تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۹
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۲۹۷۰۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلیل عجیب مرکز آمار برای عدم انتشار گزارش تورم ۱۴۰۱/ چرا تغییر سال پایه به فروردین ۱۴۰۲ موکول نشد؟

‌می‌متالز - مرکز آمار ایران علت تاخیر در انتشار آمار تورم سال ۱۴۰۱ را تغییر سال پایه اعلام کرده و این در حالی است که با توجه به سابقه قبلی تغییر سال پایه، این سوال وجود دارد که چرا این اقدام از ماه جاری آغاز نشده است.

به گزارش می‌متالز، مرکز آمار ایران به طور معمول و براساس رویه ماهانه خود معمولا در تاریخ اولین روز ماه بعد آمار‌های مربوط به تورم ماه قبل را اعلام می‌کرد با این وجود تورم مربوط به سال ۱۴۰۱ پس از پایان سال اعلام نشده است.

مرکز آمار با انتشار اطلاعیه‌ای دلیل تاخیر در ارائه آمار تورم سال ۱۴۰۱ را تغییر سال پایه اعلام کرده است. با این وجود تغییر سال پایه قبلی که در سال ۱۳۹۶ انجام شده بود در خرداد همان سال اعلام شد و سال پایه حساب‌های اقتصادی در ۱۵ تیر ماه سال ۱۳۹۶ به ۱۳۹۰ و سال پایه قیمت‌ها تا آذر ماه به ۱۳۹۵ تغییر پیدا کرد.

با توجه به بازه زمانی قبلی که تغییر سال پایه در آن رخ داد این سوال وجود دارد که چرا مرکز آمار در اسفند ماه به سراغ این رفته است تا سال پایه را از سال ۱۳۹۵ به سال ۱۴۰۰ تغییر دهد؟ آیا این امکان وجود نداشت که این اقدام پس از انتشار آمار‌های سالیانه تورم سال ۱۴۰۱ منتشر شود و سپس تغییر سال پایه انجام شود تا ابهامات آماری که هم اکنون به وجود آمده است تشدید نشود؟

این موارد از جمله مسائلی است که لازم است مرکز آمار در خصوص آن‌ها شفاف‌سازی کند و مشخص شود که چرا این بازه زمانی برای تغییر سال پایه انتخاب شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده