تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۷۵۴۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت:

کاهش تعرفه واردات ماشین آلات معدنی کافی نیست

‌می‌متالز - دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: تصمیم مجلس درباره کاهش تعرفه گمرکی به یک درصد هرچند اقدام خوبی است، اما کافی نیست چراکه مشکل اساسی در زمینه تامین ماشین آلات معدنی در جا‌های دیگر است.

به گزارش می‌متالز، سعید صمدی، دبیر انجمن زغال سنگ ایران اظهار کرد: اصلاح تبصره‌های یک و ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ درباره کاهش درصد حقوق گمرکی برخی کالا‌ها از جمله ماشین آلات و تجهیزات معدنی گام خوبی است که بیانگر توجه دولت و مجلس به بخش معدن و سرمایه گذاری در این بخش است.

به گفته وی عمر ناوگان تجهیزات و ماشین آلات معدنی در ایران متاسفانه بسیار زیاد است و این مساله موجب افزایش قیمت تمام شده مواد معدنی می‌شود.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت:در حال حاضر وجود بروکراسی (سازو کار‌های سختگیرانه اداری) باعث شده واردات ماشین آلات معدنی با ارز آزاد در ایران دو برابر قیمت جهانی باشد و با تصمیم مجلس درباره کاهش تعرفه گمرکی به یک درصد هرچند اقدام خوبی است، اما کافی نیست چراکه مشکل اساسی در زمینه تامین ماشین آلات معدنی در جا‌های دیگر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شروط واردات یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی معدن داران برای تامین ماشین آلات معدنی است یعنی به این طور نیست که یک معدن دار با توجه به مصوبه دولت برای ورود ماشین آلات با عمر بالای ۵ سال، اگر احساس نیاز برای واردات ماشین‌آلات مورد نظر خود را داشته باشد، بتواند سریع از طریق بازار جهانی تامین کند.

وی افزود: بروکراسی‌های سختگیرانه و بهانه‌های متعددی در وزارت صمت وجود دارد که کسی نتواند ماشین وارد کند، وقتی معدنکاری بولدوزر یا بیل مکانیکی وارد می‌کند هیچ مشکلی برای کشور به وجود نمی‌آید و با این وسایل کار عمرانی و آبادانی انجام می‌شود، اما این در حالی است که به عقیده آنان موجب ایجاد رانت می‌شود.

دبیر انجمن زغال سنگ ادامه داد:البته مجموعه‌ای از شرکت‌های داخلی مدعی ساخت بعضی ماشین آلات هستند، اما بسیاری از آن‌ها در حد ادعاست و از نظر فنی نیز مشکل دارند با این حال مهم تولید این ماشین آلات با تیراژ مناسب است که در معادن مشغول به کار باشد.

وی گفت: در صورت کافی بودن تولید داخل، هیچ معدنکاری برای تامین ماشین آلات مورد نیاز خود با شرایط موجود ارزی اقدام به واردات ماشین آلات معدنی نمی‌کند و نیازی به این کار ندارد.

به گفته صمدی برخی شروط برای صدور مجوز واردات ماشین آلات معدنی کار را برای معدنکاران سخت می‌کند مثلا به ازای مجوز برای واردات ۲ دستگاه ماشین آلات معدنی، معدن کار را موظف به خرید از یک کارخانه تولید ماشین آلات داخلی هم میشود، این درحالی است که کارخانه ماشین آلات را آماده ندارد و با اخذ پیش پرداخت هنگفتی از معدن کار قول تحویل آن را تا ۶ ماه دیگر می‌دهد که معلوم نیست تا آن موقع تولید می‌شود یا خیر.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران ادامه داد: در مجموع بیشتر بروکراسی‌های موجود در گمرک و وزارت صمت مانع واردات ماشین آلات معدنی است و عوارض وارداتی سهم کوچکی از موانع تولید را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود:حدود ۳ درصد کاهش هزینه در تعرفه گمرکی ماشین آلات معدنی رقم بدی نیست، ولی از آنجایی که هزینه‌ها بسیار بیشتر از این مقدار است زیاد به چشم نمی‌آید.

صمدی گفت: پیشنهاد ما برای تداوم حمایت و توجه مجلس و دولت به معادن، آزاد سازی کامل واردات ماشین آلات معدنی در یک دوره مشخص است چرا که واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی ضمن آبادانی، تولید و اشتغال، برای کشور ضرری هم ندارد.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت:کاهش تعرفه گمرکی از ۴ به یک درصد برای واردات ماشین آلات معدنی کافی نیست.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده