تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۹۳۹۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صادرات ۷۰۰۰ تن پودر آلومینا از خراسان‌شمالی/ خط تولید هیدرات ریزدانه در آلومینای جاجرم راه‌اندازی می‌شود

‌می‌متالز - مدیران اداره کل صمت استان خراسان‌شمالی از صادرات ۷۰۰۰ تن پودر آلومینا از این استان و راه‌اندازی خط تولید هیدرات ریزدانه در آلومینای جاجرم خبر دادند.

به گزارش می‌متالز، «مهیار مشایخی» سرپرست معاونت امور صنایع و معادن اداره کل صمت استان خراسان شمالی، از صادرات ۷ هزار تن پودر آلومینا در سال جاری خبر داد و گفت: کارخانه آلومینای جاجرم تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور است و در نتیجه، بیشترِ پودر تولید شده در داخل مصرف می‌شود.

وی ارزش ریالی پودر آلومینای صادر شده را ۱۶ میلیون و ۸۵۴ هزار دلار اعلام کرد و با اشاره به اینکه میزان تولید ذکر شده در پروانه بهره‌برداری این تولیدی، ۲۴۰ هزار تن در سال است، افزود: میزان پودری که توسط شرکت آلومینای جاجرم طی امسال تولید شده ۱۹۷ هزار تن بوده است.

سرپرست معاونت امور صنایع و معادن اداره کل صمت استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از محصولات تولیدی شرکت آلومینای جاجرم، شمش آلومینیوم است، ادامه داد: طی سال جاری میزان شمشی که در این شرکت تولید شده، ۳۲ هزار و ۶۰۰ تن بوده است.

وی اضافه کرد: ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور بطور سالیانه ۷۰۰ هزار تن است و برای تولید آن نیازمند استفاده از ۱.۴ میلیون تن پودر آلومینا بوده و اکنون فقط ۲۵۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید و باقیمانده از خارج تأمین می‌شود.

مشایخی با بیان اینکه ۴۰ درصد از شمش آلومینیوم تولیدی در این واحد تولیدی به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد بوکسیت مورد نیاز این شرکت از معادن بخش خصوصی تأمین می‌شود و در تلاش هستیم تا بتوانیم با اقدامات دانش‌بنیان به تولید بوکسیت پرعیار دست یابیم.

راه‌اندازی خط تولید هیدرات ریزدانه سال آینده در آلومینای جاجرم

از سوی دیگر «حیدر رستگار ثانی» رئیس اداره صنایع معدنی اداره کل صمت استان خراسان شمالی گفت: بخش اول خط تولید هیدرات ریزدانه به میزان سه هزار و ۵۰۰ تن در سال در مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال آینده فعال شود.

وی با بیان اینکه در سال ۸۲ پروانه بهره‌برداری مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم صادر و فعالیت رسمی آن آغاز شد، ادامه داد: پروانه بهره‌برداری صادر شده این مجتمع صنعتی شامل ظرفیت تولید اسمی سالانه ۲۵۰ هزار تن اکسید آلومینیوم همچنین ظرفیت تولید اسمی سالانه ۳۰ هزار تن هیدروکسید آلومینیوم به‌منظور تولید محصول پودر آلومینا بوده است.

رئیس اداره صنایع معدنی اداره کل صمت استان خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: در سال ۸۹ در این مجتمع صنعتی، بخش اول از خط تولید شمش آلومینیوم (در قالب اجرای طرح توسعه‌ای) با ظرفیت تولید اسمی ۴۰ هزار تن در سال نیز به بهره‌برداری رسید.

وی درباره مشتریان محصولات پودر آلومینا و شمش آلومینا که در این مجتمع صنعتی تولید می‌شوند، نیز بیان کرد: بخشی از محصول پودر آلومینای تولید شده در این مجتمع صنعتی به بازار داخلی عرضه می‌شود. بخش دیگری از پودر آلومینای این مجتمع صنعتی در خط تولید شمش آلومینای همین مجتمع استفاده می‌شود و از آن، محصول تولید شمش آلومینا برای مشتریان داخلی و خارجی که واحد‌های تولیدکننده پروفیل آلومینیوم، ورق آلومینیوم و فویل آلومینیوم هستند، عرضه می‌شوند.

رستگار ثانی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم بیش از دو هزار نفر پرسنل و کارگر اشتغال دارند، بیان کرد: در این مجتمع صنعتی در سال ۹۹ به میزان ۲۲۹ هزار تن پودر آلومینا و ۲۵ هزار تن شمش آلومینا، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۳۰ هزار پودر آلومینا و ۳۷ هزار تن شمش آلومینا همچنین طی ۱۰ماهه امسال نیز ۱۹۹ هزار و ۸۰۰ تن پودر آلومینا و ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن شمش آلومینا تولید شدند.

وی درباره راه‌اندازی واحد‌های صنعتی پایین‌دستی وابسته به این مجتمع نیز اظهار کرد: تاکنون یک واحد دانش‌بنیان در زمینه خرید و تأمین پودر آلومینا از این مجتمع صنعتی و تبدیل آن به محصول آلفا آلومینا در استان فعال شده است.

رئیس اداره صنایع معدنی اداره کل صمت استان خراسان شمالی درباره اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این مجتمع صنعتی نیز عنوان کرد: در حال حاضر برای افزایش ظرفیت تولید پودر آلومینا از ۲۵۰ هزار تن به ۲۸۰ هزار تن در سال در بخش اول از این مجتمع صنعتی اقدامات در حال انجام است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی بخش دوم خط تولید پودر آلومینا به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال با بهره‌برداری از ماده معدنی بوکسیت کم‌عیار در این مجتمع صنعتی در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی خط تولید هیدرات ریزدانه (در بخش اول تولید سه هزار و ۵۰۰ تن در سال هیدرات ریزدانه) در حال اجرا است که پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال آینده فعال شود.

رستگار ثانی اضافه کرد: در حال حاضر اقدامات برای راه‌اندازی دو خط دیگر از تولید شمش آلومینا در این مجتمع صنعتی نیز در حال اجرا هستند.

وی درباره دغدغه‌های کنونی این مجتمع صنعتی هم تصریح کرد: تأمین تسهیلات برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تحقق‌نیافتن امکان بهره‌برداری از ماده معدنی بوکسیت از معدن تاش در استان سمنان (که به تأمین این ماده معدنی نیاز دارد) همچنین بحران انرژی (قطعی گاز و قطعی برق) و افزایش تعرفه گاز مصرفی برای بخش صنعت از جمله دغدغه‌های حال حاضر این مجتمع صنعتی هستند.

رئیس اداره صنایع معدنی اداره کل صمت استان خراسان شمالی همچنین گفت: در حال حاضر این مجتمع صنعتی احداث نیروگاه حرارتی ۱۶۰ مگاواتی برای تولید برق به‌منظور عبور از بحران قطعی برق را در دستور کار قرار داده که سرمایه‌گذاران این طرح، سازمان ایمیدرو و مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم هستند

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده