تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۳:۰۵
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۰۰۶۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشوه خودرویی به نمایندگان مجلس؛ از تکذیب وزیر صمت تا تکرار ادعا توسط نماینده تبریز

شاسی_بلند_گیت در مجلس حداقلی

‌می‌متالز - ادعای اهدای ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌برای رای ندادن به استیضاح فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته، در آستانه استیضاح مجدد وزیر، همچنان خبرساز است؛

به گزارش می‌متالز به نقل از مردم سالاری آنلاین، حسین قبادیان: ادعای اهدای ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌برای رای ندادن به استیضاح فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته، در آستانه استیضاح مجدد وزیر، همچنان خبرساز است؛ ادعایی که تکذیب شد، اما دوباره توسط نماینده تبریز، تکرار شد تا مجلس حداقلی را که با کمترین میزان مشارکت مردمی در انتخابات تشکیل شده در مقابل آزمونی جدی قرار دهد.

روز چهارشنبه نماینده تبریز مدعی شد که در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی فاطمی‌امین ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند در اختیار مجلس قرار گرفته است. علیرضابیگی مدعی شد: بنا ندارم از امتیازاتی که داده شده است صحبت کنم، اما خوب است هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی‌بیاید تکلیف آن خودرو‌هایی که به نمایندگان داده شد را مشخص کند. مشخص کند چرا قریب به ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختیار نمایندگان قرار گرفت و تکلیف و ارتباط آن را با موضوع استیضاح نمایندگان روشن کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد خودرو‌هایی که عنوان شد، اسناد و مدارکی برای اثبات دارید، گفت: یک نماینده مجلس دارد این را به شما عنوان می‌کند که ۷۰ خوردو شاسی بلند به نمایندگان و تعدادی از کارکنان مجلس تحویل داده شده است. بیایند مشخص کنند که مبنایش چه بوده است. عاشق چشم و ابروی چه کسی بودند؟ به چه کسانی داده شده است؟ در پی طرح این ادعا، محمد فاطمی‌امین، وزیر صمت به دادستان کل کشور با موضوع درخواست رسیدگی به اتهامات توزیع ۷۰ دستگاه خودرو شاسی بلند میان نمایندگان مجلس در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی‌اش نامه زد و خواستار بررسی موضوع و انجام اقدامات قانونی جهت تعقیب قضایی خطاکاران شد. همزمان، سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: در پی ادعای یک نماینده مبنی بر واگذاری ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان مجلس در جریان استیضاح سال گذشته وزیر صمت، این موضوع از سوی حراست قوه مقننه مورد بررسی قرار گرفت و کذب بودن آن مشخص شد. بر این اساس، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز با قید فوریت به این مسأله ورود کرده و طرح این اتهام از جانب نماینده مذکور را مورد رسیدگی قرار خواهد داد. تعدادی از نمایندگان مجلس هم این موضوع را تکذیب کردند، اما احمد علیرضابیگی مجددا با تأیید اظهاراتش درباره اهدای خودرو به برخی نمایندگان گفت: «بدیهی‌ترین و روشن‌ترین موضوع این است که بین ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو بین کارکنان مجلس ونمایندگان تقسیم شده است. این موضوع سبب شده است بده بستان نامتعارفی میان ما در مجلس به‌عنوان دستگاه نظارتی و خودروساز اتفاق بیفتد.»

جزئیات ماجرا از زبان نماینده تبریز

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی‌گفت: در ماجرای استیضاح قبلی وزیر صنعت، معدن و تجارت مشاهده کردیم که تعدادی خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در پارکینگ مجلس پارک شده است. وقتی موضوع را مورد پیگیری قرار دادیم متوجه شدیم که شرکت بهمن خودرو برای انصراف نمایندگان از استیضاح وزیر صمت این خودرو‌ها را با مباشرت و همراهی معاون اجرایی مجلس به نمایندگان اهدا کرده است.
وی افزود: وقتی موضوع را از هیات رئیسه مجلس جویا شدیم آن‌ها نیز این مسئله را تایید کردند و گفتند که با معاون اجرایی مجلس برخورد لازم صورت می‌گیرد، اما هیئت رئیسه عنوان کرد که زمانی متوجه این مساله شده است که خودرو به نمایندگان اهدا شده و کار از کار گذشته است. علیرضا بیگی خاطرنشان کرد: این خودرو‌های فیدلیتی و دیگنیتی که به تعدادی از نمایندگان اهدا شده بود در حوزه‌های انتخابیه توسط مردم زیر پای نمایندگان مشاهده شده است و آن‌ها نیز مشاهدات عینی خود را بیان کرده‌اند. علیرضابیگی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌تواند اسامی‌برخی دریافت‌کنندگان خودرو را در این بده بستان اعلام کند، بیان داشت: «اکثریت مجلس مرتکب این مساله نشده است و اکنون نوبت نمایندگان است که برائت خود را از این موضوع اعلام کنند و بگویند و بخواهند مشخص شود چه کسانی این خودرو‌ها را دریافت کرده‌اند تا کلیت مجلس زیر سؤال نرود.» عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا اعضای هیأت رئیسه کمیسیون‌هایی که با موضوع استیضاح وزیر صمت در ارتباط هستند نیز این خودرو‌ها را دریافت کرده‌اند یا نه؟ گفت: «نمی‌خواهم وارد این مباحث و جزئیات شوم. توضیح درباره این موضوع برعهده دستگاه‌های نظارتی است که مشخص کنند چه کسانی این خودرو‌ها را دریافت کرده‌اند.

از دادستان کل به‌عنوان مدعی‌العموم خواهش کردم که به این مساله ورود کنند که چه‌کسی یا کسانی نظاره‌گر چنین ظلم فاحشی در حق ملت ایران هستند.» علیرضابیگی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است نمایندگانی که خودرو دریافت کرده‌اند از کسانی انتخاب شده باشند که نظر آنان می‌تواند بر رأی نمایندگان تأثیر بگذارد، اظهار داشت: «بالاخره این‌ها که عاشق چشم و ابروی کسی نیستند. این خودرو‌ها در اختیار کسانی قرار داده شده است که می‌توانند اثری در رأی نمایندگان داشته باشند.» وی بدون اشاره به‌نام شخص یا گروهی خاص از تهدید علیه خود در پی رسانه‌ای کردن این موضوع خبر داد و گفت: «اکنون اصل ۹۰ مدعی من شده است که این نماینده دارد دروغ می‌گوید. ایرادی ندارد ما بار‌ها به دادگاه و هیأت نظارت و مانند این‌ها بر سر مسائلی مانند این موضوعات رفته‌ایم.» این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «هنوز زود است؛ کسی به هیأت نظارت نمایندگان از من شکایت نکرده و هنوز زود است تا شکایت کند یا هنوز کسی در این‌باره به من چیزی نگفته است. چون کمیسیون اصل ۹۰ این مسئله را تکذیب کرده است من ناچار شدم که از مدعی‌العموم بخواهم به مسئله ورود کند که چه کسانی نظاره گر این ظلم فاحش به ملت ایران هستند و به رسالت نمایندگی خود در مجلس عمل نمی‌کنند.»

نماینده دماوند ابتدا تایید کرد و بعد تکذیب کرد!

در این میان سید احمد رسولی نژاد نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس که ابتدا در گفتگویی با ایسکانیوز، اهدای حواله خودرو به نمایندگان را تایید کرده و خواستار استعفای فاطمی‌امین شده بود، پس از مدت کوتاهی حرف خود را پس گرفت و گفت اظهاراتی که به نقل از او منتشر شده است نادرست است. او گفت: بنده در طول چند روز گذشته مصاحبه‌های متعددی را با برخی از سایت‌های خبری داشتم و امشب ملاحظه کردم که یکی از سایت‌های خبری به نقل از بنده مطلب کذبی را منتشر کرده است. وی افزود: خبرنگار این سایت خبری از من سوال کرد که آقای علیرضا بیگی نماینده تبریز گفته‌اند؛ در پی استیضاح سابق وزیر صمت، حواله خودرو در بین نمایندگان توزیع شده است، آیا این مساله صحت دارد و یا خیر؟ در پاسخ گفتم: «من آن روز درگیر جلسه استیضاح وزیر صمت و جز سخنرانان اصلی بودم و این مساله را خودم به چشمم ندیدم، اما بعد از اینکه شاهد کاهش شدید آرای موافقین استیضاح شدیم، دو بحث در مجلس مطرح شد، اما این مسائل تنها در حد شایعه بود.» این نکته را به آن خبرنگار گوشزد کردم و گفتم: «من فرصت نکردم که این مساله - شایعات - را مورد بررسی و تحقیق قرار دهم» رسولی نژاد ادامه داد: بنده در ادامه به آن خبرنگار گفتم که دو مطلب را در حد شایعه در آن جلسه شنیدم؛ یک اینکه گفته شده بود، شب قبل از استیضاح در ساختمان مرکزی وزارت صمت، در خیابان سمیه تعدادی از نمایندگان با وزیر صمت جلسه داشتند و شایعه دوم این بود که توسط یکی از معاونان وزارت صمت تعدادی حواله در مجلس توزیع شده است.

وی ادامه داد: من به آن خبرنگار اصلا این طور نگفتم که تعدادی حواله خودرو در پی استیضاح وزیر صمت در مجلس توزیع شده است و این مطلب را تنها آقای بیگی گفته اند و به بنده ربطی ندارد. رسولی نژاد افزود: همچنین بنده به خبرنگار آن سایت خبری گفتم که، چون در زمینه این شایعات تحقیق نکرده‌ام، هیچ وقت هم در این چند ماه بعد از استیضاح، این موضوع را در جایی مطرح نکردم و گفتم که در جریان نیستم و این موضوعات در حد شایعه مطرح بوده است، چراکه بنده، نه در روز جلسه استیضاح سابق در این زمینه صحبتی کردم و نه بعد از آن هم راغب بودم که این موضوع را پیگیری کنم. وی تاکید کرد: متاسفانه از قول بنده در این سایت خبری نوشته شده که در شب قبل از استیضاح وزیر صمت، حواله خودرو توزیع شده است در حالی که گفتم تعدادی از نمایندگان در شب استیضاح وزیر صمت با وی جلسه داشته‌اند. این نماینده مجلس بیان کرد: همچنین به آن خبرنگار گفتم که در جلسات استیضاح این موضوع مسبوق به سابقه است که یا وزیر استیضاح می‌شده و یا با آرای کمی‌بر مسند امور باقی می‌مانده است و سابقه نداشته وزیر استیضاح شود و تعداد مخالفین استیضاح، از موافقین استیضاح بیش از صد نماینده بیشتر باشد، بنابراین بنده گفتم که در این شرایط، اینگونه بحث‌ها و دو شایعه مورد ذکر مطرح شد. بنابراین صحبت‌های بنده با صحبت‌های علیرضا بیگی نماینده تبریز فرق دارد و تنها گفتم که این موارد ذکر شده، در حد شایعه مطرح بوده است لذا مطالبی که در برخی از سایت‌ها از قول بنده در زمینه استیضاح سابق وزیر صمت نوشته شده اند کذب محض است و بنده تمامی‌آن‌ها را تکذیب می‌کنم. اما خبرگزاری ایسکانیوز که مصاحبه اول را با رسولی نژاد انجام داده بود ضمن انتشار فایل صوتی مصاحبه خود با رسولی نژاد توضیح داد: بعد از انجام گفتگو با رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه، نماینده مورد نظر بدون اینکه تماسی با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) داشته باشد و خبرنگار و مسئولان این رسانه را در جریان تکذیب محتوای منتشر شده از جانب خودش قرار دهد با یک سایت خبری گفت‌وگویی انجام داده و مصاحبه خود با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) را تکذیب کرده است.

جهت تنویر افکار عمومی‌در خصوص انجام این مصاحبه ضمن تایید صحت متن گفتگو، صوت مصاحبه جناب آقای رسولی‌نژاد با باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) را منتشر کرده و اعلام می‌دارد علیرضابیگی نماینده مردم محترم تبریز در مصاحبه با ایلنا برای اولین بار مساله تحویل خودرو به نمایندگان را مطرح کرده بود.

واکنش دادستان کل کشور

در این میان حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در رابطه با جزییات نامه سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص درخواست پیگیری ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در جریان استیضاح وزیر صمت اظهار کرد: در خصوص ادعای آقای بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی، بلافاصله دستورات لازم به معاونت مربوطه در دادستانی کل کشور برای پیگیری موضوع داده شد تا از فردی که چنین ادعائی کرده است خواسته شود مدارکی بر اساس آن چه ادعا نموده‌اند را ارائه داده تا بررسی لازم صورت گیرد و اگر مدارکی وجود نداشته باشد به دلیل اینکه موضوع مهم و با حیثیت دولت و مجلس شورای اسلامی‌در ارتباط است، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و مراتب به دادستانی تهران ارجاع داده خواهد شد. دادستان کل کشور بیان کرد: انتظار داریم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بررسی این موضوع را در دستور کار قرار دهند و مسئله را به صورت جدی پیگیری کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: دادستانی کل کشور این موضوع را از نظر قضایی به صورت جدی پیگیری خواهد نمود تا به نتیجه نهایی برسد.

#شاسی_بلند_گیت

با تداوم اصرار نماینده تبریز روی اظهارات خود درباره اهدای خودرو‌های شاسی بلند به نمایندگان مجلس در زمان استیضاح قبلی وزیر صمت، هشتگ شاسی بلند گیت در فضای مجازی داغ شد. بیژن اشتری در توئیتر نوشت: این موضوع اگر درست باشد رئیس جمهور و کابینه اش باید استعفا دهند و مجلس هم باید منحل شود. رشوه دهنده و رشوه گیرنده، صلاحیت نه تنها هیچ شغل و منصب حکومتی ندارند بلکه مستوجب شدیدترین مجازات‌ها هستند. اولین خواسته مردم اعلام اسامی‌نمایندگانی است که این ماشین‌های شاسی بلند را دریافت کرده اند. یاد نخست وزیر یکی از کشور‌های اسکاندیناوی افتادم که به جرم استفاده شخصی از بلیت قطاری که مخصوص استفاده کاری بوده مجبور به استعفا شد. عبدالرضا داوری با کنیه به فاطمی‌امین نوشت: او نه مرام «فاطمی» داشت و نه «امین» بود. عبدالله گنجی مدیر مسوول روزنامه جوان و عضو شورای اطلاع رسانی دولت هم در توئیتی خطاب به روسای سه قوه نوشت: توقع مردم و حیثیت قوای محترم ایجاب می‌کند تکلیف جناب بیگی، فاطمی‌امین و صحت و سقم ۷۵ خودرو را در موضعی صریح، واضح و مشترک به مردم اعلام بفرمایید. باز نگه داشتن این پرونده‌ها خیانت به انقلاب اسلامی، نمایندگان و مدیران سالم است.

یک کاربر توئیتر هم نوشت: یا برخی نمایندگان رشوه گرفته اند یا نه. اگر گرفته اند باید تمام آن نمایندگان و وزیر رشوه دهنده اخراج و بازداشت شوند و اگر نگرفتند باید نمایندگانی که ادعای دروغ کردند اخراج و بازداشت شوند. منتظر آزمون عدالتی که شعار می‌دادند هستیم. باید ببینیم آیا علیرضا بیگی نماینده تبریز که در سه روز اخیر بار‌ها بر ادعای خود پافشاری کرده، همچنان روی موضع خود می‌ماند و آیا پیگیری جدی روی این ادعا صورت می‌گیرد تا افکار عمومی‌درباره آن قانع شوند یا این پرونده مجلس حداقلی، همچنان باز می‌ماند؟

منبع: مردم سالاری آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده