تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۰۰۶۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موافقان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

‌می‌متالز - موافقان استیضاح وزیر صمت ضمن بیان دلایل خود برای استیضاح فاطمی‌امین، انتقاداتی را به عملکرد وزیر در زمینه افزایش قیمت خودرو بیان کردند.

به گزارش می‌متالز، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه - ۱۰ اردیبهشت - مجلس شورای اسلامی، بررسی استیضاح وزیر صمت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

رسولی نژاد: قیمت خودرو سرسام‌آور است

سیداحمد رسولی نژاد یکی از نمایندگان امضاء کننده استیضاح درباره دلایل استیضاح گفت: در شهریور ۱۴۰۰که دولت وزرای پیشنهادی خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کرد، مجلس تقریباً به همه وزرای پیشنهادی رای داد و به آن‌ها فرصت داده شد. اما بعد از حدود ۱۵ ماه از فعالیت دولت سیزدهم، اولین استیضاح انجام شد که متاسفانه به نتیجه نرسید و امروز شاهد نتایج زیانبار آن هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هفته گذشته نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه آثار نارضایتی مردم را دیدند، افزود: در حوزه خودرو باید اشاره کنم که شرکت ایران خودرو در سال۱۴۰۱ حدود ۵۵۰ هزار دستگاه تولید داشته است در حالی که آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار خودرو اعلام شد.

نماینده مردم دماوند یادآور شد: آماری که در وزارت صمت اعلام می‌شود، آمار خودرو‌های معیوب است در حالیکه خودرو‌هایی که به پارکینگ عودت داده می‌شود نباید جز آمار محسوب شود. همچنین آماری که شرکت سایپا برای تولید داشته ۳۵۱ هزار خودرو بوده که طبق آمار۳۸۱ هزار خودرو فروخته شده است که باز هم آمار غلط است. یعنی خودرو‌هایی که به کف کارخانه عودت داده شده جزء آمار محسوب شده است.

وی یادآور شد: مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰۱ هزار خودرو بوده که اعلام شده حدود یک میلیون خودرو فروخته شده است که تنها ۱۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش تولید داشته است. به عبارتی آقای فاطمی امین که وعده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه را داده به این وعده عمل نکرده و ایشان استاد وعده‌هاست.

رسولی نژاد تاکید کرد: فاطمی امین پیش از این اعلام کرده است که ۱۰۰ برنامه برای این وزارتخانه دارد و روز استیضاح قبلی اعلام کرد که ۳۰۰ برنامه دارد، مگر برنامه کودک است که وزارتخانه به این عظمت در ۴۸ ساعت ۲۰۰ برنامه جدید اعلام کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اطلاعات غلط دیگری که در سال ۱۴۰۱ اعلام شده مبنی به این بوده که وزارت صمت در این بخش رکورد زده است در حالی که تولیدات ایران خودرو در دولت نهم ۷۷۷ هزار خودرو تولید شد. همچنین زیان انباشته در ایران خوردرو و سایپا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که این نتیجه مدیریت ضعیف و ناکارآمد است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تعداد خودرو‌های پیش فروش قبل از نوروز ۹۰۰ هزار دستگاه اعلام شد در حالی که ۶۰۰ هزار دستگاه از قبل جزء تعهدات بود یعنی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه جزء تعهدات بوده است که این هم چالش بزرگی است. از طرفی قطعه سازان هر قیمتی را اعلام می‌کردند که ممکن است این شیوه سبب بحران شود.

وی با بیان اینکه وزیر صمت وعده افزایش کیفیت خودرو را پیش از این اعلام کرده بود، تصریح کرد: نه تنها کیفیت افزایش نیافته بلکه قیمت‌ها صعودی شده است. همچنین قرار وعده واردات خودرو‌های صفر و کارکرده جزء کدام وعده‌های وزیر است.

رسولی نژاد با بیان اینکه وزیر صمت صداقت در گفتار ندارد، تصریح کرد: ایشان بر خلاف وعده عرضه خودرو در بورس اعلام می‌کند که برخی از دستگاه‌ها و نهاد‌ها اجازه عرضه خودرو در بورس را نمی‌دهند و ایشان به صراحت بگوید کدام نهاد‌ها اجازه نمی‌دهند.

این نماینده مجلس یادآور شد: وزارت صمت علت قیمت خودرو را افزایش دلار می‌داند در حالی که قیمت خودرو شاهین به عنوان مثال در بورس کالا در دی ماه ۱۴۰۱ به میزان ۳۴۰ میلیون تومان بود که در این زمان دلار ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود و وقتی خودرو شاهین به ۷۲۰ میلیون تومان رسید، قیمت دلار ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. یعنی دلار ۲۰ درصد نسبت به قیمت خودرو افزایش داشته، ولی خودرو شاهین ۱۱۲ درصد افزایش داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: عدم وجود برنامه در تجارت خارجی، عدم توجه به نظرات متخصصان در تدوین نقشه راه، به حاشیه راندن صادرات کشور، از بین بردن شورای عالی غیرنفتی، تدوین پیش نویس ستاد هماهنگی‌های دولت که بیشتر مصوبات آن اجرایی نشده است، ضعف در پیگیری بازگشت ارز‌های صادراتی، افزایش کارت‌های بازرگانی و خارج شدن بازرگانان خوش نام از گردونه صادرات به علت قوانین دست و پا گیر در ارز صادراتی، ایجاد فضای رانتی به اعطای ارز به گروه‌های خاص، عدم رفع مشکلات ارزی گروه‌های مختلف کالایی، عدم نظارت بر مقررات صادرات و واردات، انتصاب افراد بی تخصص و به بهانه جوانگرایی به حاشیه راندن نیرو‌های متخصص، عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی، انتصابات پرهزینه در سازمان‌هایی مانند تجارت توسعه ایران، مردمی نبودن مدیران انتصابی ایشان، حضور برخی از مدیران ناکارآمد در راس برخی از سازمان‌ها، عدم توجه به مشکلات مردم شرایط بودجه‌ای دولت و برگزاری جلسات پرهزینه، عدم وجود کارکارشناسی در حوزه‌های مختلف از جمله ناکارآمدی وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

موسوی لارگانی: قیمت مسکن سر به فلک کشیده است

سید ناصر موسوی لارگانی دیگر نماینده خواستار استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ در نطق موافق استیضاح هشدار دادم که نسبت به توانایی آقای فاطمی امین شک داشته و دارم و هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس، ایشان ۳۸ صفحه به مردم و مجلس قول برنامه داد، رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: آقای فاطمی امین بدون کار کارشناسی و اخذ نظر کارشناسان، چارت وزارتخانه را برهم ریخت، افراد مختلفی از نزدیکان را در پست‌های مهم مدیریتی منصوب و بدنه تخصصی را منزوی کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: حساب اقدامات فاطمی امین از نظام و دولت جداست، لیست بلند بالایی از رانت‌ها و فساد‌های افراد و گروه‌ها ناشی از تصمیمات آقایان در وزارت صمت را در اختیار داریم، بنا بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت، فقط به شاخص‌های برنامه‌های وزیر صمت بپردازیم.

وی عنوان کرد: در حوزه معدن، یک کارشناس رشته شیمی بدون تجربه به عنوان معاون معدنی انتخاب شده است، تنها با بالا بردن حد امتیازی، افزایش ۲۰ برابری را تحمیل کرده است. همچنین قیمت مسکن به دلیل گرانی مصالح سر به فلک کشیده و زمان انتظار خرید مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط به یک قرن نزدیک شده است. چرا که قیمت مصالح ساختمانی تا ۶۰ درصد در تعیین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی تاثیرگذار است، در حالی که قیمت زمین ۳۰ درصد و سایر هزینه‌ها ۱۰ درصد تاثیر دارد.

موسوی لارگانی گفت: متوسط قیمت مصالح ساختمانی در سال گذشته مجموعاً ۱۰۰ درصد افزایش داشته، حتی دی ماه سال گذشته قیمت یونولیت تنها در چند هفته ۴۰۰ درصد، قیمت فولاد ۹۰ درصد، قیمت سیمان ۴۰ درصد، شیشه ۱۰۰ درصد، ماسه ۱۰۰ درصد و گروه مصالح مس، سیم و کابل نیز به این میزان افزایش قیمت داشته است. بسیاری از سازندگان اعلام می‌کنند به دلیل افزایش پی در پی قیمت مصالح ساختمانی، کلافه شده و دیگر ساخت و ساز برای آن‌ها به صرفه نیست.

وی یادآور شد: شما علام کردید که قرعه کشی را از سایپا حذف کرده اید، قرعه کشی که همه آن رانت و فساد بود، این حذف شد و بقیه نیز ان شالله به کمک و یاری حق، حذف خواهد شد و خودروسازان به دنبال فروش اقساطی هستند. بهتر است شما اعلام کنید کدام خودروساز به دنبال فروش اقساطی است. خودروسازان پول را اکنون دریافت می‌کنند و مورد تحویل را برای دو سال آینده تعیین می‌کنند، ضمن اینکه شما قرعه کشی را برداشته‌اید. اما نوبت بندی انجام داده اید که تا ۲ سال نیز به طول می‌انجامد، از سوی دیگر ۲ سال محصولات خودروسازان را پیش پیش فروخته که این موضوع خود می‌تواند منشأ جدید بحران باشد. اعلام کنید که به غیر از آینده فروشی چه اقدامی انجام داده اید.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: میزان تولید خودرو که قرار بود طبق بند ۸ فرمان رئیس جمهور حدود ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یابد و با توجه به تیراژ ۹۶۳ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ و یک میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ محقق نشد و از سوی دیگر افزایش تولید سال ۱۴۰۱ به دلیل نبود عامل کرونا بود، چرا که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گمرکات چین تا چند ماه بسته بود و تولید نمی‌توانست به نحو احسن انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: آقای فاطمی امین اعلام کنید که طی ۶ ماه چند دستگاه خودروی وارداتی به بازار تزریق کردید؟ من که اعلام می‌کنم تعداد آن صفر بوده است.

دهقانی: وزیر صمت نتوانسته قیمت خودرو را مدیریت کند

الهویردی دهقانی دیگر امضاء کننده طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی گفت: آمار واقعی حاکی از ۲۰۹ میلیون خودروی در حال تردد در کشور است که اگر عمر مفید هر خودرو ۷ سال باشد، در حال حاضر ۲۳ میلیون خودرو فرسوده داریم که مصرف بنزین را افزایش می‌دهد که در نهایت نصف بودجه عملیات کشور را برای تأمین بنزین می‌گیرد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس ۷۰ درصد آلایندگی‌های کلانشهر‌ها و کشور مربوط به خودرو‌ها دانست و گفت: تصادفات جاده‌ای و هزینه اورهال، آمار را سر به فلک می‌کشاند از این رو با توجه به تولید حدود یک میلیون خودرو در سال ما چگونه می‌توانیم این ۱۸ میلیون خودروی فرسوده را نوسازی کرده و از رده خارج کنیم. از ابتدای رویکار آمدن فاطمی امین تاکنون قیمت خودرو ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۹ میلیون به ۳۳۰ میلیون و پژو پارس از ۱۲۷ میلیون تومان به ۶۱۵ میلیون تومان رسیده که یک فاجعه است.

دهقانی ادامه داد: وزیر در برنامه‌های خود گفته بود سالی ۱.۵ تا ۲ میلیون خودرو تولید می‌کند، اما خبری از آن نیست. قول داده بودند قرعه کشی را حذف می‌کنند، اما خبری از آن نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در حالی که باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز. این همه مسائل که در خودروسازی وجود دارد اقتصاد و منابع ملی ما را هدر داده است. چرا ما از خودروسازان بیرون نمی‌آییم مگر دولت در خودروسازی چقدر سهم دارد. دولت باید سیاستگذار بوده و منافع ملی را در نظر بگیرد و خودروساز را به خودروسازان تبدیل کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه مردم اموال غیرمنقول و منقول خود را می‌فروشند تا خودرو پیش خرید کنند، یادآور شد:، اما موقع تحویل خودرو باید آن را با قیمت دو تا سه برابر بخرند لذا نه می‌توانند خودرو را تحویل بگیرند و نه می‌توانند اموال فروخته شده خود را دوباره بخرند.

وی اضافه کرد: چرا خودروسازان در چنین شرایطی، ۵۰، ۱۰۰ و حتی تا ۲۰۰ درصد سود می‌برند، اما ما تنها ۵ یا ۶ درصد به مردم سود می‌دهیم. چطور الان که بحث استیضاح وزیر است، دولت ۲ لایحه دو فوریتی به مجلس می‌دهد. وزیر اختیار داشت و می‌توانست در سال گذشته چند صد هزار دستگاه خودرو وارد کرده و قیمت خودرو در داخل را مدیریت کنند که این اختیار را مجلس، قانون و سران قوا به آن‌ها داده بود. می‌گویند هر کارت ملی یک خودرو، آیا این فاجعه نیست و بستن در‌های تولید نخواهد بود؟ علیرغم اینکه مجلس به وزیر احترام می‌گذارد، اما دولت هم به این نتیجه رسیده که وزیر توان اداره وزارتخانه را ندارد و لایحه‌های تفکیک وزارتخانه را می‌دهد لذا رئیس جمهور یک مدیری را بگذارد که بتواند وزارتخانه را اداره کرده و تورم مهار شده و تولید رونق پیدا کند.

دهقانی با اشاره به اهمیت توجه به معادن که مورد توجه رهبری بوده و صراحتا اعلام کردند که از بخش معدن به شدت ناراضی هستم، عنوان کرد: وزیر در گزارش‌های خود می‌گوید ۳ هزار معدن را فعال کرده است. در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ معدن فعال در کشور داریم که اگر ۳ هزار معدن فعال شده باشد و به این تعداد اضافه شده باشد، رشد تولید ما در معدن باید بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. با توجه به گران شدن قیمت ارز و تورم باید رشد بالایی را در معدن داشته باشیم، اما نداریم و این‌ها آمار‌های غلطی است که داده می‌شود و شعور مردم و مسئولان به سخره گرفته می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به اکتشافات کشور، ایران را ۹ کشور برتر معدنی دنیا معرفی کرد و افزود: ۷ درصد معادن دنیا در اختیار ما است که وزیر قول داده بود نقشه یک پنجاه هزارم را در عرض ۴ سال تمام می‌کند، اما متأسفانه عملکرد وی و دولت‌های قبلی این موضوع را به ۱۰ درصد هم نرسانده است یعنی از حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر خط طولی که باید اکتشاف می‌شد، ۶۰۰ هزار بیشتر اکتشاف نشده و حدود ۱۰ درصد اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ سال دیگر معادنی برای اکتشاف نخواهیم داشت، عنوان کرد: در زمینه تبدیل کانسار‌های سنگ آهن به معادن چه اقدامی شده است که این اقدام در هر کشور دیگری این موضوع حدود ۷ سال طول می‌کشد که در کشور ما ۱۵ سال طول می‌کشد.

دهقانی در ادامه با بیان اینکه در صنعت سنگ رتبه اول دنیا را داریم، گفت: از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی، ۸۰۰ واحد در حال فعالیت هستند و هیچ اقدامی برای استفاده از این مزیت نشده است. متوسط اکتشاف کشور ما زیر ۱۰ متر است در حالی که در دنیا این میزان به ۷۰ تا ۸۰ متر می‌رسد و در کشور‌های پیشرفته حدود ۲۰۰ متر است.

این متقاضی استیضاح وزیر صمت ادامه داد: از سوی دیگر عدم نظارت باعث ایجاد فساد در مجموعه شده و از نیرو‌های غیرمتخصص در آن استفاده می‌شود در حالی که متخصصان معدنی و متالوژی و زمین شناسی از شرکت‌های معدنی اخراج شده و به جای آن‌ها جامعه شناس و ادیب گمارده اند. در شرکت ملی مس نیز همینگونه است و پروژه‌های معادن خوابیده اند. این شرکت یکی از مراکز فساد است که مدارک آن را به وزیر داده ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۰‌ها هزار میلیارد تومان پروژه به صورت رانتی و ترک تشریفات به شرکت‌های غیرتخصصی واگذار شده و اکثر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد که از مصادیق آن وزیر صمت است، نادیده گرفته شده و محصولات معدنی در بورس به قیمت دلار‌های بازار‌های آزاد فروخته شده است.

نظری: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند

در ادامه سیدغنی نظری در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اولین انتقاد من به عدم حضور رئیس جمهور در این جلسه است که بیانگر بی‌توجهی ایشان به خواسته نمایندگان و مردم بوده و اینکه شخصاً در جلسه حضور نداشته باشند نشان‌دهنده بی‌توجهی به جلسه استیضاح و وزیر صمت است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده تاکنون درخواست غیرقانونی و غیرمردمی از هیچ یک از وزرا نداشته‌ام و برگزاری جلسه استیضاح نیز مخالفت با کلیت دولت نبوده بلکه در راستای کمک به دولت برای علاج گرفتاری‌ها است.

وی با بیان اینکه امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را باید انتخاب کند و امروز مردم بین ناکارآمدی وزیر و نقش نمایندگان قضاوت خواهند کرد، تصریح کرد: نمایندگان محترم به یاد دارید که با وساطت رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور قول داد ظرف دو ماه این نابسامانی را حل کند، اما بعد از گذشت چند ماه این مشکل حل نشده است.

نظری خانقاه خاطر نشان کرد: امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام شما نمایندگان هستند که چگونه در مورد دو خودروساز بزرگ که با جان و مال مردم بازی می‌کنند، اقدام می‌کنید. افرادی که در جلساتی وضعیت کنونی را مطلوب جلوه می‌دهند آیا خبر ندارند قیمت پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. مردم از شما می‌پرسند در مورد ساماندهی بازار خودرو و کالا‌های خانگی چه اقداماتی انجام داده‌اید، چرا باید خرید پراید برای مردم آرزو شده باشد در حالی که شایسته سوار شدن بر خودرو‌های روز دنیا هستند، گرفتار ایران خودرو و سایپا شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: ما به عنوان مجلس انقلابی باید مدافع منافع انقلاب و مردم باشیم و اجازه ندهیم عده‌ای به دنبال تأمین منافع خود باشند بنابراین استیضاح حق مبرهن نمایندگان است، آیا عدول از آن، عدول از حق مردم نیست. چرا باید واردات خودرو که مصوبه مترقی مجلس بود بدون توجه دولت بر روی زمین باقی بماند، آیا مجلس تشخیص مصلحت نظام صلاحیت قانونی لازم برای وتو کردن آن را داشت، چرا دولت اقدام اساسی انجام نداد که مردم بین خودروی داخلی و خارجی حق انتخاب داشته باشند.

وی افزود: ارسال لایحه دو فوریتی در زمان برگزاری جلسه استیضاح توهین به افکار مردم است، اگر استیضاح رأی نیاورد به اطمینان مردم خدشه وارد می‌شود. در این شرایط چگونه یک کارمند بازنشسته یا یک معلم می‌توانند خودرو یا لوازم خانگی مورد نیازشان را تأمین کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: وزیر محترم به رغم اینکه مکلف است وزیر کل کشور باشد در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگی همچون صنایع مس باید کل کشور را در نظر بگیرد، چرا نسبت به برخی تیم‌های ملی نظیر تراکتورسازی بی‌تفاوتی می‌شود و احساس جدی ندارد. از سوی دیگر قیمت فولاد و مواد اولیه آن نصف قیمت جهانی است، اما در کشور به قیمت جهانی عرضه می‌شود، پول این بخش به جیب چه کسی می‌رود و رانت چه کسی است، چه کسی باید پاسخگوی این بخش باشد.

نظری خانقاه با استناد به حدیثی از امیرالمومنین (ع) تأکید کرد: ما چقدر توانستیم از مظلوم دفاع کنیم، آیا از مظلومان دفاع کردیم یا دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، انتصابات غیرعلمی و دوستانه آسیب جدی به حوزه صنعت، معدن و تجارت وارد کرده است، همچنین عدم رعایت عدالت اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌ها در نقاط مختلف کشور از دیگر دلایل برگزاری این جلسه استیضاح است، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری کلان وزارت صمت در مناطق محروم نیز عملاً مغفول مانده است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که اقدام اشتباهی بود، دادن رأی اعتماد به ادامه وضع موجود نیز باعث نارضایتی عمومی می‌شود بنابراین مجلس باید در این خصوص مدرس‌گونه عمل کند و نمایندگان بدون ترس و با شفافیت به استیضاح وزیر صمت رأی دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به بخشی از اظهارات این نماینده مبنی بر اینکه عدم حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح بی‌احترامی به مجلس یا وزیر مربوطه است، افزود: باید این نکته را برای همکاران و شنوندگان اعلام کنم که ناطق محترم به نکته‌ای اشاره کردند که عدم حضور رئیس محترم جمهور بی‌توجهی به مجلس است. قصد داشتم که تذکر دهم اینگونه نیست و در آیین‌نامه هیچ‌گونه الزامی برای حضور رئیس جمهور در این جلسه نیست. می‌توانند تشریف بیاورند و می‌توانند حاضر نشوند.

حضرت پور: چرا آبروی مجلس را بُردید

در ادامه روح الله حضرت پور در موافقت با استیضاح اظهار داشت: استیضاح این وزیر نابلد نه از سوی مجلس بلکه از سوی مردم در حال انجام است و این استیضاح، استیضاح باند‌های گردن کلفت بازار خودرو و استیضاح تولیدکنندگان تابوت‌های مرگ و استیضاح مصوبان وضع فعلی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس بله قربان گوی هیچ کس نیست، گفت: مجلس مستقل شورای اسلامی نه گوش به فرمان دولت است نه بله قربان گوی آقایان و خانم‌ها و نه با نسبت خویشاوندی وزرا و مسئولیت کاری داریم و نه از فشار‌های نسبت‌های خویشاوندان می‌ترسیم.

وی اظهار داشت: ما امروز وزیری ضد محرومان را استیضاح می‌کنیم و نه مجلس، به تیم اش نه به نگاه توهین آمیز و دلال مصرفانه است.

وی خطاب به فاطمی امین گفت: به چه جراتی سخنگوی شما علنا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام می‌کند؟ بگویید چه رانتی به نمایندگان دادید و چه کسی از شما چیزی خواسته است؟ و امروز همین جا اعلام کنید و چرا آبروی مجلس را بردید؟ و اگر شما وزیر مردم هستید چرا هفته‌ها است باند‌های مافیای خودرو برای حفظ شما خود را به آب و آتش می‌زنند و تیم‌های مجازی و اتاق فکرهایتان ده‌ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: این آقا وزیر خودروسازان است، وگرنه چرا خبر استیضاح او قیمت دنا را باید ۷۰ میلیون پایین بیاورد در حالی که رشد قیمت خودرو‌ها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت و مردم با این استیضاح به آینده امیدوار شدند. امروز خرید لوازم خانگی و تشکیل خانواده و یا یک خودرو ساده برای جوان ایرانی به رویا تبدیل شده و در طول دوران وزارت شما این اتفاقات رخ داده است و رانندگان تاکسی و دیگر رانندگان نیز امروز با لاستیک‌های پاره و خودرو‌های فرسوده در حال گذران زندگی هستند و وزارتخانه شما به گواه ۸۷ میلیون ایرانی عملکردی در تنظیم بازار نداشته است.

حضرت پور خاطرنشان کرد: چطور وزارت صمتِ دولت محرومان زندگی و معیشت میلیون‌ها ایرانی را با ضعف نظارت بر بازار به جهنم تبدیل کرد و بازار‌های زیرمجموعه وزارت صمت بیشترین تورم را در کشور داشت و امروز به یاری خدا تابوی استیضاح وزیران شکسته خواهد شد و مردم می‌فهمند مجلس مستقل است و از حقوق آن‌ها کوتاه نخواهد آمد و اگر این فرصت‌ها از دست برود مردم ما را نخواهند بخشید.

وی تاکید کرد: این استیضاح اگر زودتر انجام می‌شد وضعیت کشور امروز اینگونه نبود و به خدا این حق الناس است و خدا شاهد است این سخنان من به خاطر دفاع از حقوق مردم است، چه این وزیر استیضاح شود و چه بماند من در مقابل وجدان‌های بیدار و چشم‌های بصیر مردم ایران سربلند خواهم بود.

فلاحی: اگر درست تصمیم نگیریم مرگ مجلس را رقم زده‌ایم/ مردم در مورد ما قضاوت می‌کنند

در ادامه سارا فلاحی در موافقت با استیضاح وزیر صمت در صحن علنی مجلس در موافق با طرح استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فلسفه استیضاح کمک به دولت است برای آنکه گلوگاه‌های حساس آن از مدیران ناکارآمد و کارنابلد پاک شود.

وی افزود: هرچند همواره در فصل استیضاح مجلس مورد آماج حملات و تخریب‌های ناجوانمردانه قرار می‌گیرد و کسانی که می‌خواهند صندلی‌های قدرت خود را بر خاک بنشانند و ماندگار بمانند شان نمایندگان مجلس را خاک می‌کند، اما این‌ها باعث نمی‌شود که ما مسئولیت تاریخی خود را فراموش کنیم. امروز همان بزنگاه مهمی است که مردم بیرون از صحن مجلس منتظر هستند تا ما مسئولیت تاریخی خودمان را انجام دهیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس بیان کرد: امروز ما موظف هستیم از ابزار قانونی خود استفاده کنیم و کسانی که بانیان وضع موجود عرصه خودروسازی هستند را به پای میز محکمه پاسخگویی بکشانیم کسانی که مردم را به این باور رسانده‌اند که مافیا بخشی از دولت است، چون به زیست مسالمت‌آمیز با مافیا رسیده‌اند و حتی استیضاح خود را در یک فرافکنی کمک به مافیا می‌دانند تا ما باور کنیم آن‌ها در مقابله با مافیا قرار گرفته‌اند.

فلاحی ادامه داد: این چگونه مقابله با مافیایی است که قیمت پراید بی‌خاصیت سر به فلک کشیده است. اگر با دلار ۵۰ هزار تومانی هم حساب کنیم قیمت بسیاری از خودرو‌های بی‌کیفیت که به بالای یک میلیارد تومان رسیده‌اند کمتر از ۳۰۰ میلیون هستند. سوال من نماینده این است که مابه‌التفاوت این قیمت‌ها به جیب کدام نانجیبی می‌رود که سرمایه اجتماعی مردم را منهدم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت افتخارش این است که تولید ملی را ۴۰ درصد افزایش داده است چه کسی به شما اجازه داده است که ۴۰درصد به قاتلان خاموش مردم اضافه کنید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که شرایط را به سمت و سویی ببرید که مردم نگران باشند؟ شما از تولید ملی صحبت می‌کنید این چه تولید ملی است که هر موقع دشمنان این ملت فتیله تحریم را بالا می‌کشند بازار شما کن‌فیکون می‌شود؟

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: نماد تولید ملی تسلیحات دفاعی ما است، موشک نقطه زن ما و رادار‌ها و تجهیزات لیزری و الکترونیکی ما است که در حساب تحریم‌ها زمین و هوا را از دشمن گرفته است نه پراید بی‌خاصیتی که به قاتل مردم تبدیل شده است. هر موقع عرصه بر شما تنگ می‌شود از امتیازخواهی نمایندگان صحبت کرده‌اید سوال ما این است شما چگونه به خود اجازه داده‌اید که بزرگترین امتیاز این ملت یعنی سرمایه اجتماعی را منهدم کنید و به هیچکس هم پاسخگو نیستید؟

فلاحی خطاب معاون اول رئیس جمهور گفت: امروز صرفاً استیضاح وزیر صمت نیست امروز استیضاح همه کسانی است که پشت وزرای ناکارآمد هستند و ما انتظار داریم که حمایت دولت از برخی از وزرا گرفته شود، چون شما باید در میان مردم برای خود سرمایه ایجاد کنید.

وی خطاب به وزیر صنعت عنوان کرد: شما در کمیسیون صنایع گفته‌اید که من کاره‌ای نیستم من یکی از آن دو هزار نفری هستم که در زمینه خودرو تصمیم می‌گیرد. سوال ما این است که شما که کاره‌ای نیستید چرا بر صندلی قدرت همچنان تکیه زده‌اید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما مدیران مقتدر و مستقل می‌خواهیم، ما کسانی را می‌خواهیم که بتوانند با مافیا مقابله کنند و خودشان را هزینه کنند، ما امروز رزمنده می‌خواهیم. ما کسانی را می‌خواهیم که بازار آشفته و سرازیر گشته و پریشان خودرو را مدیریت کند.

فلاحی خطاب به نمایندگان گفت: پشت دیوار‌های بسته این مجلس ۸۶ درصد مردم که در نظر سنجی‌های موافق این استیضاح هستند منتظر هستند تا شما یک تصمیم تاریخی بگیرید. امروز به مردم شبیخون زده شده است. دست در جیب مردم فرو کرده‌اند و می‌خواهند قسر دربروند.

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی از مسئولین در حوزه اجرا همواره زحمات شما نمایندگان را به مسلخ بی‌توجهی و اهمال خود می‌برند و با عرض تاسف باید بگویم بخشی از این رفتار غیرکارشناسی ناشی از مصلحت‌اندیشی‌ها و فهم اشتباه ما از همراهی با دولت است.

نماینده مردم ایلام در مجلس افزود: ما همراه با دولت هستیم تا جایی که مسئولینش کارآمد باشند و متاسفانه اعمال‌ها باعث شده است که زبان برائت مسئولین این وضعیت دراز باشد و دست و پای وجدانشان کوتاه شود. امروز من و شما باید شرایطی را ایجاد کنیم که مردم بپذیرند که ما نمایندگان مردم هستیم و بپذیرد که ما مخالف آشفتگی بازار خودرو هستیم و بپذیرند که عملاً در برابر مافیا قرار گرفته‌ایم.

فلاحی بیان کرد: همانگونه که فرماندهان و سربازان دیروز ما خودشان را قربانی این سرزمین کرده‌اند ما به مدیرانی نیاز داریم که در برابر مافیا قرار بگیرند وهن جمهوری اسلامی است ساختار نظامی که همه دشمنان ما را زمین‌گیر کرده است امروز اعلام کنیم که مافیای خود را نفسش را بریده است؟ نظام ما توان مقابله دارد به شرط آنکه برخی از کارگزاران ناکارآمد را از گردونه مسئولیت خارج کنیم، زیرا من و شما در قبال مردم مسئولیت داریم.

وی یادآور شد: امروز اگر درست تصمیم نگیریم مرگ مجلس را رقم زده‌ایم، زیرا مردم باید در مورد ما قضاوت کنند و مردم امروز جیب‌هایشان خالی شده است. امروز خودرو و بازار خودرو یکی از نماد‌های تقلیل و یا افزایش سرمایه اجتماعی است من و شما برای افزایش سرمایه اجتماعی مسئولیت داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما بحث شخصی و فردی با کسی نداریم ما با شخصیت حقوقی افراد و ساختار غلطی که ایجاد شده است و با قسر در رفتن و سر بزنگاه مسئول تراشیدن برای حوادث مختلف کار داریم. ما امروز اینجا با کسی خورده‌ای نداریم نماینده مردم هستیم همه سوابق ما را می‌دانند و می‌دانند اهل امتیازگیری هم نیستیم به دنبال این نبوده‌ایم که معامله کنیم، زیرا در پیشگاه خداوند قسم خورده‌ایم که حافظ انقلاب و نظام باشیم؛ لذا امروز چشم مردم به این مجلس است.

آزادیخواه: امروز شب اول قبر من است/نمایندگان از رای‌هایشان فیلم بگیرند و منتشر کنند

حجت الاسلام احد آزادی خواه نماینده موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت گفت: من از باب دلسوزی مستند می‌گویم پژمان پشمچی زاده معاون نظارت مجلس ۳ روز قبل نامه‌ای خطاب به وزیر صمت منتشر کرد بر اساس این نامه آقای فاطمی امین می‌بایست بر اساس مصوبات مجلس یازدهم ۱۹ فقره آیین نامه تهیه می‌کرد، ولی نکرده است.

وی افزود: ما جان می‌کَنیم قانون تعیین می‌کنیم، ولی وزیر برای آن آیین نامه نمی‌دهد این قوانین شامل موادی از قانون‌های مالیات بر ارزش افزوده، جهش تولید مسکن، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ساماندهی صنعت خودرو، مانع زادیی از صنعت برق است. باید برای موادی از این قوانین آیین نامه می‌نوشت که ۱۱ فقره آن انجام نشده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: فاطمی امین در مدیریت بازار کُند عمل می‌کند ۶۸ درصد تورم لوازم خانگی در این مدت وزارت آقای فاطمی امین داشته ایم آیا نمایندگان می‌توانند پاسخ حوزه انتخابیه را بدهند؟

وی ادامه داد: در حوزه راهبرد‌ها وزیر صمت موظف به اصلاح ساختار تولید و تجارت با اقتصاد دانش بنیان شد، اما هنوز آیین نامه آن آماده نشده است. ماه‌ها و سال هاست یک تولیدکننده ۳۷۰۰ تن مواد اولیه وارد می‌خواهد وارد کند، اما تنها ۹۰۰ تن به آن داده اند.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: آقای گرجی از مدیران کل وزارت صمت چند شب قبل به من زنگ زد گفت این سقف تخصیص مواد اولیه را برداشته ایم؛ حالا می‌خواهید این سقف را بردارید؟

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پشتیبانی قرار شد از اختلال در واحد‌های تولیدی جلوگیری کند شما ۴۲ واحد سلولزی را که استاندارد کیفیت آن‌ها را تأیید و سازمان حمایت قیمت گذاری کرده بود، نابود کردید چرا ۳ هزار تن محصول سلولزی وارد شد؟

آزادی خواه گفت: گِل به سر من که کارخانه تعطیل شده است. کارخانه‌ای در حوزه انتخابیه من تعطیل شد که کارگرش شندرغاز دریافت می‌کرد وقتی به وزیر می‌گوییم، می‌گویند عمدا آن‌ها تعطیل کرده اند.

وی بیان کرد: فاطمی امین آدم پاک دستی است، اما عملکردش ضعیف است گفتید کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو تا پایان ۱۴۰۱ داریم؛ کاهش ۲۰ درصدی؟ داد مردم درآمده است گفتید منظورم کاهش قیمت تمام شده تولید بوده است آقای وزیر مگر درهم تنیدگی قیمت را می‌توان منکر شد؟

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: در بخش معدن ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن دارای پروانه داریم، اما تنها ۵۴۴۷ معدن فعال است.

وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰ خودروسازان ۶۷ هزار دستگاه خودرو بیش از آنچه تولید کرده اند، فروخته اند؛ یعنی مردم طلای زن و بچه خود را فروخته ایند تا پراید بگیرند، اما به جای مهر ماه اسفند ماه تحویل آن‌ها شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: امروز روز استیضاح فاطمی امین نیست امروز شب اول قبر من است خدا شاهد اگر نگاه پوپولیستی داشته باشم.

وی ادامه داد: در ۱۹ ماه وزارت فاطمی امین قیمت‌ها ۲ تا ۴ برابر و قدرت خرید مردم نصف شده است. از زمان کلید خوردن استیضاح، شروع به حمایت را لایحه واردات خودروی دست دوم کردید مگر در زمان بررسی قانون ساماندهی صنعت خودرو، در جریان این خلأ نبودید؟

آزادی خواه با اشاره به موضوع اعطای خودروی شاسی بلند به نمایندگان گفت: این وصله‌ها به مجلس انقلابی نمی‌چسبد، اما اگر صحت دارد، چرا هیات نظات بر رفتار نمایندگان نمی‌گوید کدام نماینده‌ها خودرو گرفته اند؟ البته من یقین دارم هیچ کس آن را نگرفته است.

وی گفت: برخی می‌گویند اگر استیضاح فاطمی امین رأی بیاورد، وزیر ضعیف‌تر سر کار می‌آید؛ مگر نماینده‌ها به وزیر ضعیف‌تر رأی اعتماد می‌دهند؟ چرا وقتی رئیس جمهور ۳ وزیر را تغییر می‌دهد، کسی نمی‌گوید وزیر ضعیف‌تر سر کار می‌آید؟

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: از نمایندگان می‌خواهم از آرایشان فیلم بگیرند و به مردم حوزه انتخابیه خود نشان دهند.

وی یادآور شد: می‌گویند مقصر رشد قیمت‌ها در بازار، وزیر نیست؛ اگر وزیر صمت مقصر نیست، پس کیست؟

سیاهکلی: دولت برای حل مشکلات همه تلاش خود را می‌کند

در ادامه لطف الله سیاهکلی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت آقای رئیسی به خصوص شخص او، ولایی و با اخلاص است که امور اجرایی را برای مردم به عهده گرفتند و بخشی از مسائل حل شده که آینده کاملا آن را مشخص می‌کند، اما وظیفه ما در مجلس شورای اسلامی کمک به دولت است که در موارد لزوم گوشزد هم می‌کنیم اگر درست نشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوق مردم استفاده خواهیم کرد تا کشور متحمل هزینه نشود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: باید برای حل مشکلات کمک کرد که مسیر آن هم شایسته سالاری است تا مدیران براساس شایستگی و نه براساس فامیل بازی، دوستی و باند بازی انتخاب شوند. من از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم کشور را برای همیشه از شر اندرونی‌ها و گروه‌های بی نام و نشان خلاص کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سیاست‌گذاری مهم‌ترین وظیفه دولت است، گفت: چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت علی‌رغم وعده‌ها اقدامی صورت ندادند. چرا باید سهام دولت در خودروسازی واگذار شود این همه مفسده به وجود آید. آقای وزیر باید مدیریت را واگذار کنید نه سهام خودروسازی را. وعده وزیر درباره سامانه یکپارچه خودرو محقق نشده، فروش خودرو به بورس رفت و همه دیدند که چه بلایی بر سر کشور آمد که امروز پراید از رده خارج شده آرزوی مردم است. آقای وزیر دستاورد شما از بورس چه بود جز این‌که گرانفروشی و مزایده کردید. چرا قیمت خودرو در سال مهار تورم ۷۰ درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: چه کسی باید تورم را مهار کند. شما مگر عضو مهمی از کابینه اقتصادی نیستید. پس چرا دامن به گرانی می‌زنید. آقای وزیر شما اقدام به آماربازی و بازی با آمار کردید و شاخص‌های آماری را دست‌کاری کردید که باور دولت و مجلس شورای اسلامی شده که مدیریت شما عامل رشد اقتصادی است.

سیاهکلی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: مرکز پژوهش‌ها در گزارشی تعداد مجوز‌های تسهیلات بانکی و اشتغال را اعلام کردند. تعداد مجوز‌های تاسیس در سال ۱۳۹۸ به میزان ۲۸ هزار، در سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۰ هزار، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۹ هزار و در سال ۱۴۰۱ به میزان ۷ هزار مجوز بوده؛ این یعنی از سال ۱۴۰۰ روند کاهشی شده است. رشته‌هایی که فعالیت شده از ۲۲ رشته در نفت به ۵ رشته رسیده که این شامل بسیاری از رشته‌ها می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار تولید خودرو گفت: این آمار در سال ۱۳۹۸ به میزان ۸۲۴ هزار، سال ۱۳۹۹ به عدد ۹۸۴ هزار و سال ۱۴۰۰به عدد ۹۴۳ هزار شد و این‌ها یعنی کاهش. این آمار کاهشی را در مواردی دیگر همچون سموم و دفع آفات، کفش و الیاف پلی‌استر مشاهده می‌شود.

وی با بیان این‌که عرضه و تولید مواد معدنی دو مقوله جدا از هم است ادامه داد: شرکت‌های مواد معدنی مثل پتروشیمی‌ها ۹۰۰ درصد رشد داشتند، اما تولید ۳۴ درصد بوده؛ ۹۰ درصد معادن از شرکت‌های بزرگ دولتی یعنی فولاد و مس و پتروشیمی بوده و ۱۰ درصد دست مردم و بخش خصوصی است؛ آن وقت می‌گویید که ارزش مواد معدنی۳۰۰ درصد رشد داشته است؛ آقای وزیر کلاه سرتان نرود.

وی اضافه کرد: قیمت میلگرد سال ۱۳۹۸ به میزان ۵ هزار تومان بود که اکنون به ۲۶ هزار تومان رسیده یعنی هم ارزش مواد بالا رفته و هم گرانفروشی می‌شود. چرا قیمت را واقعی نمی‌کنید. اگر قیمت یک کیلو فولاد به نرخ ۲۶ هزار تومان نصف شود یعنی قیمت خودرو، مسکن و لوازم خانگی کاهش پیدا می‌کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: رشد غیرنقدی مربوط به رشد نفت بوده حالا چرا اگر رشد بوده مردم آن را در سفره‌هایشان حس نمی‌کنند و در کف بازار نمی‌برند.

سیاهکلی ادامه داد: سرمایه گذاری‌ها، تسهیلات بانکی و اشتغال تعیین کننده‌اند خالص سرمایه گذاری ۱۴۰۰ منفی بوده و تسهیلات بانکی ۷۸ درصد بوده، اما ۲۲ درصد داده شده است این یعنی حفظ شرایط موجود. در بحث اشتغال هم هر یک درصد رشد به معنای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل است پس اگر ما ۵.۶ درصد رشد داشتیم یعنی ۵۶۰ هزار شغل ایجاد شده است، اما میزان شغل در ۱۴۰۰ به میزان ۱۸۴ هزار و در ۱۴۰۱ در حدود ۲۶۸ هزار بوده اگر ۵۵۰ هزار شغل دیگر در سال جاری ایجاد شود تازه اشتغال به سال ۱۳۹۸ می‌رسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به فاطمی امین گفت: آقای وزیر با آمار بازی کردید شما مبنای مقایسه را سال ۱۴۰۰ قرار دادید، اما من مبنا را ۱۳۹۸ گذاشتم، چون دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کرونا بود و تولیدی‌ها زیر ۵۰ درصد کار کردند. چرا می‌گویید ۱۳ درصد رشد بوده است و رئیس جمهور همین عدد را به عنوان آمار جلوی رهبری می‌گویند و اینگونه حیثیت نظام می‌رود. آقای وزیر رشد ۳ درصد بوده نه ۱۳ درصد.

اعتراض شدید نمایندگان به اظهارات سیاهکلی

در ادامه نماینده مردم قزوین در مجلس انتقادات تندی را به عملکرد وزارت صمت در حوزه خودرو مطرح کرد.

این انتقادات موجب اعتراض نمایندگان و فریاد‌های دو دو شد.

در ادامه سیاهکلی خطاب به نمایندگان معترض گفت: آقا انقدر داد نزن نوکریت به دولت ثابت نکن شما نوکر مردم هستید، شما با واردات خودرو دست دوم مخالف بودید، اما یک هفته پیش موافق شدید.

اذعان نماینده استیضاح کننده به تلاش وزیر صمت برای رونق سفره مردم

در ادامه حسین حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: از خداوند می‌خواهم ما را آنی و کمتر از آنی به خودمان وا نگذارد؛ معتقدم ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است. وضعیتی که در جامعه امروز می‌بینیم و اینکه هیچ کدام از ما نمایندگان نمی‌توانیم مطالب را کامل توجیه یا تبیین کنیم، از این اشکالات نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: صمت یکی از بخش‌های مهم اقتصادی دولت است که بالغ بر ۶۵ درصد سهم اقتصاد کشور را بر عهده دارد و شامل بخش‌های صنعت، معدن صادرات و واردات می‌شود و از حوزه‌های تأثیرگذار این وزارتخانه است.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: امروز متأسفانه قیمت خودرو به یک شاخص تبدیل شده است وقتی هم در جامعه می‌خواهیم توضیحی بدهیم و مطالب به حق را بگوییم، مردم می‌پرسند پراید چند؟ یعنی با این شاخص می‌سنجند.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۸ ماه وزارت آقای فاطمی امین تلاش شده کار به جایی برسد که اثرش در سفره مردم دیده شود مگر هدف ما وزارت یا وکالت بنده است؟ آمده ایم تا به نام جمهوری اسلامی کاری کنیم و برای مردم رفاه ایجاد کنیم.

نماینده مردم شاهین شهر یادآور شد: ۲۹۰ تذکر کتبی، ده‌ها تذکر شفاهی و ۲۵۰ سؤال از وزیر صمت در این مدت وصول شده است که ۵ مورد از سؤال‌ها مشمول ماده ۲۳۴ (جرم) بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های صنعت خودرو، معدن، صادرات، وارداتت و تنظیم بازار نکات نظارتی نمایندگان مجلس بوده است وقتی به نتیجه نرسیده، استیضاح را مطرح کردند؛ سؤال این است که بعد از همه این موارد و همچنین استیضاحی که مجلس یک بار دیگر به وزیر صمت فرصت داد، آیا این مشکلات اصلاح شد و ما اثر آن را در جامعه دیده ایم؟

نماینده مردم شاهین شهر گفت: به خاطر اشکالی که در تیم اقتصادی می‌بینیم استیضاح ۳ وزیر اقتصادی شامل جهاد کشاورزی که خود رئیس جمهور آن را تغییر داد، وزیر اقتصاد که از تعداد امضا‌ها افتاد و منتفی شد و وزیر صمت را امضا کردم؛ من می‌خواهم بگویم آقا بیاییم حال مردم را بپرسیم؛ مگر نمی‌گوییم مردم همه چیزا را می‌فهمند و بصیرند؟ الان قضاوت مردم راجع به خودرو چیست؟ وقتی می‌گویند پراید زمانی که فاطمی امین آمده ۱۰۰ میلیون بوده الان شده ۳۰۰ میلیون، چه به مردم بگوییم که حرف ما را قبول کنند؟

وی ادامه داد: مردم می‌گویند دست همه این‌ها در هم است و نامه‌ای که شورای رقابت یا معاون اول رئیس جمهور درباره قیمت خودرو می‌زند، همه بازی خودشان است یکی می‌گوید ۷۰ درصد اضافه کنیم یکی می‌گوید ۳۰ درصد اضافه کنیم بعد نفر آخر می‌آید می‌گوید حد وسط بگیریم و ۴۵ درصد اضافه کنیم که مردم بگویند خدار شکر آن ۷۰ درصد اضافه نشد. مردم این‌ها را می‌فهمند و از ما مطالبه می‌کنند من که جوابی ندارم به مردم بدهم حتی اقوام درجه یکمان را نمی‌توانیم توجیه کنیم به ما می‌گویند شما چه کاره اید؟

حاجی دلیگانی اضافه کرد: مردم به ما می‌گویند درست است که دولت و مجلس هماهنگ است، اما آیا خروجی این هماهنگی را می‌بینند؟ بخشی از مسکن در اختیار وزارت صمت است مردم باید ببینند میلگرد کیلویی چند شده یا سیمان کیسه‌ای چند است پروفیل و آلومینیوم کیلویی چند یا شیشه متری چند شده است؟ سرِ اینکه که بماند یا نماند با هم بحث می‌کنیم.

وی افزود: یکی از مظاهر مردم سالاری دینی این است که مردم وقتی حر ف به حق می‌زنند را بپذیریم؛ کدام راه را نرفته ایم که اصلاح شود؟ مردم از ما گلایه مندند؛ مردم حق دارند گلایه‌مند باشند فرقی هم نمی‌کند مجلس و دولت و قوه قضاییه باشد؛ بحث ما کارآمدی است؛ ما داریم حکومت می‌کنیم؛ چرا شوخی گرفته اید؟ چه قدر زمان می‌خواهید؟

پیش از این در آبان ماه سال ۱۴۰۱ وکلای ملت با استیضاح فاطمی امین مخالفت کرده و به وی مجددا رای اعتماد دادند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده