تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۲۵۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بانک مرکزی توضیح داد؛

حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از سایت بانک مرکزی/ درج دلار ۳۷ هزار تومانی

‌می‌متالز - قیمت دلار در سایت بانک مرکزی که تا مدت‌ها همچنان ۴۲۰۰ تومان درج شده بود، به‌تازگی تغییر کرده و معادل ۳۷ هزار تومان شده است.

به گزارش می‌متالز، بانک مرکزی در توضیح چرایی درج نرخ ۳۷ هزارتومانی برای دلار اعلام کرد: این نرخ موزون است و صرفاً یک نرخ محاسباتی و نمایه‌ای است و نرخ معاملاتی محسوب نمی‌شود، به‌عبارتی این نرخ صرفاً حائز کارکرد پژوهشی و مطالعاتی برای اشخاص و مجامع داخلی و بین‌المللی است.

بر همین اساس، بانک مرکزی برای استفاده مراکز پژوهشی و استناد مجامع بین‌المللی، نرخ میانگین موزون ارز را محاسبه و با انتشار آن اعلام کرد: این نرخ اعلامی، صرفاً یک نرخ محاسباتی و نمایه‌ای است و نرخ معاملاتی محسوب نمی‌شود.

در ادامه توضیحات این بانک آمده است: با عنایت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی (به‌ازای هر دلار) در ۱۴۰۱ متعاقب اجرای سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها و با توجه به تغییرات ایجادشده در نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی و بدین ترتیب نداشتن موضوعیت نرخ ۴۲۰۰ تومان در معاملات ارزی کشور، بانک مرکزی با بررسی رویکرد متعارف در سطح بین‌الملل و با تأکید بر نرخ‌های مستخرج از معاملات رسمی در بازار، تصمیم گرفت نرخ میانگین موزون ارز را به‌عنوان نمایه‌ای از نرخ رایج معاملات بازار ارز محاسبه و منتشر نماید.

در تشریح و تبیین این نرخ لازم به توضیح است؛ نرخ میانگین موزون ارز بر مبنای وزن مستخرج از حجم معاملات ارزی انجام‌شده در یک ماه گذشته با نرخ‌های اعلامی در سامانه معاملات الکترونیک ارز (ETS) در حوزه حواله، اسکناس و حواله کالا‌های اساسی و ضروری بر مبنای هر دلار معادل ۲۸۵۰۰۰ ریال محاسبه می‌شود و کارکرد عملیاتی ندارد.

همچنین شایان ذکر است؛ سوابق این نرخ برای سال‌های گذشته به‌صورت سری زمانی در دست تهیه است که متعاقباً پس از نهائی شدن آن به‌صورت عمومی در سامانه‌های بانک مرکزی انتشار می‌یابد تا مورد استفاده همه افراد از جمله پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی قرار گیرد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده