تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۶۱۵۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

واحد‌های کوچک مقیاس مس در آستانه تعطیلی

‌می‌متالز - معاملات کاتد و کنسانتره مس در حالی در بورس کالا ادامه دارد که مسوولان در تصمیم‌گیری‌های خود تفاوت‌های بازار آزاد و بورس کالا را لحاظ نمی‌کنند. نایب رئیس انجمن مس ایران معتقد است که اختلاف قیمت دلار در بورس کالا و بازار آزاد باعث ایجاد شکاف بین این دو بخش و رانت برای برخی دلالان شده بعلاوه اینکه این شکاف قیمتی انگیزه تولیدکنندگان را تضعیف کرده است، چراکه با توجه به تولید و عرضه داخلی، مبنا قرار دادن ارز نیمایی برای این تولیدکنندگان برای فروش ۱۰۰ درصد تولیدش منطقی به نظر نمی‌رسد.

به گزارش می‌متالز، کوروش شعبانی، نایب‌رئیس انجمن مس در این راستا عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر قیمت گذاری دستوری برای فروش مس در بورس کالای ایران که بر مبنای دلار نیمایی است سبب شده است در برخی مقاطع زمانی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد درآمد تولیدکننده این حوزه نصیب دلال‌ها شود، با نگاهی به چند روز اخیر دلار نیمایی ۲۴۹۰۰ تومان و دلار آزاد ۳۱۳۰۰ تومانی، شکاف قیمتی ۲۵ تا ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد که هزینه‌ها و درآمد تولید کننده را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در شرایطی است که تولیدکننده در صنعت لیچینگ در همین سال جاری به واسطه هزینه‌های نامتعارف افزایش حقوق و دستمزد و همچنین افزایش قیمت اسید در راس هزینه‌ها و توامان افزایش دیگر هزینه‌های تولید به مرز تعدیل نیرو و عدم صرفه اقتصادی ادامه تولید رسیده است.

نایب رئیس انجمن مس ایران خاطرنشان کرد: تصمیمات دستوری که به تولیدکنندگان حوزه معدن و بالاخص مس تحمیل شده منجر به کاهش تولید و در برخی موارد تعطیلی واحد‌های کوچک تولیدی می‌شود؛ علاوه بر تاکیدات بر اشتغالزایی و تولید، حمایتی از جانب دولت برای تداوم تولید دیده نمی‌شود.

شعبانی یادآور شد: تولیدکنندگان در بازار آزاد مواد اولیه و ماشین‌آلات خود را تأمین می‌کنند و ارز به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند که سبب شده هزینه‌های تولید بالایی را متقبل شوند در مقابل برای فروش با نرخ بسیار پایینی نسبت به ارز آزاد که بر آن اساس هزینه می‌کند فروش دستوری دارند. نتیجه این رفتار با تولیدکننده، ضرر و زیان بالا به بخش خصوصی است.

وی با هشدار تعطیلی واحد‌های کوچک و متوسط در آینده‌ای نه چندان دور پیشنهاد داد: از قیمت‌های دستوری فاصله بگیریم و اجازه دهیم با توجه به عرضه و تقاضا و هزینه‌های تولید کننده، قیمت‌ها واقعی شود و با عدم ضرردهی تولیدکنندگان، اشتغال و تولید در این حوزه را تضمین نماییم.

بر اساس برآورد‌ها فاصله دلار بازار آزاد با دلار نیمایی به حدود هفت هزار تومان رسیده است، برآوردی که معنایش جز رانت برای عده‌ای نمی‌تواند باشد. ذیل این مطلب متوسط نرخ نیما در شش ماه اخیر آمده است که بر طبق آن میانگین این شاخص در بازه ۶ ماهه ۲۴۴,۴۳۳ ریال بوده است. به عبارتی طی شش ماه گذشته درآمد تولید کننده با تحمیل نرخ دلار نیمایی تقریبا ثابت مانده در مقابل هزینه‌های تولید حداقل حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این عدم همخوانی هزینه و درآمد حاصلی جز تعطیلی معادن کوچک که اکثرا با سرمایه خصوصی فعال هستند، نخواهد داشت و در نهایت تولید کننده را ناگزیر به تعدیل نیرو خواهد کرد و به تبع آن شاهد کاهش تولید خواهیم بود و در زمانی نه چندان دور تعطیلی معادن و صنایع معدنی که سهم قابل توجهی در ارزآوری، اشتغال و تولید کشور دارند، رخ خواهد داد.

منبع: ایران اکونومیست

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده