تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۰۹
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۳۰۱۶۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی تاکید کرد؛

رشد ۱۵.۶ صدور کارت بازرگانی در استان/ راه‌اندازی معدن «تاش» به نفع کشور و مردم منطقه است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی اعلام کرد که سال گذشته ۷۴ فقره کارت بازرگانی در استان صادر شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۱۵.۶ درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، «حسین حاجی‌بگلو» مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: کارت‌های بازرگانی برای واحد‌های غیر تولیدی یکساله و برای واحد‌های تولیدی پنج ساله صادر می‌شود. در این راستا، سال گذشته ۴۹ فقره کارت بازرگانی استان تمدید شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۱۳.۹ درصد افزایش دارد

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۱۵ میلیون دلار کالا از این استان صادر شد، اضافه کرد: این رقم نسبت به سال ماقبل ۲۴.۲۷ درصد افزایش یافت. ضمن اینکه در این مدت ۳۸۷ هزار تن کالا از استان صادر شد که به لحاظ وزنی یک دهم درصد نسبت به سال ماقبل کاهش داشته است.

مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی درباره دلیل افزایش میزان صادرات کالا از استان خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم توجه ویژه به رونق صادرات دارد و تلاش‌های خوبی برای افزایش و تقویت ارتباط با کشور‌های همسایه انجام شده که در این باره تقویت ارتباط تجاری با کشور‌های همسایه یکی از اولویت‌های اصلی دولت است.

وی در ادامه افزود: افزایش اقلام صادراتی در سبد صادراتی یکی دیگر از دلایل افزایش صادرات در استان در سال گذشته است، به‌طوری‌که زعفران به‌عنوان یکی از محصولات کشاورزی به این اقلام افزوده شد.

حاجی‌بگلو درباره اعزام و پذیرش هیات تجاری در سال گذشته اظهار کرد: اعزام هیات تجاری و بازاریابی با سرپرستی استاندار به کشور ترکمنستان و حمایت از صادرکنندگان استان و همچنین اعزام هیات تجاری متشکل از تجار استان به کشور روسیه از اقدامات موثر برای افزایش صادرات کالا از استان است.

وی با اشاره به پذیرش هیات تجاری و بازاریابی از کشور بنگلادش خاطرنشان کرد: اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری یک اقدام ارزشمند دولت در زمینه مراودات بازرگانی است.

مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی همچنین یادآور شد: استان خراسان شمالی با داشتن واحد‌های بزرگ صنعتی، چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان‌های برخوردار از واحد‌های بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.

راه‌اندازی معدن «تاش» به نفع کشور و مردم منطقه است

وی با اشاره به اینکه شرکت آلومینای جاجرم تنها تولیدکننده پودر آلومینا در ایران است که خوراک بسیاری از کارخانه‌های داخل کشور رو تامین می‌کند، تصریح کرد: این واحد تولیدی استراتژیک در کشور برای انجام تولید نیاز به ماده اولیه بوکسیت دارد.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه در همین راستا برای تامین نیاز‌های خود اقدام به اکتشاف معدن در داخل استان و خارج آن کرده، خاطرنشان کرد: معدن «تاش» در استان سمنان یکی از معادنی است که پروانه بهره‌برداری آن متعلق به شرکت آلومینای جاجرم است، اما از سال ۹۸ دیگر اجازه برداشت از این معدن به شرکت مذکور داده نشد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که تاش یکی از تامین کننده‌های خوراک با کیفیت آلومینای جاجرم بوده و بنا به گفته مسئولان این شرکت عدم اجازه بهره‌برداری از آن سبب شده تا هزینه‌های زیادی بر دوش این شرکت برای تامین خوراک مورد نیاز تحمیل شود.

مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی در ادامه یادآور شد: متأسفانه این موضوع امنیتی شده که باید از دستور شورای تامین استان سمنان خارج شود چرا که این موضوع امنیتی نیست و بعضاً مسائل زیست محیطی مطرح است که باید از این منظر به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه قرار بر این است واحد آلومینا در آنجا یک واحد تولیدی راه‌اندازی کند که علاوه بر اشتغال‌زایی برای مردم منطقه، مواد شرکت آلومینای را نیز فراهم خواهد کرد، تصریح کرد: اینک بوکسیت این کارخانه از کشور ترکیه تامین شود، اتفاق خوبی نیست، زیرا باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل و خروج ارز از کشور خواهد شد، راه‌اندازی این معدن به نفع کشور و مردم منطقه است.

حاجی‌بگلو همچنین گفت: مجموعه شرکت آلومینای ایران مجموعه‌ای قدرتمند در خاورمیانه است که از جایگاه مناسبی برخوردار بوده و نیاز است مدیران استانی و آن منطقه همراهی لازم را داشته باشند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده