تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۸
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۰۰۶۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
موافق استیضاح وزیر صمت

رسولی‌نژاد: «فاطمی‌امین» استاد وعده‌هاست

‌می‌متالز - نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که یکی از محور‌های استیضاح وزیر صمت بحث خودرو بوده و کل آمار خودرو‌های تولیدی ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار دستگاه بوده این پرسش را طرح کرد که چگونه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده می‌دهد که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند.

به گزارش می‌متاز، سیداحمد رسولی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح یکی از ابزار‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی است و عین تقویت نظام و دولت به شمار می‌رود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت، اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانه‌ای دست آن دولت تنبل داده نشود سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محور‌های استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد به شدت گلایه می‌کنم.

رسولی نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز می‌گردد براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود، اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودرو‌هایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودرو‌های تولیدی ارائه می‌شود.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود، اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسد. آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

وی در ادامه اظهار کرد: دوستان به یاد دارند در استیضاح قبلی دو روز پیش از جلسه استیضاح، وزیر صمت در برنامه‌ای که به مجلس داد اعلام کرد که من ۱۰۰ برنامه دارم، در کمتر از ۴۸ ساعت معجزه اتفاق افتاد و ۲۰۰ برنامه اضافه کرد و در روز استیضاح بیان کرد که ۳۰۰ برنامه دارم، این برنامه‌نویسی چگونه است؟ برنامه کودک است؟ چگونه ممکن است یک وزارتخانه‌ای با این عظمت در کمتر از ۴۸ ساعت ۲۰۰ برنامه جدید ارائه دهد.

رسولی نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: حال چگونه آمار می‌دهند که قرار است یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، این موضوع به این معناست که در حالت برابر هر یک از خودروسازی‌های ایران‌خودرو و سایپا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند که بر اساس اظهارات کارشناسان این موضوع کاملاً شعار به حساب می‌آید. اطلاعات غلط دیگری که در سال ۱۴۰۱ بیان شده این است که بیان می‌شود ما رکورد زدیم در حالی که بالاترین آمار تولید ایران خودرو مربوط به سال ۱۳۹۰ در دولت دهم است که این عدد ۷۷۷ هزار و ۷۷۷ دستگاه بوده است یعنی بیش از ۲۲۷ هزار دستگاه بالاتر از تولید ۱۴۰۱.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: افزایش قیمت انواع خودرو تا ۷۰ درصد، مثل بمب در کشور منفجر و جامعه و تولیدات خودروسازان را به چالش کشید. مهمترین نکته در خصوص ایران خودرو و سایپا، زیان انباشته است. بر اساس آمار شهریور ۱۴۰۱ زیان انباشته این خودروسازی‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است البته آمار جدید مربوط به انتهای سال گذشته را نداریم، اما به گمان کارشناسان این عدد به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که در واقع حاصل مدیریت ضعیف و ناکارآمدی است که تنها راه جبران این زیان انباشته توسط شورای رقابت و وزارت صنعت با افزایش قیمت خودرو و از جیب مردم است.

وی افزود: نکته مهم این است که تعداد خودرو‌های پیش فروش شده در انتهای سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار دستگاه اعلام شد، ضمن اینکه ۶۰۰ هزار دستگاه نیز جزء تعهدات بود، یعنی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه که این موضوع نیز چالش بزرگی خواهد بود. مشکلاتی اعم از اینکه قطعه‌ساز قیمت‌ها را سلیقه‌ای تعیین می‌کند و خودروسازان نیز با توجه به تعهداتی که برای خودشان ایجاد کردند ممکن است دچار بحران شوند. ان‌شاء الله امروز استیضاح رأی می‌آورد.

رسولی نژاد در ادامه خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد: آقای وزیر به صراحت بفرمایند درباره وعده کاهش قیمت خودرو، ارتقاء کیفیت و رشد تیراژ تولید، چه اقداماتی انجام شده است. به یاد دارید در روز اخذ رأی اعتماد وزیر اعلام کرد که قیمت خودرو کاهش، کیفیت خودرو افزایش و تولید خودرو رشد خواهد داشت؛ اکنون به طور متوسط خودرو‌ها حدود ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. وزیر صمت توضیح دهد که درباره وعده‌های مربوط به کاهش قیمت خودرو و واردات خودرو چه اقداماتی انجام داده است. این وعده‌ها جزء کدام یک از برنامه‌های ایشان است. کوتاه‌مدت، میان مدت یا بلندمدت؟ تکلیف ما با مردم باید مشخص شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: تعداد قابل توجهی از کشور‌های دنیا به دنبال دلارزدایی هستند، دولت سیزدهم نیز همین ادعا را دارد، اما در عمل عکس آن عمل می‌کند، وزیر صمت و مدیران شرکت‌های خودروساز علت افزایش قیمت خودرو را رشد نرخ دلار می‌دانند. حال ببینید در عمل این ادعا درست است؟ به طور مثال قیمت خودرو شاهین در بورس کالا در ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ حدود ۳۴۰ میلیون تومان بود، این در حالی است که نرخ دلار آزاد ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود. قیمت خودرو شاهین در ۱۰ روز قبل به حدود ۷۲۰ میلیون تومان رسید در حالی که قیمت دلار ۵۰ هزار و ۵۰۰ بود. در واقع دلار ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، اما بهای خودروی شاهین در همین مدت کوتاه ۱۱۲ درصد رشد داشت.

وی افزود: از جمله مشکلات موجود عدم وجود برنامه و استراتژی در حوزه تجارت خارجی، عدم توجه به نظرات متخصصان و کارشناسان در تدوین نقشه راه و اجرایی نشدن هیچ کدام از بند‌های آن، به حاشیه راندن تجارت خارجه کشور و صادرات کشور به عنوان توسعه پیشران و عمل نکردن به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به ویژه در راستای درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصادی از طریق تضعیف و از بین بردن شورای عالی صادرات غیرنفتی، افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف، ایجاد فضای رانتی در خصوص تخصیص ارز به گروه‌های خاص از طریق همکاری با بانک مرکزی در ایجاد تالار‌های چندگانه تخصیص ارز است.

رسولی نژاد در پایان بیان کرد: عدم رفع مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی گروه‌های مختلف کالایی و خدماتی، عدم نظارت بر فعالیت دفتر مقررات صادرات و واردات، انتصاب افراد بی‌تجربه و غیرمتخصص با توجیه جوانگرایی و به حاشیه راندن نیرو‌های متخصص و باتجربه، عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی، انتصابات پرحاشیه و پرهزینه در مراکز مهم از جمله سازمان توسعه تجارت ایران و به تبع آن شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران، مردمی نبودن مدیران ایشان در حوزه مختلف به ویژه تولید و تجارت خارجی و در نتیجه اتخاذ تصمیمات به ضرر آحاد مردم به ویژه در حوزه تولید و صادرات، حضور برخی مدیران در سازمان‌های مختلف، اداره کردن سازمان‌ها و بخش‌ها به صورت خانوادگی و از طریق انتصابات فامیلی بدون توجه به سابقه و تخصص افراد، عدم توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط بودجه‌ای دولت و برگزاری برنامه‌ها و همایش‌های پرهزینه از دیگر مشکلات موجود به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده