تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۰۰۸۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پایانِ فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت

‌می‌متالز - در جریان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه علنی امروز مجلس یازدهم با نطق‌هایی در مخالفت با ادامه کار فاطمی امین در این وزارتخانه، اظهارات خود وزیر و دفاعیات دقیقه نودی رئیس‌جمهور و مخالفان استیضاح همراه بود، استیضاحی که تعیین تکلیف آن به دلیل طولانی شدن صحبت‌های ناطقان به جلسه عصر موکول شد.

به گزارش می‌متالز، جلسه استیضاح سید رضا فاطمی امین در حالی امروز صبح به عنوان اولین دستور کار مجلس شورای اسلامی برگزار شد که وی پیش این و در آبان ماه سال گذشته نیز توانسته بود از اولین استیضاح خود جان سالم به در ببرد.

رئیس‌جمهور که در ابتدا به نظر می‌رسید ترجیح داده است در جلسه امروز شرکت نداشته باشد در دقیقه نود خود را به بهارستان رساند تا از فاطمی امین دفاع کند. محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و برخی وزرای کابینه از ابتدای جلسه وزیر صمت را در این جلسه همراهی می‌کنند.

استیضاح فاطمی‌امین خواست عمومی است/ از عملکرد یکجانبه صدا و سیما در استیضاح قبلی و فعلی به شدت گلایه داریم

سید احمد موسوی‌نژاد در جریان قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن گفت: شهریور ۱۴۰۰ به تمامی وزرای پیشنهادی رأی دادیم. به آقای فاطمی امین هم رأی دادیم، امروز استیضاح ایشان خواست عمومی است. خوشبختانه هفته گذشته هفته حضور همکاران در حوزه‌های انتخابیه بود آثار این حضور در بین مردم و نارضایتی شدید مردم از عملکرد وزیر صمت را امروز در جلسه مجلس احساس می‌کنیم.

نائیب رئیس کمیسیون صنایع و معادن بیان کرد: از عملکرد یکجانبه و به دور از انصاف صدا و سیما هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی به شدت گلایه داریم. ان‌شاالله پاسخ بسیار موثر مفصلی به رسانه‌ای که خود را ملی می‌خواند، می‌دهیم.

وی یادآور شد: در استیضاح قبلی دو روز قبل از استیضاح آقای فاطمی امین برنامه داد و گفت من ۱۰۰ برنامه دارم و کمتر از ۴۸ ساعت نمی‌دانم معجزه اتفاق افتاد که ۲۰۰ برنامه اضافه شد مگر برنامه کودک است؟ ایشان در روز استیضاح گفتند ۳۰۰ برنامه دارد مگر می‌شود در کمتر از ۴۸ ساعت ۲۰۰ بر نامه جدید بدهد؟

وزارت صمت نیاز به ژنرال دارد/ آقای فاطمی امین از خواب بیدار شو!

سید ناصر لارگانی، نماینده فلاورجان، در جلسه استیضاح وزیر صمت در مخالفت با سید رضا فاطمی امین گفت: در ابتدا از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم که به خاطر ندانم کاری وزیر صمت تورم را تحمل می‌کنند، اما ایشان در میان آمار‌های خودساخته غرق شده است. البته بنده شش ماه پیش نیز نسبت به توانایی ایشان هشدار دادم، چون نسبت به توانایی وزیر شک داشتم.

وی ادامه داد: آقای فاطمی امین هنگام اخذ رای هندوانه در بسته بود، ایشان آمدند و برنامه دادند، رای گرفتند، اما خرابکاری کردند. متاسفانه ایشان هندوانه توزرد در آمد. وزارت صمت نیاز به ژنرال دارد، اما ایشان سرجوقه هستند.

این نماینده مخالف وزیر صمت اظهار داشت: یکی از انتقادات به عملکرد ایشان مربوط به نیروی انسانی وزارت صمت است. ایشان بدون کار کارشناسی چارت وزارتخانه را بهم ریختند و افراد نزدیک به خود را از خارج وزارتخانه آورده و بدنه کارشناسی را منزوی کردند. ببینید ایشان چه بالایی سر چارت این وزارتخانه آوردند. به گونه‌ای که یک کارشناس چینی را به عنوان معاون معدن وزارت صمت منصوب کرده است.

وی ادامه داد: ایشان چنان جوی در وزارت صمت ایجاد کردند که هیچ نظر کارشناسی ارائه نمی‌شود. البته حساب فاطمی امین را باید از حساب دولت جدا کرد.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه چرا باید اصرار بر ماندن وزیری داشته باشیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است، ادامه داد: گرانی مسکن سر به فلک رسیده و انتظار خریدن مسکن برای اقشار ضعیف امروز به یک قرن رسیده‌است که یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن افزایش مصالح ساختمانی بود.

وی افزود: اثرگذاری قیمت مصالح ساختمانی در هر متر مربع مسکن ۶٠ درصد، قیمت زمین ٣٠ درصد و سایر هزینه‌ها ١٠ درصد است و مصالح ساختمانی سال گذشته افزایش ١٠٠ درصدی داشت و تنها در یونولیت در چند ماه شاهد افزایش ۴٠٠ درصدی قیمت‌ها بودیم و قیمت فولاد ٩٠ درصد و قیمت شیشه و ماسه ١٠٠ درصد افزایش پیدا کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بسیاری از سازندگان می‌گویند از این افزایش قیمت‌ها کلافه شدند و ساخت مسکن دیگر مقرون به صرفه نیست.

موسوی لارگانی با بیان اینکه تمام حرف‌هایم استناد به سخنان خود آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح آبان سال گذشته است، گفت: جنابعالی گفتید که افزایش تولید خودرو خواهیم داشت و قرعه کشی که منشأ رانت و فساد است حذف می‌شود و خودروسازان به دنبال فروش قسطی خودرو و خرید منت مردم هستند و در حال مذاکره با لیزینگ‌ها برای فروش قسطی هستند، اما امروز کدام خودروساز به دنبال فروش قسطی است؟ امروز که برای تحویل خودرو در دو سال آینده از مردم پول می‌گیرید و فروش نوبتی را جایگزین قرعه کشی کردید. آقای فاطمی امین به غیر از آینده فروشی که منشأ بحران است شما چه کار کرده‌اید؟

وی با پرسش که آقای فاطمی امین آیا حرف‌های خود را فراموش کرده‌اید؟ اظهار داشت: قرار بر این بود که تولید خودرو در سال ١۴٠١ نسبت به سال ١۴٠٠ تا ۵٠ درصد افزایش پیدا کند، اما این برنامه را محقق نکردید و همین میزان تولید خودرو در سال ١۴٠١ تنها به دلیل رفع بیماری کرونا بود. به این اجحاف می‌گویید خرید منت مردم، سوال من از مردم این است که امروز کدام خودرو ساز به دنبال فروش قسطی خودرو به مردم و خرید منت آن‌ها است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه‌داد: در جلسه استیضاح آبان ماه سال گذشته گفتید که علمیات واردات خودرو جلو رفته و خداروشکر که تمام مجوز‌های لازم را داشتید، ۶ ماه گذشته چند خودرو وارد شده است؟ من می‌گویم صفر دستگاه و شما واردات خودرو را پشت گوش انداختید و امروز گوش ما از بهانه‌های شما پُر است.

موسوی لارگانی افزود: آقای فاطمی امین گفتید که قیمت کالا‌های صنعتی روند کاهشی داشته، اما ظاهراً در طنز گویی و نمک پاشی به زخم مردم مهارت دارید، امروز قیمت کدام کالا‌ها کاهش پیدا کرده؟ آقای فاطمی امین از خواب بیدار شو!

وی گفت: در جلسه رای اعتماد برنامه ٣٨ صفحه‌ای ارائه کردید که در صفحه ١٧ آن آمده که اصلاح ساز و کار و تنظیم بازار، سوال من این است که آیا جهش قیمت پراید از ١٠٠ میلیون تومان به ٣٠٠ میلیون تومان تنظیم بازار است؟

وزارت صمت با سوءمدیریت به رشد تورم کمک کرد/ ثبات قیمت‌ها وجود ندارد/ حلب ۳ لایه را در خوردو مصرف می‌کنند

صدیف بدری نماینده موافق استیضاح وزیر صمت گفت: استیضاح ابزار مجلس برای نظارت بر دولت است، تهدید نیست بلکه در راستای تقویت دولت است.

وی با تاکید بر از دست دادن فرصت‌ها در ۲۰ ماه گذشته، گفت: استیضاح کنندگان در سال گذشته ۳ ماه به فاطمی امین فرصت دادند که او از این فرصت استفاده نکرد.

بدری ادامه داد: وزارت صمت با سوءمدیریت به رشد تورم کمک کرد. پرسش اصلی این‌است چرا وقتی وزیر آیین‌نامه واردات خودرو را داشت در لایحه بررسی قانون در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت نکرد تا از آن مصوبه دفاع کند و نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

وی با بیان اینکه فاطمی امین بعد از قوت گرفتن جلسه استیضاح به فکر لایحه دوفوریتی واردات خودرو افتاد، گفت: بازار خودرو ۲۰ ماه پرتلاطم را گذراند و در هر فصل بنا را بر اجرای یک قانون گذاشته شد، یک بار اولویت قرعه‌کشی گذاشته شد یک بار دیگر عرضه در بورس و در آخر هم ثبت نام با گرفتن ودیعه. به نظر می‌رسد تصمیم‌های وزیر ناشی از اعمال نفوذ‌ها و مافیای تولیدکنندگان است.

این نماینده مردم اردبیل، نمین و نیز با طرح این پرسش که چرا وزیر همواره سخن از افزایش تولید را مطرح می‌کند؟ گفت: هیچ اثری از بهبود کیفیت و ثبات قیمت‌ها در بازار وجود ندارد و فقط به آمار افزایش تولید اتکا می‌کند این در حالیست که در سال گذشته ۱۷ هزار نفر از عزیزان ما در جاده‌ها جان خود را از دست دادند و ۳۶۰ هزار نفر با جراحت‌های ناشی از قطع عضو مواجه شدند.

نماینده موافق استیضاح خودرو سازان داخلی را مونتاژکار معرفی کرد و افزود: خودروسازان هر روز از کیفیت قطعات می‌کاهند و از قطعات بی‌کیفیت چینی استفاده می‌کنند و حلب را ۳ لایه و در خوردو مصرف می‌کنند این در حالیست که در دنیا از فولاد کم کربن استفاده می‌شود.

وی در پایان گفت: مردم از نمایندگان مجلس انتظار دارند که تغییر و تحول در وزارت صمت رخ بدهد و امروز زمان آن است.

می‌گویند گرانی خودرو ربطی به فاطمی‌امین ندارد، یقه چه کسی را بگیریم؟ / قیمت بازار خودرو استخوان مردم را ترکانده است

هاجر چنارانی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین گفت: ما نمایندگان سوگند یاد کردیم؛ دیگر نمی‌توانیم در چشم مردمان خود که از این همه گرانی مردم به ستوه آمدند نگاه کنیم. ۱۵ ماه پیش به همکاران خودمان هشدار دادیم که دیگر زمان آزمون و خطا نیست. خدا را شاکرم وام‌دار کسی نیستم از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، ایشان توانایی اداره وزارتخانه را ندارد.

نماینده مردم نیشابور بیان کرد: با استیضاح آقای فاطمی‌امین دیگر نگران لابی‌ها برای پروانه‌های معدن و گرانی‌های افسارگسیخته نخواهیم بود. با این تصمیم مدافع قسمتی از شعار سال باشیم. همکاران عزیز از نمایندگان می‌خواهم از رأی خودشان را عکس بگیرند و در فضای مجازی منتشر کنند.

وی ادامه داد: می‌گویند بازار خودرو به وزیر صمت ارتباطی ندارد، مردم من باید یقه چه کسی به عنوان ناظر شما در مجلس شورای اسلامی بگیرم؟ من باید پیگیری از چه کسی برای بازار افسارگسیخته داشته باشم؟ ۱۵ ماه پیش در استیضاح قبلی دوباره به آقای فاطمی امین رأی دادیم و رأی آقای فاطمی بیشتر شد، ولی چه اتفاقی افتاد؟

چنارانی بیان کرد: دولت آقای رئیسی دولت انقلابی بود، ما مدافع عملکرد دولت ایشان هستیم، اما قیمت بازار خودرو استخوان مردم را ترکانده است در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ الحمدالله این‌ها هیچ گوش شنوایی نداشته و نخواهند داشت.

وی خطاب به فاطمی امین گفت: شما که طرح دو فوریتی داشتید چرا یکسال پیش ارائه ندادید؟ مگر کسی که ۲ فرزند به بالا دارد نباید خودرو دریافت کند؟ امروز کسی ۴ فرزند دارد و برای خودرو ثبت نام کرده است، اما هنوز آن را دریافت نکرده است.

چنارانی خطاب به مخبر عنوان کرد: آقای مخبر وزیر آموزش و پرورش را از بدنه خود این وزارتخانه که ۸ هزار و ۴۰۰ دکتر معلم دارد، انتخاب کنید.

این نمیانده مجلس خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: آقای فاطمی امین؛ از سال ۹۲ شورا‌های زیرمجموعه شما حتی یکبار هم برگزار نشده اند! شورای عالی نظارت نمونه‌ای از آن است، در حالی که تقریباً ۲ هزار نفر منتظر یک مصوبه آن هستند، اما در این ۲۰ ماه یک جلسه برگزار نشده و این خیانت در حق مردم است.

وی افزود: واردات خودرو را در حالی در مجلس قبل تایید کردیم که در این مجلس مجدداً تصویب شد و در چند رفت و برگشت به شورای نگهبان، در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلوکه شد و این شامل واردات خودرو‌های کارکرده نیز می‌شود و اگر چه دولت و آقای فاطمی امین گوش شنوایی ندارند، اما باید گفت اگر شما لایحه دوفوریتی داشتید، چرا یک سال گذشته برای مدیریت بازار خودرو، آن را ارائه نکردید؟

دولت بداند که ما بله قربان‌گوی آقایان و خانم‌ها نیستیم/ وزارت صمت معیشت را به جهنم تبدیل کرد

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس در جلسه استیضاح وزیر صمت با بیان اینکه مفتخر هستم که امروز به عنوان موافق استیضاح وزیری در مجلس حضور داردم که حقوق ملت ایران را به آرزوی دست نیافتنی تبدیل کرده، اظهار داشت: استیضاح وزیر صمت نه از سوی مجلس بلکه از سوی مردم و ملت و خواست آن‌ها است و این استیضاح جریان گردن کلفت خودرو، تابوت مرگ و استیضاح عامل وضعیت فعلی کشور است.

وی ادامه داد: دولت بداند که ما بله قربان گوی آقایان و خانم‌ها نیستیم و از اقدامات دوست شما تاثیری نمی‌پذیریم. آقای فاطمی امین امروز باید پاسخگو باشید که سخنگوی وزارت صمت به چه جراتی اعلام می‌کند که علت استیضاح شما ندادن رانت به نمایندگان مجلس بوده؟ باید اعلام شود به کدام نماینده رانتی داده شده و چه رانتی بوده و چرا آبروی نمایندگان مجلس را برده‌است؟

عضو امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آقای فاطمی امین با اعلام وصول استیضاح شما قیمت دنا تا ٧٠ میلیون در بازار کاهش پیدا کرد و این اقدام باند‌های شما بود، گفت: آقای فاطمی امین وزیر خودروسازان بود و شاهد آن بودیم که افزایش قیمت خودرو تا زمان اعلام وصول استیضاح ادامه داشت، اما با اعلام وصول استیضاح قیمت دنا تا ٧٠ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

حضرت‌پور گفت: آقای فاطمی امین امروز رانندگان با لاستیک‌های پاره در حال گذراندن زندگی هستند و دیدم که چطور وزارت صمت با ضعف نظارت معیشت ٨٠ میلیون ایرانی را به جهنم تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: اعلام می‌کنم که مجلس مستقل است و از حقوق مردم کوتاه نمی‌آییم و اگر به این کارا نکنیم مردم ما را نمی‌باشند و این عین حق الناس است. اظهارات من نه از روی حب و بغض بلکه تنها برای حمایت از مردم است.

وزیر صمت نباید وزیر دو خودروساز باشد/ با آمار‌های غلط شعور مردم و مسوولان به سخره گرفته می‌شود

الله وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان در موافقت با استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صحبت‌های خود از ۲۹ محور استیضاح به ارائه ۲ محور اصلی صنعت به ویژه صنعت خودرو و معدن بسنده می‌کنم. می‌خواهم یک آمار واقعی ارائه بدهم ما ۲۹ میلیون خودرو در حال تردد داریم که اگر عمر مفید خودرو را ۷ سال در نظر بگیریم، ۲۳ میلیون خودرو فرسوده داریم. اگر عمر مفید خودرو را بار دیگر ۱۰ تا ۱۲ سال در نظر بگیریم، ۱۳ میلیون خودرو فرسوده داریم. ما در سال بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم. سرانه مصرف بنزین در میانگین جهانی ۴ لیتر است و اگر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین را ۱۰ لیتر در نظر بگیریم، ۶ کلیومتر مازاد بر مصرف جهانی داریم. در مصرف بنزین و ناوگان فرسوده کشور ما سالانه ۱۰۰۰ همت از منابع ملی را هدر می‌دهیم.

وی افزود: با توجه به تولید یک میلیون خودرو در سال باید ۱۸ میلیون خورو فرسوده را نوسازی و از رده خارج کنیم، اما چه کردیم. وقتی وزیر این مسوولیت را قبول کردند، قیمت خودرو ۳ برابر شده است به طور مثال قیمت پراید از ۱۰۹ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. آقای وزیر در ارائه برنامه خود گفتند در سال ۱ تا ۲ میلیون خودورو تولید خواهند کرد، اما برنامه اجرایی نشده است. قول داده بودند قرعه کشی را حذف می‌کنند، اما خبری از آن نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در حالی که باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز. این همه مسائل که در خودروسازی وجود دارد اقتصاد و منابع ملی ما را هدر داده است. چرا ما از خودروسازان بیرون نمی‌آییم مگر دولت در خودروسازی چقدر سهم دارد. دولت باید سیاستگذار بوده و منافع ملی را در نظر بگیرد و خودروساز را به خودروسازان تبدیل کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه مردم اموال غیرمنقول و منقول خود را می‌فروشند تا خودرو پیش خرید کنند، یادآور شد:، اما موقع تحویل خودرو باید آن را با قیمت دو تا سه برابر بخرند لذا نه می‌توانند خودرو را تحویل بگیرند و نه می‌توانند اموال فروخته شده خود را دوباره بخرند.

نماینده مردم ورزقان گفت: خودروسازان در این مشکل ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد سود می‌برند، اما مردم بیش از ۵ درصد سود نمی‌برند. جالب است که در زمان استیضاح دو لایحه دو فوریتی به مجلس می‌آورند. به دولت و وزارت این اختیار داده شده است که برنامه‌های خود را به شکل بهتر اجرا کند که این اختیار را مجلس، سران قوا در اختیار دولت و وزیر قرار دادند. آیا لایحه هر کارت ملی یک خودرو، بستن در‌های تولید نخواهد بود. علیرغم اینکه مجلس به وزیر احترام می‌گذارد، اما دولت هم به این نتیجه رسیده که وزیر توان اداره وزارتخانه را ندارد و لایحه‌های تفکیک وزارتخانه را می‌دهد لذا رئیس جمهور یک مدیری را بگذارد که بتواند وزارتخانه را اداره کرده و تورم مهار شده و تولید رونق پیدا کند.

دهقانی با اشاره به اهمیت توجه به معادن که مورد توجه رهبری بوده و صراحتا اعلام کردند که از بخش معدن به شدت ناراضی هستم، عنوان کرد: وزیر در گزارش‌های خود می‌گوید ۳ هزار معدن را فعال کرده است. در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ معدن فعال در کشور داریم که اگر ۳ هزار معدن فعال شده باشد و به این تعداد اضافه شده باشد، رشد تولید ما در معدن باید بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. با توجه به گران شدن قیمت ارز و تورم باید رشد بالایی را در معدن داشته باشیم، اما نداریم و این‌ها آمار‌های غلطی است که داده می‌شود و شعور مردم و مسوولان به سخره گرفته می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به اکتشافات کشور، ایران را ۹ کشور برتر معدنی دنیا معرفی کرد و افزود: ۷ درصد معادن دنیا در اختیار ما است که وزیر قول داده بود نقشه یک پنجاه هزارم را در عرض ۴ سال تمام می‌کند، اما متأسفانه عملکرد وی و دولت‌های قبلی این موضوع را به ۱۰ درصد هم نرسانده است یعنی از حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر خط طولی که باید اکتشاف می‌شد، ۶۰۰ هزار بیشتر اکتشاف نشده و حدود ۱۰ درصد اجرایی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه وزیر می‌داند که ما ۱۰ سال دیگر معادنی برای اکتشاف نخواهیم داشت، عنوان کرد: در زمینه تبدیل کانسار‌های سنگ آهن به معادن چه اقدامی شده است که این اقدام در هر کشور دیگری این موضوع حدود ۷ سال طول می‌کشد که در کشور ما ۱۵ سال طول می‌کشد.

دهقانی در ادامه با بیان اینکه در صنعت سنگ رتبه اول دنیا را داریم، گفت: از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی، ۸۰۰ واحد در حال فعالیت هستند و هیچ اقدامی برای استفاده از این مزیت نشده است. متوسط اکتشاف کشور ما زیر ۱۰ متر است در حالی که در دنیا این میزان به ۷۰ تا ۸۰ متر می‌رسد و در کشور‌های پیشرفته حدود ۲۰۰ متر است.

این متقاضی استیضاح وزیر صمت ادامه داد: از سوی دیگر عدم نظارت باعث ایجاد فساد در مجموعه شده و از نیرو‌های غیرمتخصص در آن استفاده می‌شود در حالی که متخصصان معدنی و متالوژی و زمین شناسی از شرکت‌های معدنی اخراج شده و به جای آن‌ها جامعه شناس و ادیب گمارده اند. در شرکت ملی مس نیز همینگونه است و پروژه‌های معادن خوابیده اند. این شرکت یکی از مراکز فساد است که مدارک آن را به وزیر داده ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۰‌ها هزار میلیارد تومان پروژه به صورت رانتی و ترک تشریفات به شرکت‌های غیرتخصصی واگذار شده و اکثر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد که از مصادیق آن وزیر صمت است، نادیده گرفته شده و محصولات معدنی در بورس به قیمت دلار‌های بازار‌های آزاد فروخته شده است.

مجلس امروز بین دفن خود و ماندن وزیر صمت باید یکی را انتخاب کند

سید غنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال و کوثر در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: اولین انتقاد بنده نبود رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح است. رئیس‌جمهور باید شخصا در مجلس حضور داشته باشد که عدم حضور او با عدم توجه به استیضاح است یا بی‌توجهی به وزیر صمت. ما در جلسه استیضاح بحث کارآمدی و ناکارآمدی را مطرح می‌کنیم.

وی افزود: نکته بعدی من هیچ درخواست قانونی و غیرقانونی از هیچ کدام از نمایندگان دولت نداشتم. استیضاح به دولت کمک می‌کند. امروز مجلس باید بین دفن خود و ماندن وزیر صمت یکی را انتخاب کند.

نماینده مردم خلخال و کوثر عنوان کرد: امروز افکار عمومی و میلیون‌ها نفر منتظر اقدام مجلس است. آیا امروز به عنوان وزیر صمت نماینده خودروسازی هستید که با جان مال مردم بازی می‌کند یا نماینده کل کشور. آن مدیرانی که وضعیت امروز را گل و بلبل اعلام می‌کنند، عزیزان افکار عمومی منتظر شما هستند. شما نماینده دولت یا نماینده مردم هستید؟ نمایندگان مردم باید بدانید ده ماه آینده که در حوزه انتخابیه خود به دنبال رای هستید با آن پدران و مادرانی که در خرید لوازم خانگی و خودرو و در ازدواج فرزندان گرفتار شدند چه کار می‌کنید. خرید پراید برای مردم آرزو شده است. این مردم شایسته سوار شدن بر خودرو‌های جهان هستند چرا باید گرفتار دو خودروساز ایران باشند.

نظری خانقاه تصریح کرد: باید مدافع انقلاب و نظام باشیم و نگذاریم برخی دنبال منافع خود باشند. استیضاح حق نمایندگان ملت است. عدول از استیضاح عدول از حق مردم است. چرا مصوبه واردات خودرو بدون توجه به آن روی زمین باقی مانده است. چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای واردات خودرو صلاحیت دارد اقدامات اساسی انجام نداده است. فرستادن لایحه دو فوریتی از سوی وزارت صمت در آستانه استیضاح توهین به افکار عمومی است. نمایندگان، اگر استیضاح وزیر رای نیاورد، شما هم رای نخواهید آورد. مردم شریف باید بدانید که امام خمینی (ره) فرمود مجلس در راس امور است. هیچ نهادی نمی‌تواند فراتر از مجلس قانون ارائه کند.

وی افزود: آیا وضع امروز خوشایند است؟ وزیر محترم صمت باید وزیر کل کشور باشد. باید مسوولیت اجتماعی وزارت کل کشور را در نظر بگیرد، اما احساس جدیت در این مورد وجود دارد. چه اتفاق بزرگ مثبتی رخ داده است. قیمت جهانی فولاد را ببینید قیمت ایران نصف آن است، اما فروش فولاد در ایران به قیمت جهانی فروش می‌رسد. نصف این پول به جیب چه کسانی می‌رود؟ ما چقدر توانستیم نماینده مردم ایران باشیم؟ به فرموده حضرت علی (ع) ما توانستیم از مردم مظلوم دفاع کنیم یا از دو خودروساز ایران خودرو و سایپا دفاع کردیم؟

نظری خانقاه در ادامه گفت: بحثی که امروز داریم اگر شما نمایندگان مردم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ که اقدام اشتباهی بود به ادامه وضع موجود رای دهید، کسی به حرف شما توجه نخواهد کرد. گرفتاری نمایندگان مجلس برای ملاقات با وزیر این است که باید به دنبال آشنا باشند. بین خود و خدای خودتان نترسید از آنکه درباره استیضاح صحبت کنید و رسانه‌های دولت به شما حمله کنند. شفاف باشید و رای خودتان را به نمایش بگذارید و در پیشگاه مردم رو سفید خواهید شد اگر شفاف نباشید، در پیشگاه مردم رو سیاه خواهید ماند.

به مردم شبیخون زده‌اند/ مافیای خودرو نفس مردم را بریده است

سارا فلاحی در جلسه امروز مجلس جهت استیضاح وزیر صمت با بیان اینکه مردم ایلام با دست خالی از حریم کشور دفاع کرده و اکنون نوبت نمایندگان مجلس است که مدافع حریم امنیت مردم و این سرزمین ثروتمند باشند، اظهار داشت: فلسفه استیضاح کمک به دولت است که گلوگاه آن از مدیران ناکارمد و ناکاربلد پاک شود.

وی افزود: امروز استیضاح را مورد حمله قرار می‌دهند تا بر صندلی خود ماندگار بمانند با این رویه‌شان نمایندگان را خاک می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: امروز بزنگاهی است که مردم منتظرند ما مسوولیت خود را انجام دهیم؛ و ما موظفیم از ابزار قانونی استفاده کرده و عرصه خودرو را پای میز مذاکره بکشانیم. این چه مافیایی است که قیمت پراید بی‌خاصیت سر به فلک کشیده و خودروی ۳۰۰ میلیونی به یک میلیارد رسیده است. این به جیب چه کسی می‌رود؟

وی بیان داشت: گفته شده که ۴۰ درصد به تولید ملی اضافه شده چه کسی این اجازه را به قاتل خاموش مردم داده است؟ این چه تولید ملی است که هر زمان تحریم می‌شویم بازار شما کن فیکون می‌شود؟ نماد تولید ملی ما تسلیحات نظامی و موشک نقطه زن است که در حصار تحریم خواب را به دشمن حرام کرده نه پراید.

فلاحی گفت: هر زمان که عرصه تنگ می‌شود از امتیاز نمایندگان سخن می‌گویید. بزرگترین امتیاز مردم یعنی سرمایه اجتماعی.

وی خاطرنشان کرد: امروز استیضاح وزیر صمت نیست زمان آن است که حمایت دولت از وزرای ناکارمد گرفته شود.

این نماینده مجلس موافق استیضاح وزیر تصریح کرد: گفته‌اند بنده در حوزه خودرو کاره‌ای نیستم اگر اینگونه است چرا بر مسند قدرت نشسته اید؟ ما امروز مدیرانی می‌خواهیم که با مافیا مقابله کنند ما امروز رزمنده می‌خواهیم که بازار آشفته خود را مدیریت کنند.

وی تاکید کرد: پشت دیوار‌های مجلس ۸۶ درصد مردم موافق استیضاح هستند و منتظرند تصمیم تاریخی گرفته شود.

فلاحی گفت: امروز به مردم شبیخون زده‌اند و می‌خواهند قسر در بروند و برخی مسوولین بنا دارند زحمات نمایندگان را هدر دهند. برخی این رفتار‌ها ناشی از فهم اشتباه ما از همراهی با دولت است. ما تا جایی که مسوولین کارامد باشند با دولتیم.

وی اظهار داشت: ما نمایندگان مخالف آشفتگی بازار خودرو هستیم مردم بپذیرند ما در برابر مافیا هستیم. زمانی فرماندهان این سرزمین در دفاع از این خاک کشته شدند امروز مافیای خودرو نفس مردم را بریده است. نظام توان مقابله دارد به شرطی که این مافیا برچیده شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اگر امروز به درستی تصمیمی نگیریم مرگ مجلس را رقم زده‌ایم، گفت: امروز جیب مردم خالی شده و خودرو عامل تقلیل سرمایه اجتماعی مردم است.

وی یادآور شد: ما امروز از کسی خرده‌ای نداریم با ساختار غلط کار داریم ما نماینده مردم هستیم، اهل معامله هم نیستیم، چون قسم خوردیم حافظ انقلاب باشیم.

فلاحی گفت: بازار خودور عامل انهدام سرمایه اجتماعی است و باید تصمیم تاریخی بگیریم و این تلنگری به دولت است.

وی خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور می‌خواهیم با مجلس همراه باشد و برای زدودن دولت از کسانی که نمی‌دانند و نمی‌توانند.

رییسی دقایقی دیگر وارد مجلس خواهد شد

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل خبر حضور رییس‌جمهور را اعلام کرد و گفت: بر حسب اطلاع و خبری که دریافت کرده‌ایم رئیس‌جمهور در مسیر حضور در مجلس است.

گفتنی است براساس آیین‌نامه داخلی مجلس رییس‌جمهور در صورت حضور در جلسه استیضاح به مدت یک ساعت وقت برای دفاع از وزیر را خواهد داشت.

بر همین اساس با توجه به تاخیر در ورود رئیس‌جمهور بر اساس تصمیم هیات رئیسه ابتدا وزیر صمت به دفاع از برنامه‌های خود می‌پردازد و رئیس‌جمهور در پایان از وزیر خود دفاع می‌کند.

نمایندگان از رأی خود فیلم بگیرند و برای حوزه انتخابیه‌شان بفرستند/ ما جان می‌کَنیم قوانین را تصویب می‌کنیم، وزیر آئین‌نامه‌اش را تهیه نمی‌کند

احد آزادی خواه در جریان استیضاح سید رضا فاطمی و در موافقت با استیضاح گفت: آقای وزیر قرار بود ۱۹ آئین‌نامه در موعد مقرر تهیه کنید، نکردید. ما جان می‌کنیم اینجا قوانین تهیه می‌کنیم بعد وزیر آئین نامه‌اش را تهیه نمی‌کند آن وقت من بدبخت باید جواب دهم.

این نماینده مجلس با بیان این‌که آقای وزیر در روز استیضاح تعهداتی داشتند، عنوان کرد: ایشان تعهداتی داشتند که انجام ندادند؛ یک عروس و داماد می‌خواهند یک یخچال بخرند با ۶۸ درصد تورم روبه رو هستند شما که می‌خواهید دو دو بدهید حضرت عباسی می‌توانی جواب حوزه انتخابیه خودتان را بدهید؟ ما فردا و پس‌فردا به حوزه انتخابیه باید برگردیم، می‌توانیم جواب مردم بدهیم؟

وی ادامه داد: آقای وزیر من به پرونده شخصی و خصوصی معاون شما کاری ندارم. گِل به سر من که کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند. آیا ما ارتقاء کیفیت خودرو داشته‌ایم؟ آقای فاطمی امین شخص پاک دستی است، اما توانایی مدیریت ندارد.

آزادی خواه افزود: در مهر ۱۴۰۲ قیمت‌ها هزار و صد برابر شده است و قدرت خرید مردم در دوران شما نصف شده است. آقای فاطمی امین و آقای رئیس مگر ما قانون صنعت خودرو را ندادیم؟ بعضی از اقلام لوازم خانگی دو برابر شده است.

وی بیان کرد: حضرت آقا فرمودند این همه سال از بازار خودرو حمایت شد، اما این صنعت نتوانست مردم را راضی کند. ما ماشین هم نگرفتیم. می‌گویند آقای فاطمی امین برود یک فرد ضعیف‌تر می‌آید این چه حرفی است؟ وزیر ضعیف پیشنهاد شود، رأی نمی‌دهیم. امروز آقای فاطمی امین را استیضاح می‌کنیم فردا هم لازم شد برای کمک به کشور فرد دیگر را استیضاح می‌کنیم.

آزادی خواه اظهار داشت: می‌گویند آقای فاطمی امین مقصر گرانی بازار خودرو نیست، این چه حرفی است؟ آقای فاطمی امین گرانی بازار خودرو و لوازم خانگی بر عهده کیست؟ از نمایندگان خواهش می‌کنیم از رأی خودشان با تلفن همراه‌شان فیلم بگیرند و برای حوزه انتخابیه خودشان بفرستند.

ارائه ٧٠ دستگاه خودرو شاسی‌بلند به کارکنان مجلس کذب است/ یک شرکت خودرویی میلیارد‌ها تومان در رسانه‌های زرد هزینه می‌کند

سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در جلسه استیضاح در صحن علنی مجلس در دفاع از عملکرد خود گفت: ما وقت و اجازه نداریم که گرفتار خودمان شویم، باید عقب ماندگی‌های جبران و عقب ماندگی‌ها در بخش معیشت مردم جبران شود و این نیاز به همدلی و هم‌افزایی دارد.

وی با اشاره به ادعای بیگی نماینده مجلس مبنی بر ارائه ٧٠ دستگاه خودرو شاسی بلند برخی از کارکنان مجلس برای استیضاح نشدن فاطمی امین گفت: خبر کذبی منتشر شد که همه مردم متضرر شدند و اتهامی نه در شأن نمایندگان مجلس و نه دولت انقلابی وارد شد که ظلم بزرگ و کذب محض بود.

وی با بیان اینکه چرا با آبروی افراد بازی می‌کنید که البته آبروی مومن نزد خدا است، ادامه داد: فاطمی امین وزیر صمت دولت آلوده به فساد نشده و این اخبار کذب به اعتبار عمومی ضربه می‌زند.

وزیر صمت افزود: ملت بزرگ و شریف ایران نمایندگان شما در مجلس آلوده به فساد نشدند، آقای بیگی امروز شما در کجای مجلس هستید بیایید تنها یک خودرو را اعلام کنید نه ٧٠ خودرو که این خودرو را کدام نماینده‌ها دریافت کردند؟

فاطمی امین تاکید کرد: چرا دولت انقلابی را تخریب می‌کنید؟ آیا این جنگ روانی نیست؟ ماجرای این خبر کذب چیست؟ در سال ١٣٩٩ و ١۴٠٠ قبل از تشکیل دولت مردمی رابطی بین واحد مجلس و یک شرکت خودرویی متخلف وجود داشت که این شرکت امروز میلیارد‌ها تومان در سایت‌های زرد هزینه می‌کند و این مافیای خودرو است. آقای پژمان‌فر گفتند که این موضوع دریافت خودرو در همان سال‌ها تنها دو روز در تابلوی اعلانات مجلس بود که بعد از آن هم به این موضوع ورود کردند، آقایان چرا موضوعی که به سال‌های سال ٩٩ و ابتدای ١۴٠٠ مرتبط است را به دولت انقلابی ربط می‌دهید؟

وی ادامه داد: باید دید چه کسانی از این استیضاح نفع می‌برند، بار‌ها گفته‌ام که استیضاح حق مجلس است و من هم اینجا هستم که به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دهم.

وزیر صمت گفت: تیتر می‌زنند که لابی‌های آمریکایی آقای فاطمی امین. کجای من به لابی آمریکایی می‌خورد؟ چه کسی این تیتر‌ها را می‌زنند؟ چه کسانی از این استیضاح خوشحال هستند و چرا خوشحال هستند؟

وزیر صمت با بیان اینکه مگر اینجا قتلگاه است؟ خطاب به نمایندگان گفت: من در مقام اجرا و شما در مقام نظارت باید منطقی رای بدهید. اما چرا دوقطبی سازی می‌شود؟ گفته می‌شود که اگر وزیر افتاد مجلس برده و اگر ماند مجلس باخته است. چه کسانی دنبال این رویه هستند؟

وی تاکید کرد: دولت و مجلس باید با هم مسائل را حل کنند، رهبری فرمودند هرکسی دوقطبی‌سازی کند خیانت کرده است، این مسائل زیبنده نظام نیست.

فاطمی امین گفت: من به عنوان مسوول باید پاسخگو باشم، یکی از نمایندگان به شرکتی اشاره کرد که ۳ هزار میلیارد تومان گران فروشی دارد پرونده آن مفتوح است. شرکتی که یکی از معاونین مرا مضروب کرد در شعبه ۲۷ جنایی پرونده مفتوح دارد و برخی اکنون وساطت می‌کنند که پرونده مختومه شود.

وی با بیان اینکه با هرگونه رانت و ویژه خواری مقابله می‌کنیم و تاوان می‌دهیم، افزود: مهمتر از برخورد فیزیکی مگر داریم؟ چه شرکتی است که وقتی به مطامع خود نمی‌رسد نیرو اجیر می‌کند که برخورد فیزیکی کند؟ باید این را توضیح دهند.

وزیر صمت با بیان اینکه امروز صنعت خودروی ایران بیمار است و درد مزمن دارد، گفت: ما برنامه ۴ ساله داریم و به جای خوبی رسیده‌ایم.

وی بیان داشت: من یا باید دنبال محبوبیت باشم و فرافکنی کنم و راه آسانی هم بود. مسیر دیگر اینکه وارد میدان شوم و زیرساختی مسائل را حل کنم. ما اکنون میانه راه و وسط جراحی هستیم، نشانه بهبودی آشکار شده است.

فاطمی امین ادامه داد: خودرو مسائل زیادی دارد، اما تنها قیمت به چشم می‌آید. اگر سال‌های قبل مسائل مربوط به تولید درمان می‌شد، اگر واردات متوقف نمی‌شد، اگر جنگ ارز نبود این مسائل را در صنعت خودرو نداشتیم.

وی گفت: صنعت خودرو امروز مبتنی بر مونتاژ داخلی سازی است و با تحریم تولید کم و زیاد می‌شود. ۱۰ سال گذشته هر سال که تحریم می‌شدیم تولید به زیر ۱ میلیون می‌رسید سال ۱۴۰۱ تحریم شدید داشتیم و تولید به ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسید.

وی افزود: سال ۹۷ دور جدید تحریم خودرو، طلا و ریال بود و این یعنی دشمن می‌داند که خودرو در ایران مسئله اجتماعی و ابعاد اقتصادی گسترده دارد.

وزیر صمت با بیان اینکه در سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ تولید به زیر یک میلیون دستگاه رسید، افزود: در آذر ۱۴۰۰؛ ۱۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص داشتیم که در سال ۱۴۰۱ به رقم ۱۰۰۰ دستگاه رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، تولید ۳۹ درصد رشد داشته است، تاکید کرد: رویکرد ما داخلی سازی خودروی خارجی نیست ما به جوانان و دانش بنیان‌ها و طراحی داخلی تکیه کرده‌ایم و این یعنی خنثی سازی تحریم‌ها.

وی یادآور شد: مگر در سایر حوزه‌ها از جمله داروسازی و دفاعی پیشرفت نداشتیم؟ بخش تجهیزات پزشکی و خودرو چه فرقی دارند؟ باید حکمرانی اصلاح شود.

وی با طرح این پرسش که چرا قیمت خودرو بالا رفت؟ گفت: عدم هماهنگی میان عرضه و تقاضا در ۴ سال اخیر عامل افزایش قیمت خودرو است. ۴ سال زیر یک میلیون دستگاه تولید و تا یک مقطع زمانی واردات را محدود کردیم.

وزیر صمت با بیان اینکه تورم خودرو پایین‌تر از تورم موجود در کشور است، افزود: آذر سال گذشته کشور وارد جنگ ارزی شد و افزایش قیمت ارز افزایش قیمت مواد اولیه را به همراه آورد در حالیکه قیمت کارخانه بالا نرفت.

وی با اشاره به افزایش تقاضای کاذب در بازار خودرو، گفت: بخشی از مردم برای حفظ سرمایه و ارزش پول خود به بازار خودرو ورود کردند. آیا افزایش نرخ ارز در اختیار وزارت صمت بود یا معلول سیاست‌های کلان اقتصادی است؟ وقتی از اصلاح جنگ استفاده می‌شود در واقع مناطقی نیز آسیب می‌بیند و در این جنگ صنعت خودرو آسیب دید و برای گذر از این مرحله باید تولید را افزایش و واردات را تقویت کنیم.

فاطمی امین با تاکید بر ممنوعیت واردات خودرو تا اردیبهشت ۱۴۰۱، گفت: آیین نامه واردات خودرو شهریور مصوب و بعد از ایرادات هیات تلفیق به تعویق افتاد و آبان تصویب شد، آذرماه اولین نمونه وارد و کنتر‌ل‌های استاندارد و محیط زیست بر روی آن‌ها اعمال و دیروز اولین محموله خودرو از گمرک ترخیص شد.

وی با بیان اینکه التهاب در بازار خودرو ما را به سمت برنامه‌ریزی جدید هدایت کرد، اضافه کرد: با افزایش تولید بازار از التهاب می‌افتد من این پرسش را مطرح می‌کنم که چرا عرضه خودرو در بورس متوقف شد؟

رییس‌جمهور وارد صحن مجلس شد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور لحظاتی قبل به منظور حضور در جلسه استیضاح وزیر صمت و دفاع از سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت وارد صحن علنی شد.

براساس آیین‌نامه رییس‌جمهور در جلسه استیضاح به مدت یک ساعت دفاع از وزیر خود را خواهد داشت.

دشمن به دنبال زیر سوال بردن عملکرد دولت است/ به پاکی همکارانم در مجلس شهادت می‌دهم/ به مافیای خودرو واقفیم

سید جلیل میرمحمدی میبدی در جلسه استیضاح وزیر صمت در مجلس با ابراز تاسف از برخی اظهارات و مصاحبه‌ها اظهار داشت: مطلبی مطرح شد مبنی بر اینکه آمار خودرو، معدن و صادرات دولت خلاف واقع است. سوال اینکه به کجا می‌رویم؟ ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم. مگر بین دولت و مجلس تفاوتی است؟

وی ادامه داد: کدام شرع مقدس اجازه داه که جلوی دستاورد نظام بدون استناد علامت سوال بزنیم؟ وزیر با آمار و مستند توضیح ارائه دهد و ما بگوییم خلاف است؟ با فاطمی امین مشکل داریم با نظام که مشکل نداریم.

این نماینده که در مخالفت با استیضاح وزیر صمت سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: دشمن علیه ما در رسانه‌های خارجی و داخلی کار می‌کند که عملکرد دولت و را زیر سوال ببرد.

وی افزود: خیلی راحت مجلس را متهم می‌کنیم. گفته شده که ۴ ماه قبل ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان داده شده که استیضاح را پس بگیرند. چه کسی را می‌زنید؟ رکن نظام و دولت را می‌زنید و همه را متهم به فساد می‌کنید. ما حتی گفتیم یک مورد را اعلام کنید که کدام نماینده شاسی بلند گرفته و استیضاح را پس گرفته است.

میرمحمدی ادامه داد: علیه دولت و مجلس مصاحبه و در مصاحبه‌ها تهدید می‌کنند. استیضاح حق مجلس است، اما باید با منطق جلو بیاییم.

وی ادامه داد: جملات عجیب و غریب است. می‌گویند آمار‌ها خلاف است و این وزارتخانه تمام دولت را زمین‌گیر کرده، آیا واقعا وزارتخانه تمام دولت را زمین‌گیر کرده‌است؟ می‌گویند فاطمی امین در این وزارتخانه افراد نزدیک خود را منصوب کرده، اما چرا اسامی این افراد را اعلام نمی‌کنند؟ می‌گویند فاطمی امین افراد و مدیران پیشین را گوشه‌نشین کرده، چرا اسامی این افراد را اعلام نمی‌کنند؟

نماینده مردم تفت در مجلس با بیان اینکه امروز عده‌ای اعلام می‌کنند که مستنداتی از فاطمی امین دارند و این حجت شرعی آن‌ها است، گفت: آیا حجت شرعی اینگونه است؟ مستندی که من نمی‌بینم و همکارانم در مجلس نمی‌بینند و مرجع صالحی بررسی نشده، حجت شرعی است؟ نباید اجازه دهیم اعتبار مجلس زیر سوال برود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: تحویل ٧٠ تا ٧۵ دستگاه خودروی شاسی بلند در ازای پس گرفتن استیضاح را هم رییس مجلس، هم هیات رییسه، هم وزیر صمت و هم ستاد نظارت بر رفتار مجلس تکذیب می‌کنند. اما فردای آن یک نماینده دیگر که اتفاقا موفق استیضاح است، در پاسخ به پرسش تحویل خودرو‌های شاسی بلند می‌گوید که تا روز پیش از استیضاح آمار درخواست کنندگان استیضاح ۶٠ به ۴٠ بود که با اتفاقی عجیب این آمار تغییر کرد. آقایان یا این وضعیت از مجلس انقلابی دیگر چیزی می‌ماند؟

وی ادامه داد: شهادت می‌دهم به پاکی همکارانم در مجلس. آیا این حق رییس مجلس است که سال‌های سال در جنگ بوده؟ آیا این حق هیات رییسه و این حق نمایندگان مجلس است؟ چرا تکذیب این افراد درباره توزیع خودرو‌های شاسی بلند در فضای مجازی جایی ندارد؟ امروز حتی از نمایندگان مجلس درباره رنگ خودرویی که گرفته‌اند سوال پرسیده می‌شود.

میرمحمدی افزود: امسال آخرین سال مجلس است، این کار‌ها را نکنیم. به والله که این دولت مردمی و این مجلس انقلابی است.

نماینده مردم تفت در مجلس گفت: امروز این ادبیات را در این جایگاه مجلس را به کار می‌بریم که با احتمال عزل وزیر صمت خودرو و یخچال ارزان می‌شود و گفته می‌شود که آقای فاطمی امین چه بلایی بر سر معدن و یخچال آورده‌اید، اما مگر چقدر تدبیر یخچال و خودرو در دست وزیر است و چقدر سایت دارد؟ چطور در این مدت ١٨٨ رای اعتماد به وزیر صمت دوباره به استیضاح برگشت؟ در حالی که وزارت صمت یکی از بی‌ثبات‌ترین بخش‌ها بوده و ساده‌ترین راهکار برای رفع این موضوع مطرح کردن استیضاح بود.

وی ادامه داد: آیا اعتراضی که به کیفیت خودرو داریم و اعتراضی درستی هم هست متوجه و مربوط به دوره ١.۵ ساله عملکرد وزارت آقای فاطمی امین و ریاست جمهوری آقای رییسی است؟ افراد سالیان سال است که از بی‌کیفیتی خودرو دادشان به آسمان بلند است.

وی با بیان اینکه افزایش کیفیت مطالبه رهبری و مردم است، اظهار داشت: سوال اینکه آیا این دولت وارث مزمن بی کیفیتی خودرو در ۲۰ سال گذشته نبوده است؟ این همه هجمه علیه مجلس چیست؟ آیا طرح ادعای کذب علیه وزیر امری عادی است؟ آیا نباید تامل شود؟

میرمحمدی گفت: همه نمایندگان چه موافقین و چه مخالفین استیضاح عنوان کردند که فاطمی امین فسادستیز است، آیا سخنان رهبری را در زمینه اژد‌های هفت سر فساد گوش کرده‌اید؟ اکنون یک مدیر فسادستیز در راس است.

وی ادامه داد: چه کسی گفته فاطمی امین نقطه ضعف ندارد؟ حتما دارد. در دولتی که در راس آن آقای رئیسی که مشهور به فسادستیزی است تهمت به وزیر انصاف نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: آیا وزیر صمت مسوول حفظ ارزش پول ملی است که قیمت خودرو و یخچال را توی سرش می‌زنیم؟ دیگران باید پاسخ دهند.

وی خاطرنشان کرد: استیضاح حلال مشکلات مزمن وزارت صمت نیست، ضمن تاکید بر اینکه استیضاح، سوال و تذکر حق نماینده است. اما استیضاح قرار نیست مشکلات را حل کند.

میرمحمدی خطاب به نمایندگان ادامه داد: اگر وزیر کنار برود دولت مجبور است سرپرست معرفی کند که از دید نظارت شما حذف می‌شود. چه تضمینی وجود دارد که دولت فردی قوی، پاکدست و باتجربه را معرفی کند؟

وی یادآور شد: همه ما به مافیای خودرو واقفیم، اما آیا ۲ سال است که این مافیا بوجود آمده آیا محصول چند دهه تغییر و تحولات نیست؟

این نماینده مخالف استیضاح بیان داشت: فاطمی امین برای مبارزه با فساد آمده است ما از آقای رئیسی می‌خواهیم از مبارزه با مافیای خودرو حمایت کند و نمایندگان هم باید بگذارند دولت در فسادستیزی موفق باشد.

وی گفت: رکورد تولید در حوزه صمت قابل قبول بود، اما همچنان با مطلوب فاصله داریم، در تنظیم بازار ضعف داریم دولت باید پای کار باشد و کمک کند تا وزارت صمت بتواند موفق باشد.

میرمحمدی اظهار داشت: باتوجه به نکات پیام‌های استیضاح وزیر به ملت و دولت با این جوسازی‌های کذب پیام‌های همدلی و هم افزایی دو قوه نیست، پیام حل مشکلات مزمن نیست.

وی با بیان اینکه امیدواریم همه کمک کنیم که خدا راضی باشد، تاکید کرد: حتما به استیضاح رای ندهید تا وزیر در مسیر انجام وظیفه حرکت و نقاط ضعف را با همکاری دولت رفع کند.

چرا مجلسی که از رئیسی برای شرکت در انتخابات دعوت کرد، اینچنین با دولت او برخورد می‌کند؟

سید محمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مخالفت با این استیضاح گفت: ابتدا گلایه و انتقادی دوستانه از هیات رئیسه مجلس دارم، همه می‌دانند که من تلاش می‌کنم با هیات رئیسه و با همه نمایندگان دوستانه صحبت کنم تا مشکلات حل شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم افزود: استیضاح وزیر در کمتر از ۶ ماه پدیده جدیدی برای مجلس یازدهم است؛ در ۱۱ دوره مجلس هیچ سابقه‌ای وجود ندارد که در کمتر از ۶ ماه یک وزیر دوبار استیضاح شود. گلایه از این جهت است که اگر نوبت استیضاح بود، نوبت دیگران بود.

وی با اشاره به استیضاح قبلی وزیر صمت و رأی ۱۸۲ نفر از نمایندگان در مخالفت با استیضاح اضافه کرد: چرا به دلیل برخی مسائل، مجدداً مجلس را در چالش اینچنینی قرار می‌دهید؟ اگر استیضاح حق مجلس است که کاملا درست است، اما اجازه دهید مسائل دیگر نیز مطرح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ناطق اول استیضاح که همکار بنده در مجلس هفتم بود، مطلبی را بیان کرد که خاطره‌ای را باید یادآور شوم. آیا به یاد دارید در هیات رئیسه فراکسیون اکثریت مجلس و شورای مرکزی که هم شما بودید و هم بنده؛ مجلس هفتم مجلس انقلابی بود و دولت اصلاحات مشغول فعالیت؛ افراد به دنبال استیضاح بودند، اما آقای باهنر در شورای مرکزی مطرح کرد که ما نمی‌توانیم بیش از یک وزیر استیضاح کنیم، زمانی که ما با یک دولت اصلاحات اینچنین برخورد می‌کردیم، باید پرسید که ما را چه شده که با دولت آقای رئیسی که ۲۲۰ نفر از نمایندگان، ایشان را برای شرکت در انتخابات دعوت کردند، اینچنین برخورد می‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما در یک کشتی هستیم، با همه پیش می‌رویم، موفقیت مجلس، موفقیت دولت است و موفقیت دولت، موفقیت مجلس. اینگونه تعارض و قطبی سازی ایجاد نکنیم.

وی با بیان اینکه استیضاح باید برای حل مشکل و مسئله باشد، افزود: وقتی وزیری استیضاح می‌شود، یا وزیر باید پاکدست نباشد و خطایی از وی سرزده باشد، یا وزیر کم کار باشد، یا در ارزیابی شاخص‌های عملکرد موفق نبوده باشد. این در حالی است که همه شما و ما و حتی استیضاح کنندگان نیز باور داریم که در پاکدستی وزیر تردیدی نیست. آقای فاطمی امین و معاونانی که وی انتخاب کرده، همه پاکدست هستند و با فساد تا مرحله جان مقابله می‌کنند، همانگونه که یکی از معاونان وی به همین دلیل ۲۰ روز بستری بود.

میرتاج الدینی با اشاره به انتشار شایعه‌ای در روز‌های اخیر مبنی بر خودرو و استیضاح گفت: استیضاح کنندگان، مخالفان استیضاح، حاضران در این جلسه و نمایندگان غایب تصدیق می‌کنند نه برای جلوگیری از استیضاح وزیر و دولت خودرویی داده اند و نه کسی برای انصراف از استیضاح خودرویی گرفته است. البته انتظار داشتیم که هیات رئیسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بیانیه صادر شده در مجلس را قرائت کنند. البته مضمون این بیانیه تصدیق می‌کند که نه برای استیضاح کسی خودرویی گرفته و نه خودرویی داده شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم تصریح کرد: باید به رسانه ملی گوشزد کنم که تو بازجو نیستی! خبرنگار هستی، اینکه به همه نمایندگان پیام دهی که آیا خودرو دریافت کرده اید یا نه، کار شما نیست. مگر شما بازجو هستید؟ من کار شما را آسان می‌کنم. نه هیچ یک از نمایندگان برای استیضاح نه خودرویی گرفتند و نه وزیر خودرویی داده است. هم ساحت دولت از این موضوع مبراست و هم مجلس.

وی درباره آمار مربوط به عملکرد وزارت صمت گفت: براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. خودرو‌های کف پارکینگ از ۲۸۰ هزار دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است، تولید اتوبوس در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد، انواع تراکتور ۳۷ درصد نسبت به گذشته رشد داسته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد تولید ناخالص داخلی صنعت ۸ درصد یعنی بیش از دو برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است، درباره مشکل خودرو گفت: آیا همه مشکل این حوزه در وزارت صمت است؟ ما مشکلات را نفی نمی‌کنیم، گرانی و تورم وجود دارد و مردم از این موضوع گلایه‌مند هستند، اما باید به دنبال ریشه‌ها و عوامل موضوع باشیم. مشکل خودرو یک بیماری مزمن است که باید کلید حل این مشکل را پیدا کنیم. سهم وزارت صمت در این قضیه کمتر از بقیه است. آیا نباید به نوسانات ارزی، تحریم‌ها و خودتحریمی‌ها توجه کرد؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اولین تحریمی که سال ۹۷ ترامپ وضع کرد، تحریم قطعات خودرو بود، ادامه داد: خودتحریمی‌ها یکی دیگر از موضوعاتی بود که باعث مشکلات این حوزه شد. من خودم در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه حضور داشتم که در این کمیسیون پیشنهاد واردات خودرو داده شد، چرا این مصوبه از بودجه حذف شد. آیا کم کاری ما بود؟ آیا کم کاری هیات رئیسه بود که نتوانست هیات عالی نظارت بر سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام را قانع کند که امروز حل مشکل خودرو دو چیز است؟

وی با بیان اینکه از استیضاح کنندگان انتظار داریم که برای رفع این مشکل راهکار ارائه دهند، افزود: آقای سیاهکلی من شما را قبول دارم، راه حل رفع این مشکلات چیست؟

میرتاج الدینی تصریح کرد: چه موافق چه مخالف براساس تشخیص و تعهد خود رأی می‌دهیم، نباید یکدیگر را به مساله‌ای محکوم کنیم.

رانت‌خواری، مافیا و فساد حتی یک روز هم در دولت قابل تحمل نیست

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن مجلس ضمن تبریک سال نو با اشاره به روز معلم و روز کارگر عنوان کرد: روز معلم را به معلمان پرتلاش و به کارگران مخلص و با بصیرت تبریک می‌گویم. این روز به عنوان نماد توجه به معلم و کارگر است و در طول سال باید به نقش این دو قشر در تربیت آینده‌سازان و تولید تاکید و وجه کرد.

