به گزارش میمتالز، افتتاح خط آهن تبریز تا بستان آباد پس از ۲۲ سال بی تردید اقدام مثبت و سازندهای از سوی دولت سیزدهم است که مسیر ریلی تهران تا تبریز را از نظر مسافت و زمان کاهش میدهد.
با این حال برخی نکات و ناگفتهها درباره خط آهن مذکور وجود دارد که بد نیست مسئولان راه آهن و رسانههایی که با تیترهای دور از واقعیت این اتفاق را پوشش داده اند به این نکات نیز توجه کنند.
نکته مهم این که راه آهن بستان آباد تبریز در واقع بخشی از طرح احداث و دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز بوده که از سال ۱۳۷۹ عملیات ساخت آن آغاز شده است. این مسیر از ایستگاه میانه واقع در مسیر راهآهن تهران تبریز شروع شده و ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسیده است.
مسیر ریلی که اخیرا افتتاح شد به طول ۴۴ کیلومتر از بستانآباد به خاوران بوده و بر این اساس هنوز خط آهن مذکور به ایستگاه تبریز که در غرب این شهر قرار دارد وصل نشده است.
تازهترین گزارشها حاکیست فاز سوم این پروژه به طول ۲۹ کیلومتر از ایستگاه خاوران تا تبریز آغاز شده و ۱۳ کیلومتر از این مسیر در دست ساخت است و پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دارد. ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز هنوز آغاز نشده و قرار است با تامین اعتبار از طریق فاینانس اجرا شود که در صورت تامین اعتبار احداث این قطعه ۴ سال طول میکشد؛ بنابراین برخلاف آنچه تصور میرود خط آهنی که اخیرا افتتاح شد هنوز به ایستگاه تبریز نرسیده است. به عبارت دیگر اگر این خط آهن به ایستگاه تبریز میرسید سخن گفتن از کوتاه شدن چند ساعته زمان سفر میتوانست دقیقتر باشد، اما اکنون کوتاهتر شدن زمان سفر آن هم ۵ ساعت، با توجه به فاصله ایستگاه خاوران تا تبریز، زیر سوال است.
ذکر این نکته نیز ضروری است که مسافران تهران تبریز اکنون باید مسیر خاوران تا شهر تبریز را از مسیر جاده و با تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل جادهای طی کنند. چرا که طرح توسعه خط ۲ مترو تبریز که قرار است این خط را به ایستگاه خاوران متصل کند، هنوز به نتیجه نرسیده است.