تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۵
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۳۱۶۴۲۷
سرویس خبر : انرژی
قطعا بنزین وارداتی داریم

حوالی افزایش قیمت بنزین

‌می‌متالز - بیگی نژاد معتقد است تا تولید بنزین خود را افزایش ندهیم مشکلی کمبود مصرف بنزین حل نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، در حالی که وزیر نفت مدعی است در کشور کمبود بنزین نداریم و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران هم تاکید دارد که بنزین وارد نمی‌کنیم، هادی بیگی نژاد، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، اظهار کرد که ۲ سال است وارد کننده بنزین هستیم.

عضو هیات تطبیق قرارداد‌های نفتی کشور در توضیح اینکه چقدر از ناترازی مصرف بنزین خود را از طریق واردات تامین می‌کنیم؟ بیان کرد: میزان واردات بنزین رقم زیادی نیست، اما قطعا بنزین وارداتی داریم و البته آمار دقیقی از میزان واردات ندارم.

او در توضیح دلایل این ناترازی در تولید و مصرف بنزین گفت: طبق روند همیشگی کشور، هر دولتی که روی کار می‌آید ساخت یک یا دوپالایشگاه را شروع می‌کند تا یا در زمان خودش یا در دولت بعدی این پالایشگاه‌ها به نتیجه و بهره برداری برسند. اما هرچه جلوتر می‌رویم مصرف بنزین ما افزایش می‌یابد، اما از ساخت پالایشگاه جدید خبری نیست.

نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ اعلام شده بود که حداقل یک میلیون و پانصد هزار خودرو در کشور تولید می‌شود. اگر این میزان خودرو تولید شود، به پارکینگ که منتقل نمی‌شوند، بلکه به خیابان‌ها می‌آیند و نیازمند مصرف بنزین هستند.

بیگی نژاد اضافه کرد: هر چه جلوتر آمده ایم هم تولید خودرو و هم مصرف بنزین افزایش داشته اند، اما در این چند سال پالایشگاهی ساخته نشده است.

بیگی نژاد در توضیح این موضوع بیان کرد: در دولت‌های نهم و دهم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا ۷۰ درصد ساخته شد و در دولت آقای روحانی ۳۰ درصد باقیمانده تکمیل شد و به بهره برداری رسید. اما دولت سیزدهم که روی کارآمد پالایشگاهی که خود مجموعه دولت دوازدهم ساخته باشد به آن شکل وجود ندارد و تنها پالایشگاه دولت قبل، ستاره مهر خلیج فارس است که مربوط به میعانات گازی است. او اضافه کرد که تا تولید بنزین خود را افزایش ندهیم مشکلی کمبود مصرف بنزین حل نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، راه حل دیگر کاهش مصرف بنزین را تولید خودرو‌های کم مصرف دانست و افزود: باید خودرو‌های کم مصرف تولید کنیم. البته حرفم این نیست که مصرف ۱۰ لیتر بنزین را به ۴ لیتر کاهش دهیم؛ چون عملیاتی نیست. اما اگر توجه داشته باشید، طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته همه خودرو‌هایی که تولید کرده ایم هیچ گونه کاهش مصرفی نداشته اند و این خیلی بد است.

عضو هیات تطبیق قرارداد‌های نفتی کشور اضافه کرد: طی این سال‌ها خودرو‌هایی که تولید کرده ایم، تغییرشان در شکل و رنگ و مدل بوده است؛ اما از سال ۹۰ به بعد که ما آن‌ها را بررسی کرده ایم، به هیچ وجه روی کم مصرف شدن این خودرو‌های تولیدی کار نشده است.

بیگی نژاد تاکید کرد: بنابراین بخشی از مصرف بالای بنزین مربوط به تولید است که متناسب با نیاز کشور نبوده است، دوم اینکه صنایع ما تا دلشان بخواهد خودروی پرمصرف تولید می‌کنند و مشکل دیگر مربوط به قیمت پایین سوخت در کشور است و باید جلوی این موارد گرفته شود.

این نماینده مجلس راهکار مقابله با این مساله را افزایش واردات خودرو‌های خارجی دانست چرا که به اعتقاد او می‌تواند زمینه رقابت در تولیدات داخلی و اصلاح روند را ایجاد کند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده