تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۰۷۲۱۹
یک کارشناس صنعت حمل‌ونقل اعلام کرد؛

خط آهن بستان آباد مسافری است نه ترانزیتی

خط آهن بستان آباد مسافری است نه ترانزیتی
‌می‌متالز - یک کارشناس حمل و نقل گفت: مسیر ریلی بستان آباد از گذشته بوده است و این خط جدید جنبه مسافر بری دارد و اصلا برای ترانزیت صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش می‌متالز، راه‌آهن میانه- بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از خط میانه به تبریز است که از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی از شهر‌های ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده و به ایستگاه راه آهن بستان‌آباد متصل می‌شود. مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور می‌گویند این خط آهن، نقطه اتصال استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر و جدید به شبکه ریلی محسوب می‌شود. اما کارشناسان معتقد هستند که این خط ریلی برای ترانزیت صرفه اقتصادی ندارد.

علی ضیایی، کارشناس حمل و نقل درخصوص خط ریلی بستان به مهر گفت: این مسیر از زمان گذشته بوده است و این راه ریلی برای نزدیک شدن راه است، اما باید دید این خط ریلی برای ترانزیت به صرفه است یا خیر.

وی در ادامه افزود: محور ریلی غرب کشور دارای اهمیت است و اگر ترانزیت را در نظر بگیریم کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب را تقویت کنیم به صرفه‌تر خواهد بود چرا که این پروژه هزینه سنگینی را دارد و صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر این خط ریلی یک خط مسافربری است و هنوز آماده حمل کالا نیست.

این کارشناس حمل و نقل افزود: برای این خط ریلی ۲۲ سال طول کشیده است و این همه سال طول کشیدن برای راه اندازی یک خط ریلی منطقی نیست در حال حاضر نیز حدود ۲۷ کیلومتر از این خط ریلی مانده است که حدود ۴ همت (۳۰۰ میلیون دلار) هزینه دارد و این پول را دولت می‌تواند برای پروژه‌های اولویت دار بگذارد و کریدور‌هایی سهل وصول وجود دارد مانند کریدور شمال به جنوب که بستر‌های اقتصادی- سیاسی آن آماده است و می‌توان آن را ارتقا داد؛ چین و اروپا از ایران عبور نمی‌کنند که برای ما این کریدور اهمیت داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: این هزینه را می‌توان برای کریدور‌هایی منتهی به چابهار هزینه کرد چرا که حداقل راه ترانزیتی بندر چابهار آمادهاست از سوی دیگر محور سرخس – بافق را می‌توان به روز کرد تا از ترافیک‌های ترانزیتی جلوگیری کرد در حال حاضر این خط ریلی ظرفیت بالایی دارد، اما به دلیل کهن بودن ترافیک بالایی دارد که با هزینه ساخت بستان آباد می‌توان این خط ریلی را به روز کرد.

علی ضیایی در ادامه افزود: برای راه اندازی این خط ریلی نیاز به بستر سازی اقتصادی و سیاسی است، اما پروژه‌های قدیمی همانند کریدور شرق به غرب و خط شمال به جنوب نیازی به بستر سازی نیست چرا که بستر‌ها آماده است و ۳۰۰ میلیون دلار بهتر است که صرف پروژه‌های اولویت دار شود با این حال این پروژه آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت