تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۰۰۹۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان قزوین خبر داد؛

۵۷ واحد صنعتی راکد در استان احیا شد/ صادرات ۶۴۸ میلیون دلاری کالا از قزوین

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان قزوین اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ١٠١٤ هزار تن کالا به ارزش ۶٤۸ میلیون دلار در گروه کالا‌های صنایع معدنی و صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی و پایه نفتی از طریق گمرک استان قزوین به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش می‌متالز، «عزیزاله افضلی» مدیرکل صمت استان قزوین با تشریح مهمترین اقدامات صورت گرفته در بخش صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اظهار کرد: استان قزوین با وسعت ۱۵ هزار و ۵۹۵ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال غرب کشور قرار دارد و به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، داشتن بزرگراه‌های مواصلاتی به شمال، جنوب، شرق و غرب و راه‌آهن تهران به قزوین و شمال غرب و فاصله کمتر از ۱۵۰ کیلومتر از تهران، برخورداری انرژی مناسب با وجود نیروگاه شهید رجایی با تولید ۲۰۰۰ مگاوات برق، همچنین سابقه طولانی صنعتی و نیروی انسانی ماهر، مزیت‌های زیادی برای رشد و توسعه صنعتی دارد.

وی افزود: استقبال سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این استان به‌ویژه در دو دهه اخیر موجب شده در حال حاضر با بهره‌برداری از ۳۵۴۰ واحد صنعتی زمینه اشتغال بیش از ۱۵۱ هزار و ۲۱۳ نفر در این بخش فراهم شود.

مدیرکل صمت استان قزوین در ادامه تصریح کرد: در شهر صنعتی البرز و ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در نقاط مختلف استان صنایعی مستقر شده و بیش از ۱۲۹۰ نوع محصول صنعتی در این واحد‌ها تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: مهمترین صنایع استان شامل صنایع شیمیایی، سلولزی، کانی‌های غیرفلزی، شوینده ها، انواع شیشه، لوازم خانگی مانند یخچال، فریزر (تولید شده در کارخانه لوازم خانگی پارس)، تولید کولر، آبگرمکن، بخاری (در شرکت سپهر الکتریک)، چرخ خیاطی (در کاچیران)، انواع قطعات خودرو (در نیرومحرکه)، موتورسیکلت و دوچرخه، انواع سرامیک، کاشی، ظروف مسی و انواع نخ، پارچه، موکت، قالی، ظروف بسته بندی، انواع دارو و محصولات مهندسی پزشکی، فرآوری محصولات کشاورزی و دامی از جمله مهمترین تولیدات صنعتی استان قزوین است.

افضلی ادامه داد: سال گذشته با صدور ۶۳۰ فقره جواز تاسیس با سرمایه گذاری ۳۷ هزار و ۷۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و زمینه اشتغال ۲۱ هزار و ۷۹ نفر فراهم شد و با صدور ۳۷۱ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان برای ۱۱ هزار و ۳۷۶ نفر شغل ایجاد شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه صدور پروانه‌های بهره‌برداری یادآور شد: استان قزوین از لحاظ تعداد پروانه‌های صادر شده در رتبه هفتم و در صدور مجوز اشتغال در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

افزایش ۱۱۳ درصدی در حوزه اشتغال

مدیرکل صمت استان قزوین در ادامه با بیا اینکه در حوزه اشتغال در سال گذشته شاهد افزایش ۱۱۳ درصدی بودیم و نرخ بیکاری در استان به کمترین میزان در سطح کشور رسید، بیان کرد: در استان قزوین در سال گذشته تعداد ۳۸۷ پروانه با اشتغال ۱۱ هزار و ۵۳۳ نفر صادر شده که در این سال سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بخش سلولزی صورت گرفت به‌گونه‌ای که دو واحد صنعتی به بهره‌برداری رسید و سرمایه‌گذاری جدید دیگری در بخش تولید شیشه‌های مظروف سبک صورت گرفت.

وی با اشاره به دستاورد‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز خاطرنشان کرد: با توجه به نام‌گذاری سال‌های اخیر با موضوعات اقتصادی و تولید، از اداره کل صمت در سال گذشته ۹۱ جلسه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شد که ۱۸ جلسه به ریاست استاندار برگزار شد و گره‌گشایی از مشکلات صنعتگران در دستور کار قرار گرفت.

افضلی افزود: در این جلسات در کار گروه تخصصی، مشکلات مرتبط با بان‌کها، تامین اجتماعی، امورمالیاتی، شرکت گاز، جهاد و محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت و برای راه اندازی و یا بازگشت به تولید واحد‌های راکد اقدام لازم صورت گرفت.

وی ادامه داد: برای رفع موانع از مسیر تولیدکنندگان با تعامل و همکاری بین بخشی و همراهی مسئولان ارشد استان بویژه استاندار اقدامات موثری صورت گرفت تا شاهد تحقق فرامین مقام معظم رهبری در بخش صنعت باشیم و رونق تولید عملیاتی شود.

مدیرکل صمت استان قزوین با بیان اینکه در یکسال اخیر از مجموع ۴۶۳ مصوبه تعداد ۳۶۰ مصوبه اجرایی و ۱۰۳ مصوبه برای اعمال دقت نظر و رعایت جوانب احتمالی در دست اقدام است، تاکید کرد: در راستای کمک به احیای واحد‌های راکد با اقدامات انجام شده و رفع موانع توانستیم ۵۷ واحد تولیدی راکد را با آورده ۲۰۵ میلیارد تومانی احیا کرده و اشتغال ۱۶۰۵ نفر را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه با آورده ۲۷۱ میلیارد تومان برای افزایش ظرفیت تولید ۷۵ واحد صنعتی اقدام و برای ۴۵۰ نفر شغل ایجاد شد، خاطرنشان کرد: با ۱۲۸۱ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۳ طرحی که به بهره برداری رسیده، اقدام و زمینه اشتغال ۴۵ نفر مهیا شد.

صادرات ۶۴۸ میلیون دلاری کالا از قزوین

افضلی با اشاره به فعالیت‌های بازرگانی و توسعه تجارت نیز یادآور شد: سال گذشته بیش از ١٠١٤ هزار تن کالا به ارزش ۶٤۸ میلیون دلار در گروه کالا‌های صنایع معدنی و صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی و پایه نفتی از طریق گمرک استان قزوین به خارج از کشور صادر شد.

وی با بیان اهمیت صادرات کالا به خارج از کشور تصریح کرد: مهمترین اقلام صادراتی استان شامل پلاستیک و نایلون‌های رولی، مواد شوینده، مواد غذایی از جمله چیپس و سیب زمینی سرخ شده نیمه آماده، رب، سرکه، ماکارونی، کاشی و سرامیک، کابل و مفتول‌های مسی، مشتقات نفتی شامل هیدروکربن ها، روغن‌های صنعتی، همچنین پارافین، انواع شیشه، رزین، موکت، کشمش، پریفورم و کولر آبی است.

مدیرکل صمت استان قزوین در ادامه اظهار کرد: صادرات سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن که ۹۰۱ هزار تن به ارزش ۵۶۰ میلیون دلار بود از نظر وزنی ۱۲ درصد و از نظر ارزشی ۱۶ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۲ جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی نیز به ریاست استاندار قزوین و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد و با تصمیمات اجرایی مهمی که در زمینه توسعه تجارت خارجی استان در بازار‌های هدف بین المللی اتخاذ شد تا شاهد رشد ۱۲۰ درصدی صادرات استان نسبت به هدف گذاری تعیین شده در سال ۱۴۰۱ بودیم.

افضلی در خصوص فعالیت‌های نظارتی و بازرسی تصریح کرد: در سال گذشته ۸۳ هزار و ۳۶۵ مورد بازرسی از صنوف صورت گرفت که این فعالیت منجر به تشکیل ۴ هزار و ۳۴۵ فقره پرونده تخلف شد و در طرح ویژه ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان نیز ۱۱ هزار و ۳۴۵ فقره بازرسی صورت گرفت و با تشکیل ۹۵۹ فقره پرونده تخلف صنفی، متخلفان به اداره تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت امور معادن و صنایع معدنی نیز ارائه کرد و یادآور شد: در استان ۱۵۴ معدن فعال داریم که در سال گذشته نیز ۱۳ پروانه اکتشاف و شش فقره گواهی کشف صادر شد که میزان تناژ ذخیره قطعی گواهی صادر شده بیش از ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تن بوده است. همچنین با صدور ۱۳ فقره پروانه بهره‌برداری با ظرفیت استخراج ۵۵۸ هزار تن و ذخیره قطعی ۱۳ میلیون و ۲۸۸ هزار تن با سرمایه گذاری ۱۸۲ میلیارد تومانی زمینه اشتغال ۴۵ نفر فراهم شد.

به گفته مدیرکل صمت استان قزوین، میزان سرمایه‌گذاری در حوزه معادن استان نسبت به سال گذشته ۵۲۴ درصد و صدور پروانه اکتشاف نسبت به سال گذشته ۱۱۸ درصد افزایش داشته است.

بدهی بانکی، امور مالیاتی و بیمه‌ای از مهمترین مشکلات صنعتگران استان قزوین است

وی در ادامه تاکید کرد: در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی رخ داده و شاهد افزایش سهم رشد در بخش حمل و نقل و لجستیک بودیم.

افضلی اضافه کرد: شاخص بورس رشد ۵ تا ۲۹ درصدی داشته و در تولیدات محصولات پتروشیمی با افزایش ۸ درصدی و در الیاف پلی استری هم با رشد ۳ تا ۵ درصدی مواجه شدیم که ارزشمند است.

وی در ادامه تصریح کرد: در زمینه صنعت لوازم خانگی هم شاهد اقدامات خوبی بودیم و در تولید یخچال ۳۷ درصد و یخچال فریزی هم با افزایش ۵۹ درصدی تولید مواجه شدیم.

مدیرکل صمت استان قزوین همچنین بیان کرد: در عرصه صنایع بزرگ توانستیم در ردیف ۱۰ تولیدکننده فولاد کشور قرار گرفتیم و بیشترین رشد را داشتیم و این آمار‌ها نشان می‌دهد فضای کسب و کار در استان بهتر شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۴۶۹ پروانه فعالیت صادر شده و ۱۵۲ هزار و ۳۱۳ نفر در بخش صنعت مشغول کار شده و بیش از ۱۳۰ نوع محصول در واحد‌های صنعتی استان تویلد می‌شود، اظهار کرد: در زمینه اشتغال رتبه پنجم و میزان سرمایه‌گذاری در رده سیزدهم کشوری قرار داریم.

افضلی ادامه داد: قزوین قطب تولید شیشه و بطری‌های شیشه‌ای، بزرگترین تولیدکننده محصولات شوینده و قطعات خودرو، استان‌های پیشرو در تولید کاشی و سرامیک، شاخص در تولید مقاطع فولادی و بزرگترین تولیدکننده دی وی دی و سی دی و چرخ خیاطی در کشور است.

وی افزود: شاخص‌ترین تولیدات استان در زمینه لوازم خانگی، یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، ظروف کریستال، مواد غذایی، الکتروکمپرسور و موتور کمپرسور، سیم و کابل و صنایع نساجی است.

مدیرکل صمت استان قزوین در خصوص مصوبات ستاد تسهیل اظهارداشت: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با هدف رفع مشکلات واحد‌های تولیدی از سال ۹۴ فعال شده و جلسات آن روز‌های دوشنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود که در سال گذشته ۸۳ جلسه تشکیل شده و ۴۰۵ مصوبه داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: بدهی به بانک‌ها، امور مالیاتی، تامین اجتماعی و عدم بخشودگی جرائم اینگونه بدهی‌ها که در بیشتر مواقع چندین برابر مبلغ اصل بدهی است از مهمترین چالش‌های صنعتگران است.

افضلی همچنین گفت: مشکلات استقرار برخی واحد‌ها با طرح‌های سرمایه‌گذاری در شعاع ۱۲۰ کیلومتری از پایتخت و آماده نبودن زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق و گاز در برخی شهرک‌های صنعتی از دیگر چالش‌های تولید و صنعت است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده