تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۵
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۰۱۸۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توانمندی آذربایجان‌شرقی در تبدیل شدن به دروازه صادراتی کشور

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: این استان توانمندی بالایی در تبدیل شدن به هاب صادراتی کشور دارد.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان در گفتگو با خبرنگاران گفت: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بسیاری در حوزه تجارت خارجی دارد و به صورت مستقیم به ارمنستان وصل است.

وی با اشاره به این که آذربایجان شرقی استانی اقتصادی بر پایه بخش خصوصی است، افزود: اگر موانع تولید رفع شود بخش خصوصی هوشمند، مبتکر، خلاق و با انگیزه استان می‌تواند اقتصاد استان را تغییر دهد.

وی با اشاره به برگزاری ۲۵ رویداد تجارت خارجی در تبریز ادامه داد: امیدواریم با همکاری بخش خصوصی بتوانیم استان را به قطب مهم و بی نظیر صادرات، تولید، اشتغال و گردشگری تبدیل کنیم چرا که بخش خصوصی استان توانمندی ویژه‌ای در این حوزه دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: از تمام ظرفیت‌های قانونی و دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌کنیم تا تسهیلگر باشیم و اعتقاد داریم بخش خصوصی باید برای توسعه حوزه‌های مختلف اقتصادی برنامه مدونی ارائه کند.

پرنیان همچنین با بیان این که ارزش افزوده بخش معدن در کشور ۶ درصد است، اظهار کرد: ارزش افزوده ۲۶ درصدی بخش معدن استان نشاندهنده ایجاد تحولات اساسی در این بخش است.

وی افزود: با اقدامات گسترده‌ای که در بخش معدن انجام شده آهنگ رشد ارزش افزوده در این بخش سیر صعودی داشته است.

وی اضافه کرد: امسال ۴۵۰ محدوده معدنی برای واگذاری در مزایده شناسایی شد که این موضوع فرصت جدیدی برای سرمایه گذاری در این بخش است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: در دستور کار قرار گرفتن تولید مس کاتد و دریافت مالیات در این بخش از جمله اتفاقات مهم در استان بود که در این زمینه برنامه ریزی شده تولید مس تا سه برابر افزایش یابد.

پرنیان ادامه داد: سال گذشته مصوبات ایجاد شهرک تخصصی پایین دست مس گرفته شد و امیدواریم تا پایان امسال بسیاری از کار‌های این شهرک تخصصی انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره تولید در بخش‌های مختلف صنعت افزود: ۲۷ مگا پروژه در استان وجود دارد که بهره برداری از این پروژه‌ها در رشد اقتصاد استان تاثیرگذار خواهد بود همچنین برای امسال بیش از ۳۰ پروژه مهم تعریف شده و عملکرد این پروژه‌ها به صورت مرتب رصد می‌شود.

وی با بیان این که آذربایجان شرقی در راه اندازی واحد‌های جدید تولیدی در رتبه سوم کشور قرار دارد، گفت: صدور دو هزار و ۱۰۰ فقره جواز تاسیس ایجادی برای شروع سرمایه گذاری‌های جدید نشان دهنده علاقه مندی به سرمایه گذاری در استان نسبت به سایر استان هاست که در این زمینه نیز رتبه نخست کشور را داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۶۰۰ قطعه زمین صنعتی با مساحت بیش از ۱۸۰ هکتار زمین برای شروع سرمایه گذاری‌های جدید در شهرک‌های صنعتی استان واگذار شد که آذربایجان شرقی رتبه اول کشور در واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی را دارد.

وی همچنین در مصاحبه با برنامه اقتصادی رادیو گفتگو در خصوص موضوع تامین مالی و چالش کمبود نقدینگی صنایع کوچک که باید از سوی نظام بانکی انجام شود، گفت: متاسفانه نظام بانکی ما در خدمت تولید نیست و تمایل به سرمایه گذاری در جا‌هایی غیر از تولید یعنی در بخش‌های تجاری و خدماتی و یا سایر بخش‌ها دارد.

پرنیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور صنایع کوچک است، افزود: صنایع بزرگ معمولا هلدینگ هستند و برای تامین مالی می‌توانند از سایر منابع استفاده کنند، ولی صنایع کوچک به لحاظ نوع فعالیت خود نیاز به حمایت ویژه‌ای دارند چرا که صنایع کوچک در تامین مواد اولیه، بهره مندی از زیرساخت‌ها و تامین مالی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

وی نظام بانکی کشور را یک نظام پولی ناکارآمد توصیف کرد و گفت: هزینه تمام شده پول در کشور بالا است و این موضوع در بخش تولید به ویژه در صنایع کوچک تاثیرگذار است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده