به گزارش میمتالز، معاون امور بندری منطقه آزاد انزلی بیان این که شورای لجستیک مناطق آزاد میتواند الگویی برای تشکیل شورای عالی لجستیک باشد، گفت: بسیاری از مناطق آزاد موفق دنیا دریامحور و لجستیک محور هستند.
امین افقی با بیان این که شورای لجستیک مناطق آزاد میتواند یک طرح الگویی برای تشکیل شورایعالی لجستیک ایران باشد، اظهار کرد: وجود مزایا و معافیتهای قانونی، واقع شدن در محل عبور کریدورهای بین المللی از ایران، زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری لجستیکی، وحدت فرماندهی براساس ماده ۶۵ قانون احکام دائمی، ظرفیت و بسترهای مناسبی برای اجرای طرح الگویی شورای لجستیک مناطق آزاد است.
وی با یادآوری این که بسیاری از مناطق آزاد موفق دنیا دریامحور و لجستیک محور هستند، افزود: مناطق آزاد ایران در نقاط ژیوپلیتیک مرزی واقع شده اند و از مزیتها و معافیت قانونی مناطق آزاد در جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، امکان ثبت شرکت و فعالیت شرکتهای بین المللی لجستیکی و حمل و نقلی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: با عنایت به راهبرد دولت سیزدهم در توسعه دیپلماسی لجستیکی و توسعه همگرایی اقتصادی با کشورهای منطقه، تشکیل شورایعالی لجستیک کشور اقدام بایستهای جهت هم افزایی ظرفیتها و هماهنگی میان نهادی بخش دولتی و خصوصی، احصاء حلقههای مفقوده، مدیریت منسجم، کلان و فرابخشی، و آینده نگری در امور مرتبط با لجستیک ایران بخشی از دستاوردهای این نهاد ارزیابی میشود.
معاون امور بندری و حوزه دریای خزر سازمان منطقه آزاد انزلی، لجستیک را مقولهای چند وجهی و فرا بخشی و یک مزیت استراتژیک رقابتی در سطح منطقهای و بین المللی دانست که در کاهش زمان و هزینهها جابجایی کالا، افزایش و تسهیل خدمات حمل ونقل موثر است.
وی یادآور شد: لجستیک راهبرد توسعه متوازن، پیشران رونق فضای کسب وکار بوده و نقش استراتژیک در توسعه اقتصادی کشورها و رشد تجارت کشورها در بازارهای جهانی و اقتصادی دارد.
افقی تاکید کرد: با توجه به تغییر و تحولات معادلات بین المللی و گسترش مناسبات با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، چین و کشورهای همسایه در حوزه خزر و پیمان شانگهای، تمرکز بر سرعت بخشیدن به تکمیل و بهره برداری از قطعه پایانی خط آهن رشت-کاسپین به عنوان حلقه مفقوده کریدورهای بین المللی از اولویتهای توسعه زیرساختهای لجستیکی کشور است.
به گفته وی، اتصال راه آهن سراسری به بندر کاسپین موجب اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران و نقش آفرینی موثر در ترانزیت تجاری و بین المللی و زمینه ساز فعال سازی کریدورهای بین المللی عبوری از کشورمان میشود.