تاریخ: ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۶
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۹۷۲۲۳
سرویس خبر : انرژی

تولید بنزین ۱۰ میلیون لیتر افزایش می‌یابد

‌می‌متالز - مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه پاک‌ترین بنزین جهان در ایران تولید می‌شود، گفت: امسال با راه‌اندازی واحد جدید ۱۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علیرضا جعفرپور، مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، در میز اقتصادی سیما گفت: پاک‌ترین بنزین جهان با استاندارد یورو۵ با نیم تا یک ppm در پالایشگاه خلیج فارس تولید می‌شود.

به گفته مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید بنزین در کشور یعنی ستاره خلیج فارس با تولید روزانه ۴۰ تا ۴۲ میلیون لیتر است که با راه‌اندازی واحد جدید که ۹۹درصد پیشرفت داشته و تا ۱۵ فروردین راه‌اندازی می‌شود نیز ۱۵ تا ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل معادل ۱۵ درصد کل تولید کشور تولید می‌شود.

وی افزود: این واحد صنعتی سه فاز دارد که هرکدام ۱۲۰ هزار بشکه و در مجموع ۳۶۰ هزار بشکه ظرفیت تولید دارد، اما با فناوری جدید این ظرفیت به ۴۵۰ هزار بشکه می‌رسد. اخیراً نیز ۳۰۰۰۰ بشکه اضافه می‌شود و به ۴۸۰ هزار بشکه می‌رسد.

جعفرپور گفت: ایران دارای بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان با ظرفیت ۴۸۰ هزار بشکه است. دومین پالایشگاه ۲۸۰ هزار بشکه ظرفیت دارد.

مدیرعامل این واحد صنعتی در مورد استاندارد‌های تولید بنزین گفت: استاندارد یورو۵ در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ تدوین شده که اگر زیر ۵۰ ppm باشد یورو۴ و زیر ۱۰ ppm یورو ۵ خواهد بود، اما بنزین تولید ما در ستاره خلیج فارس بین نیم تا یک ppm است. آروماتیک‌های ما زیر ۱۷ درصد، اکتان بنزین ما ۹۱ و ۸۷ است که ۸۰ تا ۹۰ درصد بنزین ما دارای اکتان ۸۷ و ۱۰ درصد بنزین ما اکتان ۹۱ است.

مدیرعامل ستاره خلیج فارس گفت: امسال با راه‌اندازی واحد جدید ۱۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده می‌شود.

وی همچنین گفت: با راه‌اندازی واحد دیگری ۵۰۰ هزار تن کود شیمیایی نیز در این واحد تولید خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول، پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ۹۰ درصد تجهیزات ایرانی و مهندسان ایران احداث شد.

جعفرپور در مورد تولید برق با استفاده از گرمای تولید شده پالایشگاه گفت: اکثر پالایشگاه‌ها برای پایداری منبع برق خود نیروگاه دارند، ما هم استثنا نیستیم وهفت نیروگاه GTG با هیدروژن مازاد داریم که برق مورد نیاز را تولید می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده