تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۳۳۹۴۶
سرویس خبر : انرژی

تولید بنزین در ونزوئلا از سرگرفته شد

می متالز - رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد کشورش تولید بنزین را در دو پالایشگاه از سر گرفته است.
تولید بنزین در ونزوئلا از سرگرفته شد

به گزارش می متالز، نیکلاس مادورو در توییتی نوشت: «مردم ونزوئلا، با وجود حملات خارجی، ما تولید بنزینی را که کشور نیاز دارد با ساخت دو پالایشگاه آغاز کردیم و برای این فصل، من طرح ساماندهی عرضه بنزین را از پنجم اکتبر تا پنجم نوامبر تایید کرده‌ام. پیش بروید و پیروز شوید.» ونزوئلا ماه‌هاست که با کمبود شدید بنزین دست و پنجه نرم می‌کند و پالایشگاه‌های این کشور به دلیل کمبود مواد رقیق‌کننده که برای تولید سوخت‌ها ضروری هستند و همچنین نیاز مبرم به تعمیرات پالایشگاه، با نرخ بالاتر از ۱۰ درصد ظرفیتشان قادر به فعالیت نبوده‌اند. کمبود مواد رقیق‌کننده در پی وضع تحریم‌های آمریکا علیه دولت ونزوئلا به وجود آمد.

ایران که خود نیز هدف تحریم‌های آمریکا قرار دارد، برای تعمیر پالایشگاه‌های ونزوئلا به کمک این کشور شتافت و حدود پنج ماه قبل ۵۳/ ۱ میلیون بشکه بنزین و مشتقات آن را از طریق پنج نفتکش ارسال کرد. سابق بر این ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین دنیا را داشت و به مدت دو دهه بنزین در این کشور با قیمت‌های یارانه‌ای عرضه می‌شد اما در نتیجه فلج شدن پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا به دلیل تحریم‌های آمریکا و توزیع ناکافی، بازار سیاهی شکل گرفته است که در آن هر لیتر بنزین حداقل ۲ دلار فروخته می‌شود، در حالی که مردم برای دریافت بنزین در مقابل جایگاه‌های سوخت ساعت‌ها منتظر می‌مانند.

نیکلاس مادورو از سازمان ملل متحد خواست به تحریم‌های آمریکا اعتراض کند و اظهار کرد: همه کشورهایی که از صلح دفاع می‌کنند باید به تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه ونزوئلا و کشورهای دیگری شامل کوبا، نیکاراگوئه و سوریه اعتراض کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ونزوئلا که یکی از اعضای موسس اوپک است، بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد اما درآمدهای ارزی این کشور که عمدتا از فروش نفت بوده است از سال ۲۰۱۴ تحت تاثیر ریزش قیمت نفت، سوءمدیریت در تعمیرات و نگهداری تجهیزات و تحریم‌های آمریکا، ۹۹ درصد سقوط کرده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت نفت دولتی ونزوئلا به مشتریان خود در مورد یک قطب جدید برای انتقال کشتی به کشتی نفت برای صادرات از مکانی به دور از سواحل خود اطلاع‌رسانی کرده است. به گزارش رویترز، این تغییر مکان به معنای هزینه‌های بیشتر و نظارت کمتر است.

بیش از دو سوم صادرات نفت ونزوئلا از پایانه خوزه در ساحل شرقی این کشور صورت می‌گیرد، ولی تحریم‌های آمریکا باعث شده شرکت نفت دولتی ونزوئلا از ۲۰۱۹ بیشتر صادرات نفت خام خود را از طریق انتقال کشتی به کشتی در ساحل غربی در نزدیکی پالایشگاه آموای انجام دهد. برخی مشتریانی که درجات نفت خام غرب ونزوئلا را از پالایشگاه آموا دریافت می‌کردند حالا به منطقه‌ای در حدود ۱۲ مایلی شمال جزایر لوس مونجس در خلیج‌ونزوئلا در نزدیکی مرز دریایی با کلمبیا هدایت می‌شوند. طبق گزارش منابع آگاه و اطلاعات ردیابی کشتی‌های رفینیتیو ایکون، اولین نفتکشی که قرار است از این منطقه نفت خام دریافت کند نفتکش «کیپ بلاوی» که در حال حاضر در خارج از آب‌های ونزوئلا در انتظار است.

قرار است این نفتکش یک میلیون بشکه نفت خام گرید«مری» ونزوئلا را به مقصدی نامعلوم حمل کند. برخی مشتریان ونزوئلا پیشنهاد تغییر مکان بارگیری نفت از آموای به لوس‌مونجس را رد کرده‌اند، چون دورتر از سواحل ونزوئلا قرار دارد و هزینه یدک‌کش‌ها، سوخت دریایی و بازرسی‌های اجباری را افزایش می‌دهد و همچنین در نزدیکی مرز کلمبیا قرار دارد و ممکن است باعث درگیری‌های دیپلماتیک شود.

عناوین برگزیده