وی افزود: حضور امروز من در مجلس برای این بود که ابتدا احساس کردم با فضایی که بعد از فرمایش رهبری برای وحدت بین قوا و همدلی وجود دارد، ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح و تذکر و سوال از دولت جلوه اختلاف داشته باشد. خواستم بگویم تلقی من این نیست که این‌ها جلوه اختلاف است. خواستم با حضورم عرض کنم از کسانی که احساس مسوولیت کردند و خواستند به دغدغه نمایندگان و مردم بپردازند به خاطر پیگیری دغدغه مردم تقدیر می‌کنم و این پیام را حضور ما داشته باشد که تلقی ما در دولت این است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: دوستان مجلس به خاطر مسائلی که در حوزه‌های انتخابیه هست یا مردم با آن‌ها در ارتباط هستند، این مسائل را مطرح می‌کنند و طبیعی است که این مسائل پیگیری شود و داوری آن با نمایندگان و وجدان بیدار مردم است. تلقی ما از استیضاح تلقی اختلاف نیست.

رئیسی عنوان کرد: نسبت به موضوع وزارت صمت می‌دانید از سال ۹۶ به این طرف مدیران مختلفی جا به جا شدند. ۶ وزیر و سرپرست تغییر کردند ثبات مدیریت در وزارتخانه مهم است و به تولیدکننده و بخش‌های معدن و تجارت پیام می‌دهد.

وی افزود: نسبت به وزیر محترم باید بگویم در معرفی این وزیر نمایندگان با استقبالی که کردند ایشان با پشتوانه دولت و مجلس وارد کار شد. شاید در ۳ یا ۴ ماه اول کار موضوع استیضاح او مطرح شد. در این مدت علی‌القاعده سوال از عملکرد کامل نمی‌تواند باشد. چون وزیر تازه آمده است. رقم خوردن ابتدای کار با استیضاح را داشتیم و بعد هم مدت‌ها سر زبان‌ها بود که وزارت صمت مورد سوال است تا اینکه استیضاح مطرح شد و نهایتا رای اعتماد مجدد به وزیر داده شد. این بار وزیر تثبیت شد که کارش را دنبال کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: نقاطی هست که با دوستان مجلس در مورد آن‌ها اتفاق نظر داریم این موارد را عرض می‌کنم حتی دوستانی که سوال از وزیر دارند همه یا تعدادی بر زبان جاری کردند که به پاکدستی، ضد فساد بودن، ضد رانت‌خواری بودن و ضد روابط ناسالم بودن اون شهادت می‌دهند و این هم در اظهارات استیضاح‌کنندگان هم بعضا بود و هم ما خلافش را تاکنون ندیدم که وزیر حساس نباشد نسبت به فساد یا رانت‌خواری یا مافیایی که برخی اشاره کردند.

وی ادامه داد: طبیعتا جایی که مانور مافیا بیشتر باشد و قیمت‌ها بالاتر باشد مافیا‌ها بیشتر شکل می‌گیرند مثل خودرو. نکته مورد اعتقاد این است که هم سلوک شخصی وزیر هم مدیریت اداری او با ضدیت با فساد و رانت همراه بوده است. نکته دوم فعالیت وزیر است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و بانک مرکزی و خود دولت را مبنا قرار می‌دهم همه شاخص‌ها در وزارت صمت هم در حوزه تولید و معدن و تجارت هم در حوزه سرمایه‌گذای در کشور به ویژه تجهیزات تولدی نشان از رشد دارد. برای ارزیابی موفقیت وزیر باید به گزارش عملکرد او نگاه کنیم شاخص‌های بیان عملکرد وریر نشاندهنده رشد در تولید است. کاری که در معدن شده است شاید در دو دوره دولت گذشته بی‌نظیر است. امیدی که تولیدکننده پیدا کرده بسیار اهمیت دارد. وزارت صمت همواره تزلزل داشته، چون همیشه مسائلی نسبت به این وزارتخانه مطرح است. شما نمایندگان شاخص‌های رشد تولید، تجارت را ببینید.

رئیس‌جمهور گفت: تعیین تکلیف معادن و رتبه ما در تجارت منطقه را ببینید کجا در گذشته این میزان رشد ۴۰ و ۵۰ درصدی را داشته‌ایم. بحثی در این رشد نیست. نکته دیگر که مورد اتفاق دولت و مجلس است وضعیت خودروسازی است؛ وضعیت خودروسازی حتما نیاز به تحول دارد، البته فقط خودروسازی نیست، مابقی بخش‌ها هم باید متحول شود، اما در مورد ۲ خودروسازی باید مشخص شود چند درصد سهام این خودروسازی‌ها متعلق به دولت است. توجه داشته باشید وزارت صنعت فقط خودرو نیست، بخش‌های دیگری هم دارد.

وی ادامه داد: این مورد تاکید من و شما است که عدد تولید خودرو باید افزایش پیدا کند و کیفیت خودرو باید ارتقا پیدا کند. باید دید اقداماتی در این حوزه انجام شده است یا خیر که توضیحاتی که وزیر دادند نشانگر این است که انجام شده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: نکته دیگر قابل تاکید بین دولت و مجلس برخورد با مافیای خودرو است، بر کسی پوشیده نیست که باید با مافیا و فساد برخورد شود و هر موردی که کشف شد، پرونده‌اش تشکیل و به مراجع قانونی فرستاده شده است. از تریبون مجلس عرض کردم هر نقطه‌ای از مدیریت کشور مشاهده کنم فساد و ناتوانی وجود دارد، برخورد می‌کنیم. پرونده یکسال و خورده‌ای دولت نشان می‌دهد دولت در برخورد با فساد مدعی است. دولت نه بنده به عنوان خدمتگزار همه باید مدعی برخورد با فساد باشد.

وی با اشاره به وضعیت قیمت خودرو گفت: در وضعیت و شرایطی که افراد سودجو و سوداگر به وجود آورده‌اند حتما قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، تاثیرگذار است. حباب‌سازی و قیمت‌گذاری‌های غلط حتما مورد برخورد دولت است. در عین حال باید با مافیا، سوداگران و قیمت‌سازی‌ها برخورد شود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: وزیر مسوولیت دارد، اما اقداماتی در این مسیر صورت می‌گیرد که تاثیرگذار است. تصویب شد حتما به مادارن دارای ۲ فرزند خودرو داده شود، ما مخالف نیستیم حتما هم افزایش جمعیت تشویق‌هایی می‌خواهد، اما نگاه کنید خانمی که در سیستان و بلوچستان و ایلام فرزند دوم را می‌آورد خودش نمی‌رود به دیگران می‌گوید برو در بازار خودرو بگیر خب این گونه ما یک بازار دیگر به وجود آورده‌ایم.

رئیسی ادامه داد: سوال می‌شود وزیر درباره قیمت خودرو چگونه برخورد کرده است؟ سوال، سوال درستی است، اما مشاهده کنید چه عوامل دیگری دخیل است. گفتم اصل فسلفه من برای آمدن به این جلسه برای این است که سوال و استیضاح را جلوه اختلاف نمی‌دانیم و می‌خواهیم پیام این حضور را برای همدلی و رفع مشکلات بدانیم. دولت خط قرمزش مبارزه با فساد، رانت‌خواری و مافیا است و حتی یک روز هم در دولت رانت‌خواری، مافیا و فساد قابل تحمل نیست. رانت، فساد و مافیا نکته‌ای نیست که ما و شما از آن بگذریم و همواره باید مورد توجه باشد.

وی یادآور شد: گفتیم به محض اینکه مجلس اعلام کند، با تشکیل وزارت بازرگانی موافق هستیم. در جلسه‌ای که با روسای قوا داشتیم رئیس مجلس گفتند این مساله را به یک کمیسیونی دادیم بررسی کند همان زمان ما تشکیل سازمان بازرگانی را هم مورد بررسی قرار دادیم و به مجلس فرستادیم، مجلس موافقت نکرد الان هم می‌گویم با تشکیل وزارت بازرگانی موافق هستیم.

رئیسی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مسائل کشور و مسائل پیش پای مردم مسئله ما و شما است و لذا مسائلی که در این زمینه داریم، باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. در سفر به استان خوزستان گفتند برخی از مدیران تغییر کنند، همان جا گفتیم باید این مدیران تغییر کنند.

وی عنوان کرد: دوستان استیضاح‌کننده نسبت به خصوصیات شخصی، ضدفساد و پاکدستی و نه نگفتن به روابط فسادزا و ... اشاره کردند. اما آیا ضعف‌هایی در وزارت صمت نیست؟ خیر این گونه نیست به محض این که ضعف‌هایی را مشاهده کنیم باید آن‌ها را مرتفع کنیم. مقام معظم رهبری در حرم رضوی به تحول اشاره کردند، باید نگاه تحولی باشد و پیشرفت همواره با نگاه تحولی همراه است.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: وضعیت ثبات در وزارتخانه مهم است، در وزارت‌خانه‌هایی هم که سرپرست دارد به سرعت گزینه پیشنهادی را معرفی خواهیم کرد. ما وضعیت ثبات را در همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها مهم می‌دانیم. شما در جلسه قبلی فرصت دادید که آقای وزیر به کارشان ادامه دهند ان‌شاالله باز هم شما می‌گذارید وزیر به کارش ادامه دهد چراکه کار در میانه راه است و وقتی تکمیل شود می‌شود با آمار بهتری صحبت کرد.

مجلس وارد تنفس شد/ ادامه جلسه استیضاح وزیر صمت از ساعت ۱۳

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز و در جریان بررسی استیضاح سیدرضا فاطمی امین پس از اتمام سخنان رییس‌جمهور، گفت: با توجه به اینکه هنوز زمان برای ثبت دو تن از نمایندگان موافق استیضاح باقی مانده و در میانه جلسه به ساعت اذان ظهر می‌رسیم پیشنهاد می‌کنم که یک تنفس داشته باشیم و از ساعت ۱۳ ظهر ادامه جلسه را خواهیم داشت.

آقای فاطمی امین صندلی وزارت آنقدر ارزش ندارد که به هر کس تهمت بزنید/ فرافکنی ممنوع؛ مافیا را معرفی کنید

احد آزادی‌خواه در واکنش به اظهارات سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، در دفاع از خود بر اساس ماده ۷۵ گفت: برابر تهمت ناروا وزیر عزیز صمت که در دفاعیات خود به من وارد کردند توضیحاتی می‌دهم. آقای فاطمی توضیح دهند چه کسانی به شعبه ۲۷ اداره جنایی رفتند؟ من به آنجا نرفتم. آن کسانی که به شما این موضوع را گفتند آدرس اشتباهی دادند. لطفا بررسی کنید آیا احد آزادی‌خواه حضوری به آنجا رفته، تلفن زده و آیا سفارش انجام داده است؟ اگر این موضوع ثابت نشد، باید در مقابل پیشگاه مردم عذرخواهی کنند.

وی افزود: آقای فاطمی امین میز و صندلی وزارت آنقدر ارزش ندارد که به هرکس تهمت بزنید. شما اعلام کردید مافیا پشت این موضوع است. مافیا کیست؟ این مافیا را معرفی کنید. من آزادی‌خواه نماینده مردم از کارگران دفاع کردم. فرافکنی ممنوع، توهین و تهمت به نماینده مردم ممنوع است. اعلام کردید که معاون شما را کتک زدند. می‌گویند فلان فرد معاون من را کتک زده! شما ضابط قضایی هستید؟ آیا شما حق چنین ادعایی دارید؟ من در زمان ۱۵ دقیقه‌ای از شما تعریف هم کردم و احترام گذاشتم در حال حاضر هم به شما احترام می‌گذارم. نشر اکاذیب نکنید. آن زمان که معاون شما را نزده بودند دست سرمایه‌گذار را نگرفتم و به اتاق شما نیاوردم؟

آزادی‌خواه تصریح کرد: من تقاضا می‌کنم استیضاح به فضای ناامن کشیده نشود و اجازه دهید استیضاح در فضای امن بررسی شود.

مجلس قانونی بگذارد و کشور را از اندرونی‌ها خلاص کند/ با آمارسازی کاری کردید که رئیس‌جمهور باور کند مدیریت شما عامل رشد اقتصادی شده است

لطف الله سیاهکلی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین گفت: مردم عزیز بدانید دولت آقای دکتر رئیسی دولتی ولایی و با اخلاص است، دولت تمام تلاش خودش را برای حل مشکلات به کار بسته و ما هم در این مجلس وظیفه داریم به این دولت کمک کنیم و اگر درست نشد، از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنیم تا مردم دچار خسارت نشوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دشمن در پی توطئه است، این مجلس و دولت باید در حل مشکلات موفق باشند تا توطئه دشمن را خنثی کنیم و با شیوه شایسته‌سالاری امور را پیش ببریم نه با امور فامیلی و دوستی پیش ببریم و از مجلس می‌خواهیم قانونی را بگذارد تا کشور را از شر اندرونی‌ها خلاص کند و کار‌ها با من و بر من پیش نرود.

وی تاکید کرد: چرا وزارت صمت علیرغم وعده‌ها مدیریت را به بخش خصوصی واگذار نکرد؟ آقای وزیر گفتید خودروسازی زیان‌ده است. می‌گویید کسی حاضر نیست سهام دولت را بخرد. آقای وزیر وعده شما اشتباه بود چرا باید سهام دولت را واگذار کنید که مفسده دارد؟ شما باید مدیریت را واگذار کنید. علیرغم نظر کارشناسان وعده فروش خودرو در بورس بلایی بر سر مردم آورد که پراید از رده خارج شده آرزوی مردم شده است.

سیاهکلی گفت: مخاطب فرمان آقا چه کسی است؟ چه کسی باید مهار تورم کند؟ شما مگر عضو نهاد مهم اقتصادی کشور نیستید؟ چه کسی باید مهار تورم کند؟ به گونه‌ای شاخص‌های آماری را دستکاری کرده‌اید که مجلس و دولت و همان‌طور که دیدید رئیس‌جمهور باور کرده‌اند که مدیریت شما عامل رشد اقتصادی شده است.

مردم می‌گویند افزایش قیمت‌ها بازی خودشان است/ جوابی برای مردم نداریم

حاجی دلیگانی نماینده مردم اصفهان به عنوان موافق استیضاح وزیر صمت در صحن علنی مجلس با بیان اینکه از خداوند می‌خواهم آنی و کمتر از آنی ما را به خودمان وا نگذارد، گفت: امیدوارم من کمترین در مقابل شما بهترین آنچه که اینجا می‌گویم در جهت رضای خدا باشد.

وی ادامه داد: معتقدم ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است که ما این وضعیتی را در جامعه امروز می‌بینیم و اینکه هیچ کدام نمی‌توانیم به طور کامل مطالب را توجیه و تدوین کنیم، از همانجا نشات می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه وزارت صمت یکی از بخش‌های اقتصاد کشور است و بالغ بر ۶۵ درصد سهم اقتصاد کشور به حوزه صنعت، معدن و صادرات و واردات مربوط می‌شود، گفت: ۶۵ درصد اقتصاد از این وزارتخانه تاثیر می‌پذیرد و چه قبول کنیم و نکنیم قیمت خودرو امروز یک شاخص است و حتی برای موضوعات اجتماعی که می‌خواهیم تذکر دهیم، می‌گویند قیمت پراید چند است؟

حاجی دلیگانی افزود: ١٨ ماه از وزارتداری آقای فاطمی امین می‌گذرد، در این مدت هم شما و هم ما تنها به دنبال این بودیم که اثر عملکرد این وزارت‌خانه را در سفره مردم ببینیم و جز این هدف دیگری نداشتیم و می‌خواهیم به نام جمهوری اسلامی کاری کنیم که بگوییم حکومتداری ما به این شکل است و توانستم رفاه را برای مردم ایجاد کنیم.

وی گفت:، اما در این مدت ٢٩٠ تذکر کتبی، ده‌ها تذکر شفاهی، بیش‌از ٢۵٠ مورد سوال و ۵ مورد اعلام جرم از این حوزه شده و عمده تذکرات درباره خودرو، معدن، صادرات و واردات و تنظیم بازار بوده که هیچ کدام از این موضوعات تا به امروز به نتیجه نرسیده و به همین دلیل استیضاح مطرح شده است، سوال من این است که آیا بعد از استیضاح اول و تذکرات، خدا وکیلی روند تغییر کرده و اثر اصلاح را در جامعه دیدیم؟

این نماینده مجلس اظهار داشت: زمانی که استیضاح وزیر صمت را امضا می‌کردم نمی‌دانستم چه کسی امضا کرده و نکرده، اما در ساختار اقتصادی دولت اشکالاتی را احساس کردم که به دنبال آن استیضاح وزیر صمت، اقتصاد و جهاد کشاورزی را دنبال کردم که درباره وزیر جهادکشاورزی، رییس جمهوری تصمیم گرفت و درباره وزیر اقتصاد هم نمایندگان صلاح دیدند که به آن رای ندهند.

وی تاکید کرد: مگر نمی‌گوییم که مردم هوشیار هستند یا به این حرف اعتقاد داریم یا خدایی نکرده فقط می‌خواهیم حرفی زده باشیم، امروز مردم می‌گویند که پراید که قیمت آن در زمان شروع به کار آقای فاطمی امین حدود ١٠٠ میلیون تومان بود امروز به ٣٠٠ میلیون تومان رسیده، در این شرایط به مردم چه بگوییم که حرف ما باور کنند. آقای مخبر مردم امروز می‌گویند دست همه این‌ها در دست هم است و موضوعات درباره افزایش قیمت‌ها بازی خودشان است.

حاجی دلیگانی ادامه داد: مردم می‌گویند این قیمت‌گذاری بازی خودشان است که یک طرف درخواست افزایش قیمت ٧٠ درصدی را می‌دهد و یک طرف هم ٣٠ درصد و در نهایت وسط این قیمت‌ها یعنی ۴۵ درصد افزایش قیمت تعیین می‌شود تا مردم بگویند که باز خوب شد افزایش قیمت ٧٠ درصدی اعمال نشد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: آقای مخبر مردم این‌ها را می‌فهمد و از ما مطالبه می‌کنند و ما دیگر جوابی نداریم که به مردم بدهیم و حتی اقوام درجه یک را هم نمی‌توانیم توجیه کنیم.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه حرف مهم نیست بلکه اثرگذاری مهم است، گفت: در نهایت مردم در صف نان قیمت نان و پنیر را می‌پرسند و برای مردم این موضوعات مهم است و باید بگویم که آقای فاطمی امین جنبه مردم را ندید.

وی با انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: خودرویی با قیمت ٨٠٠ میلیون تومان در بورس ٢.۵ میلیارد تومان شد و با چت حکمی در بورس این خودرو کشف قیمت شد و اساس این فاصله قیمتی در جیب چه کسی رفت؟

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس افزود: در حالی یک واحد صنعتی گاز، برق، آب یارانه‌ای می‌گیرد، اما محصولی را تولید می‌کند با قیمت آزاد به مردم می‌فروشد و اعلام هم می‌کنند در سال گذشته ٩٨ هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند، اما ملت این سود نیست، این دست در جیب مردم کردن است.

وی در پایان گفت: آقای فاطمی امین جایی در این پست ندارد و کاش آقای رییس‌جمهور برای فاطمی امین هم تصمیم می‌گرفت.

نخستین استیضاح در دولت و مجلس انقلابی/ فاطمی‌امین از وزارت صمت رفتنی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در دستور بررسی تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از استماع سخنان متقاضیان استیضاح و دفاعیات رئیس‌جمهور و وزیر صمت از مجموع ۲۷۰ رای با ۱۶۲ رأی موافق در مقابل ۱۰۲رأی مخالف ۲ رای ممتنع و ۶ رای با استیضاح فاطمی امین موافقت کردند.

بدین ترتیب فاطمی امین نخستین وزیر استیضاح شده در دوران کاری مجلس یازدهم و دولت سیزدهم لقب گرفت.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده