افقی با بیان این که شورای لجستیک مناطق آزاد می‌تواند یک طرح الگویی برای تشکیل شورایعالی لجستیک ایران باشد، اظهار کرد: وجود مزایا و معافیت‌های قانونی، واقع شدن در محل عبور کریدور‌های بین المللی از ایران، زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری لجستیکی، وحدت فرماندهی براساس ماده ۶۵ قانون احکام دائمی، ظرفیت و بستر‌های مناسبی برای اجرای طرح الگویی شورای لجستیک مناطق آزاد است.

وی با یادآوری این که بسیاری از مناطق آزاد موفق دنیا دریامحور و لجستیک محور هستند، افزود: مناطق آزاد ایران در نقاط ژیوپلیتیک مرزی واقع شده اند و از مزیت‌ها و معافیت قانونی مناطق آزاد در جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، امکان ثبت شرکت و فعالیت شرکت‌های بین المللی لجستیکی و حمل و نقلی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: با عنایت به راهبرد دولت سیزدهم در توسعه دیپلماسی لجستیکی و توسعه همگرایی اقتصادی با کشور‌های منطقه، تشکیل شورایعالی لجستیک کشور اقدام بایسته‌ای جهت هم افزایی ظرفیت‌ها و هماهنگی میان نهادی بخش دولتی و خصوصی، احصاء حلقه‌های مفقوده، مدیریت منسجم، کلان و فرابخشی، و آینده نگری در امور مرتبط با لجستیک ایران بخشی از دستاورد‌های این نهاد ارزیابی می‌شود.

معاون امور بندری و حوزه دریای خزر سازمان منطقه آزاد انزلی، لجستیک را مقوله‌ای چند وجهی و فرا بخشی و یک مزیت استراتژیک رقابتی در سطح منطقه‌ای و بین المللی دانست که در کاهش زمان و هزینه‌ها جابجایی کالا، افزایش و تسهیل خدمات حمل ونقل موثر است.

وی یادآور شد: لجستیک راهبرد توسعه متوازن، پیشران رونق فضای کسب وکار بوده و نقش استراتژیک در توسعه اقتصادی کشور‌ها و رشد تجارت کشور‌ها در بازار‌های جهانی و اقتصادی دارد.

افقی تاکید کرد: با توجه به تغییر و تحولات معادلات بین المللی و گسترش مناسبات با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، چین و کشور‌های همسایه در حوزه خزر و پیمان شانگهای، تمرکز بر سرعت بخشیدن به تکمیل و بهره برداری از قطعه پایانی خط آهن رشت-کاسپین به عنوان حلقه مفقوده کریدور‌های بین المللی از اولویت‌های توسعه زیرساخت‌های لجستیکی کشور است.

به گفته وی، اتصال راه آهن سراسری به بندر کاسپین موجب اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران و نقش آفرینی موثر در ترانزیت تجاری و بین المللی و زمینه ساز فعال سازی کریدور‌های بین المللی عبوری از کشورمان می‌شود.

منبع: شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل (تین نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده