تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۱۰۰۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نبود «سوخت یورو۶» در کشور موجب شد:

دپو خودرو‌های معدنی وارداتی در گمرک بازرگان

‌می‌متالز - ماشین‌آلات معدنی وارداتی ۵ سال ساخت از استاندارد یورو ۶ برخوردارند که با سوخت داخل کشور همخوانی ندارد.

به گزارش می‌متالز، به واسطه فراوانی معادن در کشور، ماشین‌آلات معدنی نقش مهمی را در بهره‌برداری از این معادن ایفا می‌کنند و به‌طور قطع فرسودگی این خودرو‌ها علاوه‌بر کاهش بهره‌وری معادن می‌تواند به تعطیلی معادن فعال نیز منجر شود.

با این حال آمار‌ها نشان از آن دارند که درحال‌حاضر بیش‌از ۱۵هزار دستگاه از ماشین‌آلات معدنی در کشور دچار فرسودگی هستند و به‌منظور جلوگیری از افت فعالیت معادن باید هرچه سریع‌تر این خودرو‌ها نوسازی شوند.

واردات ماشین‌آلات معدنی در سال ۹۹ درحالی ممنوع شد که تولیدکنندگان داخلی توان تولید خود را از دست داده بودند و حتی برخی مدل‌های موردنیاز در کشور تولید نمی‌شدند. همین موضوع به فرسودگی این خودرو‌ها دامن زد.

از این رو، سال گذشته مجوز واردات انواع ماشین‌آلات معدنی صادر شد. حالا، اما برخی خبر‌ها حاکی از آن است که سوخت موردنیاز این خودرو‌ها در کشور وجود ندارد و همین امر مشکلاتی را برای خریداران و کاربران این خودرو‌ها به وجود آورده، این درحالی است که به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی یعنی «هپکو» کار خود را از سر گرفته است.

واردات ماشین‌آلات زیر ۵ سال بدون سابقه ساخت آزاد است

سال ۹۹ واردات ماشین‌آلات معدنی متوقف شد و این بخش را با مشکلات بسیاری همراه کرد که افزایش قیمت ماشین‌آلات، تنها بخشی از این مسائل بود.

درپی همین اتفاقات، سال گذشته دوباره واردات ماشین‌آلات معدنی از سر گرفته شد و واردات ۸۷۰ دستگاه از این خودرو‌ها در دستور کار قرار گرفت. این در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهد ۱۵هزار دستگاه از انواع ماشین‌آلات معدنی فرسوده هستند و برنامه‌ریزی شده تا سالانه بین ۲هزار تا ۲۵۰۰ دستگاه از این خودرو‌ها نوسازی شوند.

طبق دستورالعمل جدید واردات ماشین‌آلات نو معدنی، واردکننده هیچ محدودیتی ندارد، اما برای ماشین‌آلات مستعمل محدودیت‌های در نظر گرفته شده است.

بر این اساس واردات ماشین‌آلات زیر ۵سال ساخت که سابقه ساخت داخل ندارد، برای همه معدن‌کاران آزاد است و واردات ماشین‌آلات بین ۵ تا ۱۰سال از مقرراتی تبعیتی می‌کند که بر اساس ظرفیت واحد‌ها سنجیده می‌شود.

نبود سوخت یورو ۶ و معطلی ماشین‌آلات معدنی وارداتی در گمرک

واردات ماشین‌آلات معدنی در حالی از سال گذشته از سر گرفته شده که تجربه ثابت کرده است واردات به ویژه مدل‌های کارکرده، مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت که بخشی از آن‌ها شامل تامین قطعات و خدمات پس از فروش می‌شود.

در مورد ماشین‌آلات معدنی کارکرده، اما به‌تازگی یکی از فعالان حوزه معدن اعلام کرده است «یکی از مشکلات حوزه معدن در کشور فرسودگی ماشین‌آلات معدنی است و ماشین‌آلات وارداتی ۵سال ساخت نیز به سختی وارد کشور می‌شود.»

وی اعلام کرد «بخش معدن با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و هزینه‌ها بالا و ماشین‌آلات معدنی مستلزم نوسازی است.»

وی در ادامه با اشاره به مشکلات مدل‌های وارداتی نیز بیان کرده است که «سوخت ماشین‌آلات معدنی وارداتی ۵ سال ساخت با سوخت داخل کشور همخوانی ندارد و به همین دلیل دستگاه‌های وارداتی معدن در گمرک بازرگان باقی مانده است. زیرا سوخت یورو۶ در ایران وجود ندارد.»

«هپکو» ساخت ماشین‌آلات معدنی را از سر گرفت

واردات ماشین‌آلات معدنی و مشکلات زیرساختی آن‌ها در حالی در کشور توسعه می‌یابد که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این ماشین‌آلات در کشور قرار است کار خود را از سر بگیرد.

تولیدات هپکو که تا دهه ۸۰ به اوج فعالیت خود رسیده بود، با یک واگذاری نادرست به بخش‌خصوصی، روند نزولی به خود گرفت و رفته‌رفته خطوط تولید این تولیدکننده بزرگ خاورمیانه، متوقف شد.

حالا، اما به‌تازگی مدیرعامل شرکت هپکو اراک اعلام کرده است که «تولید ۱۵ نوع ماشین‌آلات راهسازی و معدنی جدید امسال در این واحد تولیدی کلید خورد.» علیرضا کاظمی اظهار کرد: «برای تولید این ماشین‌آلات قرارداد‌های متعددی با شرکت‌ها و نهاد‌های بهره‌بردار منعقد شده است.»

وی بیان کرد: همچنین علاوه بر تولید ماشین‌آلات و در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، تولید بیش‌از ۱۰ پروژه صنعتی و سفارشی در خطوط تولید شرکت هپکو فعال شده است.»

کاظمی افزود: «سال گذشته قرارداد تولید ۵۰دستگاه ماشین‌آلات راهسازی با وزارت راه و شهرسازی منعقد شد که ۴۰ دستگاه در همان سال و ۱۰ دستگاه باقی‌مانده نیز در بهار امسال تولید و تحویل شد.»

منبع: دنیای خودرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده