تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۰۳۲۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌شمالی

روند صدور کارت‌های بازرگانی خراسان‌شمالی تسهیل می‌شود

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: روند صدور دریافت کارت بازرگانی در این استان موجب گلایه بسیاری از صنعتگران شده است که در تلاش هستیم تا این روند تسهیل شود.

به گزارش می‌متالز، مازیار زند در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی اظهار کرد: تلاش می‌شود تا تمامی مراحل صدور کارت بازرگانی توسط سامانه انجام شود و تجار و فعالان به دستگاه‌های مختلف مراجعه نکنند. این روند بروکراسی از بین برود.

وی رفع تعهدات ارزی را یکی از مشکلات اصلی تجار دانست و افزود: روند آسان سازی در این زمینه با همکاری و مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط در دستور کار قرار دارد تا دغدغه فعالان بخش اقتصادی در این راستا کمتر شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی بر ارتباط اقتصادی بیشتر با کشور‌های خارجی به ویژه کشور‌های همسایه و دارای مرز مشترک تاکید کرد و گفت: ترکمنستان در همسایگی استان بازار هدف مناسبی برای فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: ایران خودرو در ترکمنستان نمایشگاهی در ماه آینده برگزار خواهد کرد که هماهنگی‌های لازم برای شرکت تجار و فعالان بخش اقتصادی استان برای حضور در این نمایشگاه انجام شده است و فضایی مناسب در اختیار این تجار قرار خواهد گرفت.

زند تاکید کرد: تجار می‌توانند با پرداخت هزینه‌های کمتری از فضای نمایشگاهی برای معرفی محصولات خود به فعالان اقتصادی آن کشور استفاده کنند.

وی گفت: همچنین برنامه داریم که اتاق بازرگانی خراسان شمالی در چین، برزیل و آلمان نمایندگی دایر کند تا ظرفیت و پتانسیل استان در این کشور‌ها به خوبی معرفی شود و تجار استان به صورت مستقل در زمینه‌های مختلف برای محصولات خود بازاریابی کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر آموزش تجار و سایر فعالان اقتصادی تاکید کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا در بخش‌های مختلف از جمله بازار یابی آموزش‌هایی داشته باشیم.

زند گفت: اتاق بازرگانی خراسان شمالی هشت هزار متر مربع زمین در اختیار دارد که ساختمانی برای دفتر تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی در این مکان احداث می‌شود تا تمامی فعالیت‌ها و اقدامات داخلی و خارجی در این مجموعه متمرکز شود.

وی همچنین از تمامی صنایع استان خواست تا کارت بازرگانی خود را از اتاق بازرگانی خراسان شمالی دریافت کنند و اتاق نیز تلاش می‌کند تا روند دریافت این کارت‌ها به سرعت انجام شود تا خللی در واردات و صادرات آنان وارد نشود.

تاکید بر استفاده صنایع از انرژی‌های نو

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: صنایع از انرژی‌های نو برای تامین برق در پیک بار استفاده کنند که در این خصوص برای دریافت تسهیلات با صندوق ملی محیط زیست کشور نیز بحث‌هایی شده است.

وی عنوان کرد: صنایع استان در سال‌های اخیر از ناحیه قطع گاز در فصل زمستان و برق در تابستان با مشکلات زیادی مواجهه شدند که در موارد زیادی تا چندین ماه تعطیل بودند.

زند افزود: صندوق ملی محیط کشور در این راستا با صنایع مشارکت دارد که از صنایع استان نیز می‌خواهیم از ظرفیت و پتانسیل این صندوق برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی استفاده کنند تا در ایام پیک بار فصل تابستان با کمبود برق مواجه نشوند.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

۱۹۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کالا در سال ۱۴۰۱ از استان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۲۹ درصد افزایش دارد.

منبع: عصر اترک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده