تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۹۷۰۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک کارشناس بخش معدن عنوان کرد:

افزایش راندمان در تولید معادن با تجهیزات کارآمد/ در شرایط فعلی امکان توقف واردات ماشین‌آلات معدنی نیست

‌می‌متالز - یک کارشناس بخش معدن گفت: تأمین ماشین‌آلات معدنی کارآمد باعث افزایش توانایی و راندمان در تولید معادن کشور خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، آیدین زینال‌زاده درباره راهکاره‌های حل مشکلات مربوط به تامین ماشین آلات معدنی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه در داخل کشور، این ظرفیت وجود ندارد که یک ماشین سنگین به طورکامل تولید شود و زیرساخت‌های لازم نیز وجود ندارد.

وی گفت: هم اکنون چاره‌ای نیست جز اینکه بخشی از نیاز داخل از طریق واردات تأمین شود، بنابراین در ابتدا باید این گلوگاه را آزاد و واردات را تسهیل کنیم تا کار معادن راه بیفتد.

این کارشناس بخش معدن افزود: در مرحله دوم اینکه تمام قطعه‌ساز‌ها را دور میزی جمع کنیم و از آن‌ها بخواهیم قطعات ماشین‌آلات فرسوده‌ای که موردنیاز بازار است، شناسایی و تولید کنند. با توجه به اینکه تعداد آن‌ها زیاد است ـ شاید بیش از ۵۰۰ قطعه‌ساز ماشین‌آلات معدنی در کشور داریم ـ می‌توان آن‌ها را به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد و ساخت هر قطعه را به شکل تخصصی به یکی از آن‌ها واگذار کرد.

زینال‌زاده معتقد است که در اقتصاد، معادن بخش اعظم هزینه‌های ثابت و جاری مربوط به تأمین، تهیه و نگهداری از ماشین‌آلات معدنی و تجهیزات جانبی آن‌ها است.

وی با اشاره به کاهش راندمان و افزایش هزینه در حوزه معدن، تصریح کرد: براساس آمار‌های موجود، بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های عملیات معدنکاری، مرتبط با ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی است. به همین دلیل، تأمین ماشین‌آلات معدنی کارآمد باعث افزایش توانایی و راندمان در تولید معادن کشور خواهد شد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده