تاریخ: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۷۵۱۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان:

واردات ماشین‌آلات معدنی برای بخش خصوصی واقعی، آزاد نشده است

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان می‌گوید نه تنها مشکل واردات ماشین‌آلات معدنی حل نشده بلکه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی جهت ورود موقت دستگاه‌های معدنی و قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی گمرک شرایط را بدتر کرده است.

به گزارش می‌متالز، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با تأکید بر حل نشدن مشکلات معادن کوچک و متوسط برای تأمین و نوسازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات معدنی گفت: متأسفانه هیچ قدم مثبتی برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز معادن کوچک و متوسط خصوصی برداشته نشده است. آزادسازی واردات این ماشین‌آلات در عمل برای معادن کوچک و متوسط که در دست بخش خصوصی واقعی است، آزاد نشده است.

بابک اسماعیلی ادامه داد: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی جهت ورود موقت دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی و عجیب در گمرک، همان اندک راه‌های واردات این دستگاه را برای معدن‌کاران در عمل مسدود کرده است.

او توضیح داد: متأسفانه دولت اجازه واردات ماشین‌آلات معدنی ۵ سال ساخت با حد توان مشخصی را صادر کرده است که با این شرایط هیچ‌کدام از معادن کوچک و متوسط که در اختیار بخش خصوصی هستند توان خرید و واردات آن را ندارد و در واقع با این شرایط دولت برای معادن بزرگ که صددرصد دولتی هستند شرایط تأمین ماشین‌آلات معدنی را فراهم کرده است.

اسماعیلی توضیح داد: معادن کوچک ما نیاز به تراک‌های ۲۰ یا ۳۰ تن و تراک و کمپرسی‌هایی دارند که بتوانند در جاده حمل کنند. ما در مورد معادنی صحبت می‌کنیم که ۴۰ و ۵۰ ساله است. ما به معدن ۵۰ ساله‌ای که دستگاه کوچک زیر ۳۰۰ اسب بخار استفاده می‌کند نمی‌توانیم بگوییم دستگاه با ۵ سال عمر ساخت و بالای ۳۰۰ اسب بخار وارد کنید.

او ادامه داد: هنوز در معادن ما از آیفا‌های روس استفاده می‌شود که با ۴۰ سال ساخت چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان در کشور خرید و فروش می‌شوند. در حالی که با همین ۳۰۰ میلیون تومان می‌توان در امارات بنز ۱۰ سال ساخت خرید. چرا دولت با قوانین خود مانع از این اقدامات برای معادن کوچک و متوسط می‌شود؟

اسماعیلی تأکید کرد: در حال حاضر ما در معادن کوچک و متوسط نیازی به تکنولوژی بالا نداریم. در نتیجه می‌توانیم دستگاه‌های ساده‌تر با عمر کارکرد بیشتر استفاده کنیم. اتفاقاً در این ۴۰ سال ما به تعمیرکاران خوبی در حوزه معادن تبدیل شده‌ایم. می‌توانیم از این مزیت استفاده کنیم تا دستگاه ۱۰۰ هزار دلاری ۲۰ سال کارکرد با ۵۰ هزار دلار هزینه حدود ۲۰ سال دیگر هم کار کند.

او افزود: از تعداد ۱۰۰ یا ۲۰۰ دستگاه ادعایی وارد شده حتی یک تراک ۱۰۰ یا ۲۰۰ تن را در معادن خصوصی واقعی نمی‌توانید پیدا کنید. کماتسو نو اصلاً استفاده‌ای در معادن کوچک ندارد. معدن کوچک بیل ۸۰۰ و ۱۲۵۰ نیاز ندارد. اگر واقعاً می‌خواهند در مورد ماشین‌آلات، کار واقعی و نه شعاری انجام دهند باید زمینه واردات ماشین‌آلات مورد نیاز معادن کوچک و متوسط را فراهم کنند.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان تأکید کرد: دولت در مورد معادن کوچک و متوسط باید به چند نکته توجه کند. اول اینکه معادن کوچک و متوسط باید بدون هیچ‌گونه محدودیت توان و محدودیت سنی امکان ورود دستگاه داشته باشند. اگر این اتفاق بیفتد می‌توان گفت برای معادن کوچک و متوسط بخش خصوصی واردات ماشین‌آلات معدنی آزاد شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز معادن کوچک و متوسط این است که دولت آن‌ها را به عنوان منبع درآمد نگاه نکند، گفت: دولت باید این معادن را به عنوان سرباز اقتصادی ببیند و به آن‌ها اجازه رشد دهد. آن‌ها برای رشد، نیاز به ابزار دارند و ابزار یعنی دستگاه. این معادن نمی‌توانند دستگاه‌هایشان را با محدودیت زمانی و محدودیت توان وارد کنند. دولت باید اجازه دهد معدن‌دار خودش تصمیم بگیرد و دستگاه مورد نیاز خودش را وارد کند. لازم نیست دولت به جای معدن‌کار فکر کند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده