تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۷
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۳۸۴۶۹
سرویس خبر : انرژی

ایران مجبور به واردات بنزین می‌شود؟/ دلیل کمبود بنزین، قیمت پایین آن است؟

‌می‌متالز - وزیر نفت چند روز پیش اعلام کرد احتمالا مجبوریم تا چند سال آینده بنزین وارد کنیم. اما چه اتفاقی ایران را از صادرکننده بنزین تبدیل وارکننده آن کرده است؟

به گزارش می‌متالز، دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌‎های نفت گاز و پتروشیمی ایران در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: پیش‌بینی وزیر اصلا دور از ذهن نیست، زیرا ما فرصت‌ها را پیش از این سوزانده‌ایم.

او تاکید می‌کند: باید مشخص شود که قرار است مصرف بنزین با احداث پالایشگاه‌ها جبران شود یا با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی. نمی‌دانیم که از انرژی کشور برای حداکثر کردن منافع ملی استفاده شود یا پوشش هزینه‌های ناکارآمدی بخش‌های مختلف و صنایع دیگر.

او اضافه می‌کند: تولید بنزین کشور بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است. این رقم شامل بنزین سوپر هم می‌شود.

او دلیل واردات بنزین در آینده نزدیک را عدم سیاست‌گذاری درست برمی‌شمارد. او توضیح می‌دهد: ما در کشور به مدیریت منابع و فرصت‌ها بی‌توجه‌ایم. به دلیل نبود سیاست درست صنعتی و اقتصادی، باعث شده هر آنچه تولید کنیم را مصرف کنیم.

اسعدی به کمبود گاز در زمستان و نبود برق در تابستان اشاره می‌کند و می‌گوید: تابستان امسال برق نداشتیم و حالا هم با کمبود گاز مواجهیم. همین الان در نیروگاه‌ها مازوت می‌سوزانیم و دومین دارنده ذخایر گازی در جهانیم.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده ‎های نفت گاز و پتروشیمی ایران بیان می‌کند: اشکال کشور توسعه بی‌قواره خودروسازی است. این عامل یکی مهم‌ترین دلایل مصرف زیاد بنزین در کشور است. صنعت خودروسازی در حال حاضر، خودرو‌هایی تولید می‌کند که دو سه برابر بیش از متوسط خودرو‌های استاندارد تولیدی در دنیا، بنزین مصرف می‌کند.

اسعدی خاطرنشان می‌شود: به دلیل سیاست‌های حمایتی اصلا محدودیتی در بخش خودروسازی قائل نشده‌ایم. بعضی از خودروسازان، وارد نیمه دوم عمر خود شده‌اند، اما هنوز چشم حمایت از دولت دارند.

فریدون اسعدی یادآوری می‌کند: ما در کشور‌های توسعه یافته نمی‌توانیم خودرویی بیابیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ لیتر بنزین مصرف کند، اما در ایران این نوع خودرو‌ها تولید می‌شوند.

او یکی دیگر از دلایل مصرف بنزین در کشور را توسعه‌نیافتگی حمل‌و‌نقل عمومی می‌داند: مردم مجبور به استفاده از خودرو‌های شخصی هستند، زیرا حمل‌ونقل عمومی توسعه نیافته است و این مصرف فرآورده‌های نفتی را در کشور افزایش می‌دهد.

واقعی نبودن قیمت بنزین دلیل کمبود آن است؟

اما برخی از کارشناسان ارزان بودن بیش از حد بنزین و به طور کلی، حامل‌های انرژی را دلیل اصلی مصرف بی‌رویه سوخت در کشور می‌دانند و معتقدند که یارانه پنهانی که دولت به این کالا‌ها اختصاص داده، باعث شده که مصرف سوخت در کشور بالا رود.

اسعدی در همین باره می‌گوید: هنوز تکلیف ما با یارانه‌های انرژی مشخص نیست. ما هنوز نمی‌دانیم که قرار است با چه سیاستی یارانه این بخش اصلاح شود. هنوز نمی‌دانیم با احداث پالایشگاه کمبود بنزین جبران شود یا با اصلاح قیمت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده