تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۱
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۶۱۵۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تصمیم وزیر صمت برای تشکیل شرکت ملی مس در آذربایجان شرقی یک تصمیم بزرگ ملی است/ وزیر صمت به مسائل زیرساختی معادن اشراف دارد

‌می‌متالز - عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی دستور وزیر صمت برای تشکیل «شرکت ملی مس در آذربایجان شرقی» را یک تصمیم بزرگ ملی، اقتصادی و صنعتی و شایان تقدیر دانست و گفت: ایجاد شرکت ملی مس در آذربایجان شرقی یک تصمیم بزرگ ملی است و امیدواریم با تلاش مسوولان در اجرای این تصمیم، شاهد تحول در صنعت مس باشیم.

به گزارش می‌متالز، الله‌وردی دهقانی بابیان اینکه استان آذربایجان شرقی ذخایر معدنی زیادی دارد، افزود: این استان دارای رتبه سوم در بهره‌برداری معادن است، اما باوجود ذخایر معدنی زیاد، متأسفانه جایگاه این استان در بهره‌برداری از معادن مناسب نیست.

وی بابیان اینکه شهرستان ورزقان بهشت معادن مس است، تصریح کرد: ذخیره فعلی معدن مس سونگون بیش از ۴ میلیارد تن است، البته این ذخیره‌سازی بر اساس اکتشافات ناقص بوده و ذخایر مس بیشتر از این‌ها است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر اکتشافات معدن مس سونگون تکمیل شود، این معدن به یکی از بزرگ‌ترین معادن دنیا تبدیل خواهد شد، زیرا معدن مس سونگون بزرگ‌ترین معدن مس ایران است و بیش از ۵۲ درصد از ذخایر شرکت ملی مس ایران را در خود جای‌داده است.

دهقانی ادامه داد: همچنین در بخش بهره‌برداری و استخراج، سالیانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره از این معدن استخراج می‌شود، بنابراین معدن سونگون این ظرفیت را دارد که سالانه چند برابر تولید شرکت ملی مس، برای کشور تولید و ارزآوری داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیمات غلط در مدیریت معدن مس سونگون تأکید کرد: بر همین مبنا گزارش و اطلاعاتی در اختیار رئیس‌جمهوری و وزیر صمت قرار گرفت تا منجر به اقدام مؤثر شود.

وی بابیان اینکه وزیر صمت متوجه عمق ایراد‌های این بخش شده است، بیان کرد: جا دارد برای تصمیم تشکیل شرکت ملی مس در آذربایجان شرقی از وزیر صمت تشکر کنم، زیرا ایشان به‌طور کامل به این مساله اشراف دارد و تصمیمات درستی در این بخش گرفته‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه آورده صنعت مس کشور می‌تواند بیشتر از صنعت فولاد باشد، گفت: به علت نیاز دنیا به مس، قیمت مس هرروز بیشتر می‌شود.

دهقانی بابیان اینکه بر اساس برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، تولید مس حدود یک‌میلیون تن پیش‌بینی‌شده است، عنوان کرد: این در حالی است که ما سالانه ۲۵۰ هزار تن مس تولید می‌کنیم و از برنامه عقب‌مانده‌ایم، بنابراین اگر این مهم رخ دهد ما به‌اندازه کل صادرات پتروشیمی کشور ارزآوری خواهیم داشت.

وی توضیح داد: با عملیاتی شدن برنامه‌های توسعه‌ای پایین‌دستی معادن، حداقل ۲۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در معادنی مانند مس سونگون و صنایع پایین‌دستی مشغول به فعالیت خواهند شد و صنایع پایین‌دستی معادن مس می‌تواند حداقل دو تا سه برابر رقم تعیین‌شده، اشتغال ایجاد کرده و ارزش‌افزوده بسیار بالایی داشته باشد.

این نماینده مجلس گفت: به‌طور تقریبی سالانه ۷۵ هزار تن مس استحصال می‌شود که ارزش آن ۲۴ هزار میلیارد تومان است و حداکثر ۳۰ درصد این مبلغ در شرکت ملی مس هزینه می‌شود و مابقی آن سود است، یعنی بیش از ۷۰ درصد آنچه که شرکت ملی مس در معدنی، چون مس سونگون می‌فروشد، سود است و این شرکت هیچ نیازی به منابع خارجی و بانکی برای توسعه صنایع پایین‌دستی ندارد و تنها باید سیاست‌گذاری، راهبری و نظارت درستی انجام شود تا این صنعت ظرفیت خودش را گسترش دهد

دهقانی وجود ده‌ها معدن مس در آذربایجان شرقی را مورداشاره قرارداد و اعلام کرد: به‌طور حتم این معادن هم به‌اندازه معدن مس سونگون اهمیت دارند، بنابراین اگر تنها اکتشافات معدن مس سونگون تکمیل شود، این معدن ۸ تا ۱۰ میلیارد تن ذخیره خواهد داشت و این ذخیره دو برابر آن چیزی است که شرکت ملی مس استحصال می‌کند و می‌تواند ازنظر عملکردی و اقتصادی معادل کل شرکت ملی مس تأثیر، کارکرد و آورده اقتصادی برای کشور داشته باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده