تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۹۷۰۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ایران رتبه ۱۸ تولید مس در دنیا را دارد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی مس کشور گفت: ایران تا ۲۰۰ سال آینده ذخیره مس دارد این میزان ذخایر معدنی نتیجه فقط ۷ درصد اکتشافات معادن مس گزارش شده است.

به گزارش می‌متالز، در میز اقتصاد امروز با موضوع صنعت مس در مسیر توسعه کشور با حضور رستمی مدیرعامل شرکت ملی مس کشور و امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت مورد بررسی قرار گرفت.

سوال: میزان ذخایر مس کشور چه میزان است؟

رستمی: ما توانسته ایم به رتبه ۵ جهانی در ذخایر مس دست پیدا کنیم، خداروشکر ۷ درصد اکتشاف مس در کشور داریم و با این میزان منابع در صنایع فولادی و غیر فولادی در صدر گسترش اکتشافات رسیده ایم.

در تولید مس، ایران رتبه ۱۸ دنیا را دارد و می‌خواهیم با برنامه‌ای که در دولت برای طرح‌های پیشران طراحی شده رتبه تولید را ارتقاء دهیم. اکنون برای بیش از ۲۵۰ سال آینده ماده معدنی در اختیار داریم، لذا صنعت مس صنعت بسیار مهمی برای کشور است و تحریم‌پذیر نبود و در بدترین شرایط صادرات داشتیم.

ما ۹ دستگاه اکتشاف داشته ایم، ولی امسال ۳۰ دستگاه دیگر که روی هم ۶۰ دستگاه با تولید داخل به صنعت حفاری و اکتشاف می‌رسد.

سوال: برنامه تون برای امسال چقدر است؟

رستمی: ما در سال ۱۴۰۲ حفاری را به میزان ۲۵۰ هزار تن برسانیم،۱۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری را در شرکت ملی مس هدف گذاشتیم که بتوانیم تولید مس کشور را از ۲۵۰ هزار تن فعلی به یک میلیون تن در افق ۵ تا ۶ساله برسانیم.

شرکت ملی صنایع مس ایران قرار است با سرمایه گذاری لازم، طرح تولید یک میلیون تن کاتد مس را با هدف افزایش تولید، افزایش درآمد زایی و توسعه اشتغال اجرایی کند که با تحقق این برنامه جایگاه ایران در تولید و اکتشاف صعود قابل توجهی خواهد داشت و تولید کاتد مس از ۲۸۵ هزار تن به یک میلیون تن خواهد رسید و میزان اشتغال در صنعت مس کشور از ۲۸ هزار نفر به ۸۰ هزار نفر و ظرفیت صادرات نیز از ۱.۶ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار در سال ارتقاء پیدا خواهد کرد.

سوال: در حوزه فرآوری مس در کجا قرار داریم؟

رستمی: در حوزه اکتشاف بسیاری از کشور‌ها در صدر قرار دارد، ولی کشور ما ۷ درصد است که این نیاز دست اندرکاران را در این حوزه می‌طلبد بنا داریم در برنامه ۶ ساله آینده به عدد بالایی برسیم، ایران تا ۲۰۰ سال آینده ذخیره مس دارد. این میزان ذخایر معدنی نتیجه فقط ۷ درصد اکتشافات معادن مس گزارش شده است.

سوال: جایگاه شرکت ملی صنایع مس در بخش اکتشافات چه جایگاهی دارد؟

رستمی: طبق برنامه‌ها مقرر شده که تولید ۲۸۰ هزار تنی فعلی در پنج سال آینده به یک میلیون تن افزایش یابد

سوال: برنامه وزارت صمت برای اکتشافات مواد معدنی را بفرمایید؟

امیری: تقریبا چندین شرکت دانش بنیان در حوزه مس و اکتشافات به ما مراجعه کرده اند و ما برنامه داریم تا اکتشافات مس را هرچه بالاتر ببریم تا ارزش افزوده مس را در کشور گسترش دهیم

توسعه صنعت مس یکی از مسیر‌های بی‌بدیل پیشرفت کشور است،۳۲ طرح جدید با ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دستور کار است که با اجرای آن‌ها تولید کنونی۲۴۰ هزار تنی کاتد مس به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

ایران با دارا بودن یک درصد از جمعیت جهان، بیش از ۶ درصد ذخایر مس دنیا را داراست؛ یعنی مس موجود در کشور بیش از ۶ برابر جمعیت است و با اکتشافاتی که تاکنون انجام شده رتبه پنجم در دنیا را کسب کرده‌ایم که با تداوم کار اکتشاف، این رتبه نیز بهبود خواهد یافت.

سوال: در خصوص حضور دانش بنیان در صنعت مس بفرمایید چه برنامه ایی دارید؟

رستمی: باورمان این است دانش‌بنیان یعنی شرکتی مثل مس، ۵ سال ابتدایی دانش و تکنولوژی و تجهیزات را بخرد و ۵ سال دوم خودش کار کند و ۵ سال سوم صادر کند. اگر به اینجا برسیم یعنی دانش‌بنیان شده‌ایم اگر کماکان تلاش کنیم که از غربی‌ها تکنولوژی ذوب، تغلیظ و معدن بخریم این شایسته شرکت بزرگ مس نیست.

هدف‌گذاری شرکت مس برای دستیابی به تولید سالیانه یک میلیون تن مس کاتد با سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری در سال‌های آتی کاملا هدفمند بوده و این امر کار فشرده جهادی و شبانه‌روزی را می‌طلبد، اما در کنار آن، دانشگاه پا به پای شرکت مس در طرح‌های توسعه و تولید برنامه‌ریزی و حرکت کند.

سرمایه شرکت از ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، خوشبختانه اقدامات خوبی در حوزه مس در کشور شده است، تفاهم نامه‌ای با سازمان ماشین آلات سنگین را در سال ۱۴۰۲ با شرکت هپکو انجام شود.

سوال: نوسان ارزی برای مس چگونه بود؟

رستمی: ما از سیاست دولت تبعیت می‌کنیم ارز‌های ما بیشتر نیمایی بود، ولی باتوجه به نوسان ارز سیاست‌های ما در برخی از نقاط ابطال شد.

همچنین خوشبختانه امسال تولید ما بالای ۳۰۰ هزار تن می‌رسیم.

سوال: میزان صادرات مس چقدر بوده است؟

رستمی: ۱۱۰ هزار تن صادرات مس داشته ایم که نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده