تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۲۵
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۳۰۱۶۹۹
سرویس خبر : انرژی
دبیرکل انجمن صنعت پالایش نفت:

واردات بنزین قطعی است/ عدم انتظار تولید مازاد از پالایشگاه‌ها

‌می‌متالز - دبیرکل انجمن صنعت پالایش نفت با اشاره به عدم انتظار تولید بیشتر بنزین با تکمیل ظرفیت پالایشگاه‌ها گفت: برای رساندن ظرفیت به ۱۵۰ میلیون لیتر یا باید مصرف مدیریت شود و یا واردات صورت گیرد.

به گزارش می‌متالز، ناصر عاشوری درباره وضعیت تولید بنزین گفت: با تولید روزانه بین ۱۰۵ تا ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین، مسائل مختلفی از جمله تعمیرات واحد‌های بنزین پالایشگاه‌ها و یا تعمیرات جزئی در کاهش تولید دخیل هستند. همه پالایشگاه‌ها با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار دارند.

وی افزود: یقینا واردات بنزین خواهیم داشت. مصرف بسیار بالا است. به طوری که در تعطیلات گذشته رقم مصرف تا ۱۴۵ میلیون لیتر در روز رسید؛ بنابراین وقتی مصرف از ۱۰۰ میلیون لیتر بالاتر برود معادلات را بهم می‌ریزد. دولت ناچار است سال جاری تصمیم به واردات بگیرد مگر اینکه مجلس و دولت پیش‌بینی و تمهیدات لازم را برای استفاده از سوخت جایگزین مثل ال‌ان‌جی و سی‌ان‌جی و یا اصلاح ساختاری خودروسازان، کاهش مصرف و سهمیه‌بندی را در دستور کار قرار دهند در غیر این صورت حتما باید واردات داشت.

این فعال صنعت پالایشی تولید بنزین از نفتا را شایعه دانست و ادامه داد: بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها یورو ۴ و ۵ است به همین دلیل آلایندگی شهر‌ها و مراکز استان‌ها کاهش پیدا کرده و بخشی از این کاهش آلایندگی بخشی به تولید پاک برمی‌گردد. وقتی ظرفیت کامل است نمی‌توان ۱۱۵ میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر رساند.

عاشوری اضافه کرد: اگر امکانات و فناوری موجود باشد احداث پالایشگاه بزرگ ۵ تا ۶ سال زمان می‌برد. برنامه احداث پتروپالایشگاه در دست اجرا بوده و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؛ بنابراین ساخت پالایشگاه تا چند سال جواب نمی‌دهد که بتوان از این مسیر تامین بنزین و مازاد نیاز را تامین کرد. در نتیجه برای افزایش تقاضا باید سیاست، برنامه‌ریزی‌ها و الگوی مصرف را تغییر داد. خیلی جایگاه‌ها به علت عدم فروش تمایلی به دریافت و توزیع بنزین سوپر ندارند، اما در کل بنزین سوپر در پمپ‌بنزین‌ها موجود است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده