تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۳۳
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۶۱۱۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بیست و دومین سفر استانی؛

نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام در سفر‌های استانی / رئیسی: دولت مصمم است ساختار‌های فسادزا را اصلاح و دست جریان قدرت و ثروت را از سفره مردم قطع کند

‌می‌متالز - رئیس جمهور گفت: دولت مصمم است با تکیه بر قدرت و قوتی که نشأت گرفته از حضور شما مردم و در رأس همه قدرت لایزال الهی است، ساختار‌های فسادزا را اصلاح و دست جریان قدرت و ثروت را از معیشت و سفره مردم قطع کند.

به گزارش می‌متالز، صبح پنج شنبه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان صبح در بیست و دومین سفر استانی وارد تبریز شد.

سید ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه در بدو ورود به استان آذربایجان شرقی در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آذربایجان شرقی دیار ۱۰ هزار شهید و ۲۴ هزار جانباز است و به برکت الهی و اخلاص مردم خود گام‌های بلندی را برداشته و ایستادگی مردم این خطه در برابر زورگویی و سلطه‌گری و نهضت مشروطه و قیام ۲۹ بهمن زبانزد همه است.

وی بیان داشت: این استان حقیقتا در دفاع مقدس خوش درخشیده و سرداران بزرگ اسلام و این خطه نمونه بارز می‌باشند و به راستی این خطه مهد زنان و مردان بزرگ است و علامه طباطبایی، علامه امینی، علامه جعفری و امام جمعه‌های شهید آن به عنوان الگو در جهان هستند.

رییس جمهور خاطر نشان شد: آذربایجان شرقی افتخارات بزرگی دارد و ظرفیت‌های زیادی هم دارد و ظرفیت‌های معدنی، صنعتی و کشاورزی آن بسیار بالاست و می‌توان از این استان به عنوان استان تولید، تجارت و صادرات یاد کرد.

وی ابراز کرد: در سفر استانی قرار است نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام را دنبال کنیم که پروژه‌هایی از قبیل راه اهن تبریز میانه، بسیاری از معادن، شرایط چرم سازی مواردی هستند که باید حل شود و باید بعد از پروژه‌های نیمه تمام پروژه جدیدی را شروع کنیم و امیدواریم در این کار که جدی این است، پروژه‌های نیمه تمام به یک سامان برسند.

رئیسی با بیان اینکه از قبل همه موضوعات استان مورد بررسی قرار گرفته است و با تعامل و مشورت از طریق استاندار و نماینده، ولی فقیه، نمایندگان مجلس و نخبگان لیست بلندی تهیه شده است که در جلسه شورای اداری این کار‌های نیمه تمام به چه شکل خواهد شد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس جمهور متذکر شد: البته کار‌هایی هم باید در تهران دنبال شوند چراکه این استان همیشه سربلند در امتحان الهی بودند و هیچ جا برای انقلاب کم نگذاشته‌اند.

رئیس جمهور بعداز اسقبال مسوولان استانی و نمایندگان مجلس به صورت هوایی عازم یکی از شهرستان‌های استان شد تا بازدید سرزده‌ای داشته باشد.

دیدار با اقشار مختلف مردم و شرکت در شورای اداری استان از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر است.


رئیس جمهور از مرز ایران و جمهوری آذربایجان در جلفا بازدید کرد


رئیس جمهور در ادامه سفر به آذربایجان‌شرقی از مرز ایران و جمهوری آذربایجان در جلفا بازدید کرد.

حجت الاسلام رئیسی بعداز حضور در شهرستان ورزقان و معدن مس سونگون عازم جلفا شد.

وی ابتدا از مرز ایران و جمهوری آذربایجان بازدید کرد. رئیسی همچنین در ادامه از پایانه مرزی جلفا بازدیدی به عمل آورد.

پایانه مرزی جلفا به همراه پایانه مرزی نوردوز مسیر ارتباطی آذربایجان شرقی با کشور‌های ارمنستان و آذربایجان به عنوان یکی از استان‌های مهم صنعتی و اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

این دو پایانه در دو ماهه سال جاری مسیر تردد ۶۱ هزار و ۲۸۰ مسافر، ۸۲۳ دستگاه اتوبوس مسافری ایرانی و خارجی، ۳۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه وسایل نقلیه سنگین و نیز واردات و صادرات ۱۲۵ هزار و ۱۰۰ تن کالا بوده‌اند.

پایانه مرزی جلفا در فاصله ۱۳۲ کیلومتری تبریز ارتباط زمینی آذربایجان شرقی را با جمهوری آذربایجان ممکن ساخته و پایانه مرزی نوردوز نیز با ۱۹۰ کیلومتر فاصله از تبریز ارتباط ایران با ارمنستان را از طریق پل احداث شده بر روی رودخانه ارس برقرار می‌کند.

رئیس جمهور همچنین در جمع کارگران شرکت امیکو در جلفا حضور پیدا کرد و مشکلات آن‌ها را شنید.

افزایش تولید کنسانتره مس در مجتمع معدنی سونگون کلید خورد

نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام در سفر‌های استانی / رئیسی: دولت مصمم است ساختار‌های فسادزا را اصلاح و دست جریان قدرت و ثروت را از سفره مردم قطع کند


با حضور حجت الاسلام رئیسی در معدن و کارخانه مس سونگون ورزقان افزایش تولید کنسانتره این معدن کلید خورد.

رئیس جمهور روز پنجشنبه در بیست و سومین سفر استانی دولت مردمی، با حضور در معدن و کارخانه تولید مس سونگون ورزقان از روند استخراج و تولید این محصول معدنی بازدید کرد.

مجتمع مس سونگون ورزقان از بزرگترین معادن کشور است که ارزش ذخایر آن ۳۲۰ میلیارد دلار برآورده شده است.

رئیس جمهوری در نخستین برنامه خود در سفر به آذربایجان شرقی در معدن مس سونگون حضور یافت و دستور تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان را صادر کرد.

حجت الاسلام رئیسی با حضور در جمع کارگران معدن مس سونگون ورزقان بزرگترین معدن شمال غرب کشور در جریان مشکلات این معدن و مطالبات کارگران قرار گرفت.

وی همچنین با حضور در کارخانه تولید مس سونگون از روند استخراج و تولید این محصول معدنی بازدید و دستور تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان را صادر کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر استفاده از ظرفیت اقوام مختلف کشور گفت: دولت قومیت‌های مختلف در کشور را تهدید نمی‌داند.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر پنج شنبه در ادامه برنامه‌های بیست و سومین سفر استانی دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی در نشست با جمعی از نخبگان این استان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، در مورد اقدامات دولت برای مهار ویروس کرونا در کشور گفت: روزی که دولت را تحویل گرفتیم ۷۰۰ خانواده در روز بدلیل بیماری کرونا داغدار می‌شدند، اما امروز وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد این رقم خوشبختانه صفر شده است. یارانه به حساب افرادی که معترض هستند واریز می‌شود


یارانه به حساب افرادی که معترض هستند واریز می‌شود


حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنج شنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی در تبریز اظهار کرد: دهه کرامت را به همه عزیزان تبریک عرض می‌کنم؛ ان شاالله خداوند به خاطر این ایام برکاتش را به همه ما نازل کند.

وی با بیان اینکه از صحبت‌های جلسه استفاده کردیم؛ روش ما از این جلسات شورای اداری متفاوت از دولت‌های دیگر است، افزود: حضور ما در استان‌ها حضور کاری است و قبل سفر نماینده‌های ما به استان آمده و نیازسنجی کرده و پروژه‌ها را شناسایی می‌کنند.

رئیسی گفت: اگر بخواهیم همه این پروژه‌های نیمه تمام را تمام کنیم یک پروسه ده‌ها ساله‌است چرتکه در دولت‌های قبلی پروژه‌ها مانده و حتی در هشتاد درصد انجام گرفته آن را رها کرده‌اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: درخواست و مطالبات نمایندگان درست است، ولی اولویت ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام است و بر حسب اولویت‌ها پیش می‌رویم.

وی اضافه کرد: نماینده‌ها و وزرای دولت قبل سفر استانی به همه جای استان رفتند و مسائل را بررسی می‌کنند و همه وزرا هم گفتند که چه مشکلاتی است و چه راه‌کاری دارند و این کار برای استحضار نمایندگان، حاضرین و مردم است.

رئیس خاطرنشان کرد: همه مدیران باید حس پیدا کنند که مشکل چیست و این مشکل به دست آن‌ها حل می‌شود وگرنه در این جلسه فقط گفتن کافی نیست بلکه مدیران باید کاری کنند که در انتظار مردم و درخور انقلاب باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم باید نتیجه سفر را حس کنند و به عبارتی چهار تا گره باز شود، گفت: استان آذربایجان‌شرقی یک استان معدنی است و خداوند نعمت‌های زیادی به این منطقه مرحمت کرده است؛ اقداماتی در استان سده، ولی ناقص است.

رئیسی گفت: در ارتباط با صنایع باید کار شد تا با همه ظرفیت‌ها و خط تولید‌ها جلو برود تا به تبع آن اشتغال و تولید رقم خورد چراکه رهبر همه سال‌ها را الکی سال تولید ننامیده است بلکه تولید نجات دهنده کشور است.

وی با بیان اینکه در تولید همه باید همت کنند؛ اگر رشد اقتصادی می‌گوئیم آن مبتنی بر سرمایه‌گذاری است، افزود: سرمایه‌گذاری از جمله از طریق چندین سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ، (۱۷ میلیارد دلار) سرمایه شده است؛ همچنین پول بانک‌ها باید به سمت تولید برود، زیرا نقدینگی به سمت تولید نرود با سیل بنیان‌کن روبرو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: بدون آمدن بخش خصوصی در میدان کاری انجام نمی‌گیرد؛ هر جا مردم به میدان آمده‌اند با موفقیت روبرو شده‌ایم و باید به میدان بیایند و این با سخنرانی و کاغذ ممکن نیست باید احساس امنیت باید به بخش خصوصی داد.

رئیسی گفت: اگر اصل ۴۴ درست اجرا می‌شد الان مشکلی نداشتیم؛ منظور از خصوصی سازی هم میدان دادن واقعی به بخش خصوصی است چراکه مردم بانک و نهاد‌ها را از خود دولت می‌دانند، در این خصوص دولت نباید متصدی باشد بلکه باید وظیفه خود مبنی بر حمایت، هدایت و نظارت بخش خصوصی را اجرا کند.

وی در ادامه گفت: بخش مورد توجه دیگر در این زمینه، توجه جدی به سرمایه‌گذاری بزرگ خارجی است که دولت کار‌هایی از جمله در حوزه انرژی و راه انجام داده و اگر دنبال رشد اقتصادی هستیم، این با سرمایه‌گذاری میسر می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: افزایش بهره‌وری، راهکار دیگری است و باید در فرآیند‌ها بازنگری شود، بنده به جلفا رفتم و آقایان گفتند که صادرات انجام می‌شود پس دستگاه‌های مسؤول کار صادرات را تسهیل کنند؛ کاری نکنید صادر کننده با ده‌ها مانع روبرو باشد.

وی ادامه داد: لازمه این امر این است که گمرکات چند شیفته کار کنند تا کارآفرین و صادرکننده برای انجام یک کار چندین هفته انتظار نکشد؛ کاری نکنید که کارآفرین خسته شود و سرمایه خود را برداشته و جای دیگری برود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جوشش از درون باید باشد و نباید کار مردم بماند؛ دستگاه‌ها باید مدیرانی کاری انتخاب کنند، مدیران محترم، لطفاً کسانی که کار را به فردا‌ها موکول می‌کنند، را کنار بگذارید، تضعیف نکنید، ولی در جای دیگر بگذارید و یک فرد اصلح را جایگزین کنید.

وی افزود: مردم را از این اتاق به اتاق دیگر ارجاع ندهید، هوای مردم و حل مشکلاتشان را داشته باشید و نگذارید اذیت شوند.

رئیس جمهور گفت: چرا باید کار این مردم را به هفته‌ها و روز‌های بعد موکول کنید؟ چرا آن‌ها را خسته می‌کنید؟ کاری که به راحتی حل می‌شود را به هفته بعد و حتی روز بعد موکول نکنید.

رئیسی گفت: روحیه تحولی و توجه به اصلاح فرآیند‌ها باید بالا باشد، بنده در شهرستان هم کار کرده‌ام و می‌دانم از دست استان‌ها کار‌های خیلی بزرگی برمی‌آید.

وی تصریح کرد: سهم مدیران در انجام کار‌ها و یا انجام نشدن کار‌ها بیش از ۷۰ درصد است. این را از من قبول کنید، زیرا تجربه بنده می‌گوید که نقش مدیران بسیار پراهمیت است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان اظهار کرد: در سالگرد ارتحال امام، رهبر انقلاب بحثی در مورد امام تحول‌خواه داشتند؛ امام منبع تحول بودند، ولی مگر همه امکانات و زمینه‌ها برای امام یا شهید سلیمانی فراهم بود که آن تحول را ایجاد کردند؟ آن‌ها با خون دل خوردن بسیار راه را هموار کرده و پیروزی را میسر ساختند.


آیت‌الله رئیسی در دیدار جمعی از آحاد مختلف مردم آذربایجان شرقی: دولت مصمم است ساختار‌های فسادزا را اصلاح و دست جریان قدرت و ثروت را از سفره مردم قطع کند/ هیچ روز و شب، ساعت و دقیقه‌ای بر بنده و همکارانم نمی‌گذرد الا اینکه در فکر حل مشکلات مردم باشیم/ همراهی بزرگ ملت ایران در ناکام گذاشتن مخالفین انقلاب اسلامی مثال زدنی است


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به آذربایجان شرقی، در دیدار با جمعی از آحاد مختلف مردم، این استان را برخوردار از ظرفیت‌های مادی، معادن، صنایع و ظرفیت‌های بسیار دیگر توصیف کرد و گفت: مهم‌ترین ظرفیت آذربایجان شرقی، ظرفیت نیروی انسانی کارآمد، زن و مرد و جوانان تحصیلکرده‌ای است که در استان می‌بینیم.
رئیس جمهور فرهنگ، تمدن و مدنیت آذربایجان شرقی را ظرفیت مهم دیگر این استان برشمرد و افزود: تمدن ایرانی و اسلامی که آذربایجان ارائه کرده است، همراه خود خداپرستی، توجه به دیگران، ایثار، مقاومت، اخلاق، معنویت، عدالت و عقلانیت دارد و علما، حکما و فلاسفه بسیاری پرورش داده است.

رئیسی با تجلیل از سرود خوانده شده به زبان زیبای آذری در این مراسم اظهار داشت: این ابتکار عمل به همه کشور‌ها و ملت‌ها اعلام کرد که دهه نودی‌ها در جمهوری اسلامی آماده سربازی برای وجود مقدس حضرت، ولی عصر (عج)، دفاع از حریم حرم جمهوری اسلامی ایران و ادامه دادن راه شهید سلیمانی و شهید باکری در نبرد با دشمنان انقلاب اسلامی هستند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با شکرگزاری به درگاه الهی برای آنکه امروز پس از ۲ سال و اندی روزی را بدون فوتی ناشی از کرونا گذراندیم در حالی که در آغاز کار دولت روزی ۷۰۰ خانوار ایرانی از این بابت داغدار می‌شدند، تصریح کرد: از همه خدمتگزاران عرصه بهداشت و درمان و کسانی که در این عرصه تلاش کردند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دولت مردمی فعالیت خود را با ۲ اولویت مهار کرونا و سامان دادن امور معیشتی و اقتصادی مردم آغاز کرد، خاطرنشان کرد: دولت پس از مهار موفق شیوع کرونا، تمام همت خود را متوجه این موضوع کرد که عدالت را در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و حوزه‌های مختلف اجرا کند.

نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام در سفر‌های استانی / رئیسی: دولت مصمم است ساختار‌های فسادزا را اصلاح و دست جریان قدرت و ثروت را از سفره مردم قطع کند



رئیس جمهور ادامه داد: دولت بودجه ۱۴۰۱ را با محوریت عدالت تقدیم مجلس کرد و در ضمن به دنبال آن است که ساختار‌های فسادزا و ساختار‌هایی را که در آن‌ها رانت‌خواری و ویژه‌خواری وجود دارد، اصلاح کند. امروز دولت این آمادگی را دارد گامی‌هایی را در جهت اصلاح امور اقتصادی بردارد که به عدالت اجتماعی و قطع کردن دست مفسدان و رانت‌خواران منجر شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این اجتماع معنادار با حضور مردان و زنان عزیز آذربایجانی و به ویژه جوانان و نوجوانان اولین اجتماع اینچنینی است که بنده در ایام کرونایی در آن حضور داشته‌ام، گفت: یکی از دغدغه‌های بنده برای حضور در استان‌ها این بود که چگونه با وجود همه‌گیری کرونا در اجتماعات مردمی حضور یافته و به مردم عرض ادب و ارادت کنم. گویا اینگونه مقدر شده که حضور در اجتماعات اینچنینی از تبریز آغاز شود و لذا این حضور و جلسه را جلسه‌ای مبارک نه برای آذربایجان بلکه برای کشور می‌دانیم.

رئیس جمهور در ادامه با اظهار امیدواری نسبت به اینکه اصلاحات اقتصادی دولت به طور واقعی به قطع دست مفسدان و رانت‌خواران بیانجامد، افزود: مردم آذربایجان و جوانان عزیز و برومند و خانواده معزز شهیدان بدانید که دولت مصمم است ساختار‌های فسادزا را در همه جا اصلاح کند. ما با قدرت و قوتی که نشأت گرفته از حضور مردم و حضور شما عزیزان و در رأس همه قدرت لایزال الهی است، دست جریان قدرت و ثروت را که بخواهد اقتصاد کشور را تهدید کند، از سفره مردم و اقتصاد کشور، قطع خواهیم کرد.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: بنده از برخی مشکلاتی که در سفره مردم و معیشت خانواده‌های محترم در سراسر کشور ایجاد شده مطلعم. هیچ شب و روز، ساعت و حتی دقیقه‌ای بر من و همکارانم نمی‌گذرد الا اینکه در فکریم که چگونه می‌شود مشکلات معیشتی مردم را حل کرد. بدانید همراه و در کنار شما هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همراهی بزرگ ملت ایران در ناکام گذاشتن معاندین و مخالفین انقلاب اسلامی مثال زدنی است، تصریح کرد: حقیقتاً معاندین و مخالفین تصور می‌کردند با بلندگو‌های خودشان بتوانند کاری از پیش ببرند، اما مردم آذربایجان و ملت بزرگ ایران با بصیرت و حضور در صحنه و با همکاری و همراهی با دولت، دشمن را در این عرصه و همه عرصه‌ها ناکام گذاشتند.

رئیسی در ابتدای سخنان خود با تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: در دهه کرامت قرار داریم. کرامت به معنای بخشیدن قبل از خواستن است و گاهی جلوه آن، بخشش مال و آبرو است و گاهی جلوه این کرامت بخشش جان است و از همین رو شهیدان ما قبل از آنکه شهید باشند، کریم‌اند.

رئیس جمهور با تمجید از ۱۰ هزار شهید و ۲۴ هزار جانباز و ایثارگر آذربایجان شرقی تصریح کرد: این استان مهد دلیران، شجاعت و غیرت است. تاریخ این سرزمین، هم در نهضت مشروطه، هم در ۲۹ بهمن و هم در دفاع مقدس، بزرگترین دلیل صدق، شجاعت، ایثار و غیرت آذربایجان است. نام شهدا که در هر کوی و برزنی در این استان و در این کشور به چشم می‌خورد دلیل صدق این مدعا است که مردم این خطه مردمی مقاوم، بصیر، شجاع، زمان‌شناس و حماسه‌آفرینند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی صراط

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده